Autosan SanCity M12LF
- Nadrzędna kategoria: Autobusy
- Kategoria: Autobusy eksploatowane w Krakowie
- Opublikowano: poniedziałek, 09, lipiec 2018 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 1898
Autobusy marki Autosan obecne są w Krakowie od dziesięcioleci. Dotychczas na ulicach naszego miasta eksploatowano jednak krótkie pojazdy. Wszystkie one należały do krakowskiego MPK. Pod koniec 2017 roku firma Mobilis sprowadziła dwa pierwsze dwunastometrowe autobusy, zbudowane przez producenta z Sanoka.
Przez ulice Krakowa przewinęło się kilka modeli autobusów marki Autosan. Jeszcze pod koniec lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku w naszym mieście pojawiły się autobusy SAN H-01. W latach dziewięćdziesiątych krakowskie MPK zakupiło wozy H-6, natomiast na początku drugiej dekady obecnego wieku autobusy Autosanów SanCity M09LE. Wszystkie te wozy miały jednak mniej niż 10 metrów długości. Tę swoistą tradycję przełamała dopiero firma Mobilis sp. z o.o., świadcząca od 2008 roku usługi przewozowe w ramach Komunikacji Miejskiej w Krakowie. W drugiej połowie 2017 roku w związku z przygotowaniami do wprowadzenia tak zwanej Optymalizacji linii Komunikacji Miejskiej w Krakowie, prywatny operator zakupił dwa testowe autobusy Autosan M12LF, które umożliwiły realizację zwiększonej pracy przewozowej od 8 stycznia 2018 roku.
Autosan M12LF miał swoją premierę w 2010 roku. Pojazd powstał na bazie niskowejściowego modelu M12LE, który publicznie pokazano w 2009 roku. Oba pojazdy są przedstawicielami nowej rodziny autobusów komunikacji miejskiej. Autosan zdecydował się szerzej wejść w ten rynek po upadku producenta autobusów marki Jelcz. Autosan M12LF jest typowym, dwunastometrowym, w pełni niskopodłogowym autobusem komunikacji miejskiej. Konstrukcja pojazdu zbudowana jest ze stali nierdzewnej, a także elementów z tworzywa sztucznego i aluminium. Zewnętrznym wyróżnikiem autobusu jest dodatkowa linia okien, zlokalizowana tuż pod sufitem, ułatwiając doświetlenie wnętrza pojazdu.
Model SanCity M12LF nie jest nowym pojazdem na ulicach Krakowa. W naszym mieście gościł po raz pierwszy na przełomie 2010 i 2011 roku. Autobus był wówczas testowany przez krakowskie MPK. We wrześniu 2017 roku na kolejne jazdy próbne sprowadził go Mobilis. Informację na temat tych testów można znaleźć tutaj. Próbna eksploatacja wypadła pomyślnie, co przełożyło się na decyzję firmy Mobilis o zakupie dwóch testowych egzemplarzy.
Oba autobusy przybyły do Krakowa w dniu 27 grudnia 2017 roku. Pojazdy w międzyczasie zyskały barwy zewnętrzne zgodne z obowiązującym w mieście schematem malowania. Kilka tygodni później dostosowano również wyposażenie wnętrza, w tym między innymi tapicerkę foteli. Zakupione pojazdy wyposażone są w silnik Cummins o mocy 204 kW, spełniający normy emisji spalin Euro VI, współpracujący ze skrzynią biegów Voith Diwa 6. Na pokład mogą zabrać do 105 pasażerów, w tym 31 na miejscach siedzących. Autobusy wyposażone są w system informacji wizualnej i głosowej, monitoring i klimatyzację przedziału pasażerskiego, automat do sprzedaży biletów oraz system detekcji i gaszenia pożaru całej komory silnika. Mobilis oznaczył swoje Autosany numerami MA202 i MA203. Pierwszy z nich debiutował na linii 138 w dniu 5 stycznia 2018 roku. Odtąd można je zobaczyć na wszystkich liniach obsługiwanych przez firmę Mobilis taborem standardowym.
Autosan SanCity M12LF |
||
Klasa | MAXI, niskopodłogowy | |
Wymiary |
||
Długość [mm] | 12000 | |
Szerokość [mm] | 2550 | |
Wysokość [mm] | 3100 | |
Rozstaw osi [mm] | 5920 | |
Zwis przedni [mm] | 2670 | |
Zwis tylni [mm] | 3410 | |
Masa całkowita [kg] | 18000 | |
Układ siedzeń |
||
Liczba miejsc siedzących | 31 | |
Typ siedzeń | wyścielane | |
Liczba miejsc stojących | 74 | |
Układ drzwi |
||
Z prawej strony | 2-2-2 pneumatyczne, otwierane do wewnątrz, dwuskrzydłowe |
|
Silnik |
||
Marka i typ silnika | CUMMINS ISB6.7E6250B EURO VI | |
Opis silnika | usytuowany z tyłu, wieżowo, z lewej strony, rzędowy, 6 cylindrów | |
Moc silnika [kW] | 182 | |
Skrzynia biegów |
||
Skrzynia biegów | Voith Diwa.6 | |
Liczba biegów | 4 | |
Inne dane |
||
Zawieszenie | pneumatyczne na miechach powietrznych z regulowaną wysokością | |
Koła | 275/70 R 22,5 (przód solo, tył bliźniak) | |
Hamulce | 4 hamulce tarczowe z układem EBS, retarder | |
Konstrukcja nośna | kratownica | |
Kabina | częściowo zabudowana |