Volvo 7900A Hybrid
- Nadrzędna kategoria: Autobusy
- Kategoria: Autobusy eksploatowane w Krakowie
- Opublikowano: poniedziałek, 14, styczeń 2019 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 1676
W dniu 7 października 2018 roku podczas parady autobusów zaprezentowane zostało 12 przegubowych autobusów hybrydowych Volvo 7900A Hybrid. Pojazdy te dzień później debiutowały na linii na ulicach miasta. Są to pierwsze, fabrycznie nowe autobusy marki Volvo, eksploatowane w Krakowie.
Firma Volvo przez dziesięciolecia nie była w stanie zdobyć zamówienia na autobusy dla Krakowa. Do 2018 roku jedynymi pojazdami tej marki w naszym mieście były zakupione w 1991 roku dwa używane wozy, które jednak eksploatowano zaledwie 2-3 lata. Kraków na dekady zdominowany został najpierw przez nowe autobusy marki Scania, później Jelcze, a na koniec Solarisy. Dopiero jeden z licznych przetargów ogłoszonych w 2017 roku przez krakowskie MPK zakończył się pozytywnym wynikiem dla szwedzkiego producenta, którego główny zakład montażowy znajduje się we Wrocławiu. Właśnie tam powstało 12 przegubowych autobusów hybrydowych Volvo 7900A Hybrid.
Zakupione pojazdy napędzane są spalinowym silnikiem Volvo D5K 240 o mocy 177 kW, spełniającym normy spalania Euro 6, sprzężonym z silnikiem elektrycznym Volvo I-SAM o mocy 150 kW. Rozwiązanie to umożliwia użycie silnika elektrycznego przy ruszaniu autobusu. Po osiągnięciu prędkości 15-20 km/h następuje automatyczne przełączenie napędu na silnik spalinowy. Dzięki temu, podczas ruszania autobusu, w szczególności w rejonie przystanków i skrzyżowań nie są emitowane do atmosfery żadne zanieczyszczenia. Pojazd wyposażony jest w baterie, które ładują się podczas hamowania oraz z nadwyżki mocy silnika spalinowego. Takie rozwiązanie umożliwia pracę silnika spalinowego w optymalnych warunkach, przynosząc jednocześnie oszczędności w zużyciu paliwa na poziomie nawet 39%. Hybrydowe autobusy Volvo są nie tylko ekologiczne i oszczędne, ale również bardzo ciche, zwłaszcza przy ruszaniu.
Zakupione przegubowce mogą zabrać na pokład 137 pasażerów, w tym 44 na miejscach siedzących. Do wnętrza prowadzą cztery pary dwuskrzydłowych drzwi, z których pierwsze otwierają się do środka, natomiast pozostałe, odskokowo-uchylne na zewnątrz. Pojazdy wyposażone są w nowoczesny system informacji pasażerskiej, składający się z elektronicznych wyświetlaczy oraz głosowych zapowiedzi przystanków, monitoring, automat do sprzedaży biletów, a także porty USB do ładowania urządzeń elektronicznych i klimatyzację, która sterowana jest oddzielnie dla przedziału pasażerskiego i kabiny kierowcy.
12 autobusów Volvo 7900A Hybrid przydzielonych zostało do zajezdni Bieńczyce, gdzie otrzymały numery z przedziału od BH084 do BH095. Autobusy debiutowały na ulicach miasta w poniedziałek 8 października. Skierowano je do obsługi większości linii, które obsługuje zajezdnia Bieńczyce taborem przegubowym, w tym między innymi: 139, 172, 184, 429, 501 i 572. Wozy te można było również zobaczyć na linii zastępczej 704, kursującej do Bronowic Małych w zamian za tramwaje.
Koszt zakupu 12 autobusów hybrydowych wyniósł 24 948 000 zł netto i był elementem projektu unijnego, współfinansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020 w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.
Volvo | |
Typ | Volvo 7900A Hybrid |
Klasa | MEGA, przegubowy, niskopodłogowy, hybrydowy |
Wymiary |
|
Długość [mm] | 18000 |
Szerokość [mm] | 2550 |
Wysokość [mm] | 3280 |
Masa własna [kg] | 18192 |
Masa całkowita [kg] | 28000 |
Układ siedzeń |
|
Liczba miejsc siedzących | 44 |
Typ siedzeń | wyścielane |
Liczba miejsc stojących | 93 |
Układ drzwi |
|
Z prawej strony | 2-2-2-2 elektryczne, dwuskrzydłowe, pierwsze otwierane do wewnątrz, pozostałe odskokowo-uchylne |
Silnik spalinowy |
|
Marka i typ silnika | Volvo D5K 240 |
Moc silnika [kW] | 177 kW |
Silnik elektryczny | |
Marka i typ silnika | Volvo I-SAM |
Moc silnika [kW] | 150 kW |
Skrzynia biegów | |
Marka i typ skrzyni biegów | Volvo I-Shift |
Inne dane |
|
Zawieszenie | pneumatyczne na miechach powietrznych z regulowaną wysokością |
Koła | 275/70 R 22,5 (przód solo, środek i tył bliźniak) |
Hamulce | przód tarcza, tył podwójna tarcza (wentylowane przód i tył) |
Konstrukcja nośna | kratownica ze stali odpornej na korozję |
Wyposażenie liniowe | wyświetlacze diodowe, bursztynowe |
Kabina | częściowo zabudowana |
Ogrzewanie | grzejniki konwektorowe, dmuchawy 2-stopniowe |