Autosan SanCity M09LE
- Nadrzędna kategoria: Autobusy
- Kategoria: Autobusy eksploatowane w Krakowie
- Opublikowano: sobota, 31, lipiec 2021 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 6442
Pod koniec 2008 roku do Krakowa trafiło pięć egzemplarzy autobusów Jelcz M083C Libero. Były to ostatnie pojazdy wyprodukowane przez podwrocławską fabrykę, która w tym samym czasie ostatecznie upadła. Koncepcja ośmiometrowego autobusu niskowejściowego jednak przetrwała dzięki firmie Autosan, która kilka lat wcześniej zaprojektowała ten pojazd i zbudowała pierwsze prototypy. Po bankructwie Jelcza, producent z Sanoka rozpoczął montaż pojazdów miejskich. Jednym z pierwszych wdrożonych modeli był właśnie Autosan SanCity.
Sanocka fabryka przejmując po Jelczu produkcję autobusu o długości 8,5 metra, początkowo oznaczyła go symbolem A0808MN. Podczas homologacji w 2009 roku zmieniono jednak nazwę modelu na Autosan M09LE. Tak oznaczony pojazd charakteryzował się między innymi zastosowaniem silnika spełniającego normę Euro 5 lub EEV. Mimo jeszcze kilku różnic w wyposażeniu, nowy SanCity z zewnątrz praktycznie nie różnił się od Libero.
Właśnie takie autobusy postanowiło zakupić krakowskie MPK w 2009 roku. W sumie, pod koniec wakacji do zajezdni Bieńczyce trafiło ich 7 sztuk. Pojazdy oznaczone zostały numerami od BA106 do BA112, kontynuując numerację rozpoczętą przez piątkę wolskich Jelczy M083C Libero. Autobusy swoją premierę na ulicach miasta miały w dniu 2 września, gdy pojawiły się na liniach: 117, 121, 122, 250 i 252. Jednak początek ich pracy w Krakowie nie był udany. Autosany SanCity trafiły na linie, na których wcześniej kursowały autobusy dwunastometrowe. Pasażerowie skojarzyli więc nowe pojazdy głównie z tłokiem i obniżeniem standardu podróży. Dopiero po kilku dniach sytuacja się unormowała, a małe SanCity można było spotkać również na liniach: 110, 142 czy 260.
Na początku lipca 2011 roku do eksploatowanych już w Krakowie Autosanów SanCity M09LE oficjalnie dołączył jeszcze jeden wóz, który otrzymał numer BA113. Pojazd ten przybył do naszego miasta w marcu i przez kolejne tygodnie kursował na linii z numerem BA997, typowym dla pojazdów testowych. W odróżnieniu od eksploatowanych już autobusów, egzemplarz ten wyróżniał się nowym wyglądem ścian czołowych oraz automatyczną skrzynią biegów. Pojazd od początku kursował po Krakowie w miejskich barwach. Nie dziwił więc fakt, gdy w połowie 2011 roku już oficjalnie zasilił park taborowy zajezdni Bieńczyce. Jednocześnie podjęto decyzję o wymianie manualnych skrzyń biegów na automatyczne w dotychczasowych krakowskich pojazdach tego typu.
Typ | Autosan SanCity M09LE |
Długość [mm] | 8550 |
Szerokość [mm] | 2420 |
Wysokość [mm] | 2830 |
Masa całkowita [kg] | 11000 |
Liczba miejsc siedzących | 16 |
Liczba miejsc stojących | 44 |
Typ silnika | Cummins ISB4.5e5 185B Euro 5 |
Moc silnika [kW] | 136 |
Typ skrzyni biegów | ZF 6S-1010BO |
Liczba biegów | 6 |
Na początku marca 2012 roku wszystkie Autosany M09LE zostały przekazane z zajezdni Bieńczyce na Wolę Duchacką, dołączając tym samym do pięciu Jelczy M083C Libero. Z tego powodu skorygowane zostało ich literowe oznakowanie z BA na DA, natomiast numery pozostały bez zmian. Jednocześnie zmieniły się linie, na które kierowano te pojazdy. Przestały się one pojawiać na liniach typowo nowohuckich, takich jak 110 czy 142. W zamian zaczęły kursować między innymi na: 133, 137, 154 czy 175, a także na niektórych liniach aglomeracyjnych.
W dniu 12 stycznia 2017 roku do ruchu wprowadzone zostało kolejne 15 Autosanów M09LE. Ich dostawa poprzedzona została dwoma przetargami, z których pierwszy unieważniono. Co ciekawe, tańszą ofertę w tym postępowaniu przedstawiło konsorcjum firm AMZ i Ursus-Bus, które wystąpiło jak dealer Autosana. Znany polski producent autobusów nie mógł samodzielnie wystartować w przetargu ze względu na trwające postępowanie upadłościowe. Oferta ta została jednak odrzucona, a jedyną ważną pozostała druga oferta, złożona przez firmę Solaris, która zaproponowała model Urbino 8,9LE. Z powodu przekroczenia kwoty, którą zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, ostatecznie przetarg ten został unieważniony. Wiosną 2016 roku ogłoszono drugie postępowanie przetargowe i tym razem nie było już problemów. Powracający do grona producentów Autosan spokojnie pokonała firmę Solaris, zdobywając zamówienie.
15 nowych Autosanów M09LE wyposażonych zostało w silniki spełniające normę emisji spalin Euro 6. Autobusy pomalowano, nie licząc białych nadkoli, w barwy zgodne z Księgą Identyfikacji Wizualnej Pojazdów Komunikacji Miejskiej. Posiadały one również oznakowanie i wyposażenie zgodne z tym dokumentem. Pasażerowie otrzymali do dyspozycji między innymi klimatyzowane wnętrze, automat biletowy, czy pełny system informacji pasażerskiej. Dodatkową nowością, w stosunku do wcześniejszych pojazdów, jest również "półkowbojka", która znalazła się w przejściu na wysokości kabiny kierowcy. W założeniach, rozwiązanie to miało powstrzymywać pasażerów przed ograniczaniem widoczności kierowcy na przednim pomoście. Jednak, gdy w pojeździe panuje tłok, utrudnia ono możliwość przemieszczania się pasażerów.
Nowe autobusy przydzielone zostały do zajezdni Wola Duchacka, gdzie otrzymały numery z przedziału DA114 - DA128. Tuż po prezentacji w dniu 12 stycznia 2017 roku, pojazdy trafiły do ruchu. Niestety, nie uniknięto błędów sprzed lat i znów krótsze wozy w wielu przypadkach zastąpiły dłuższe pojazdy, powodując ogromne niezadowolenie pasażerów. Tak było w przypadku linii 110, 135 czy 214. Poza tym skierowano je do obsługi takich linii jak: 113, 133, 151, 155 i 451, gdzie rzeczywiście zastąpiły mniejsze Jelcze M081MB. Po zmianach w funkcjonowaniu linii autobusowych, wprowadzonych od dnia 4 marca 2017 roku, Autosany zniknęły z linii 110, 135 i 214, natomiast zaczęły kursować między innymi na liniach 122, 168, czy 422. Wówczas też ponownie przeniesiono do zajezdni Bieńczyce wozy numer: BA113, BA114 i BA115. Jesienią 2018 roku, po wycofaniu Jelczy M081MB z eksploatacji, dołączyły do nich autobusy numer: BA116, BA117, BA118, BA119, BA120 i BA121.
Jesienią 2018 roku w Krakowie miało się pojawić kolejne 10 Autosanów M09LE. Ze względu na problemy producenta, pojazdy te ostatecznie trafiły do naszego miasta tuż przed Świętami Bożego Narodzenia. Pierwsze z nich wyjechały na linię w dniu 28 grudnia. Tym razem Autosany od razu podzielono pomiędzy dwie zajezdnie. Do zajezdni Wola Duchacka trafiły 4 autobusy oznaczone numerami od DA129 do DA132. Zajezdnia Bieńczyce otrzymała 6 wozów oznaczonych numerami od BA133 do BA138.
Autosany dostarczone w 2018 roku wizualnie nie różnią się od wprowadzonych do ruchu w styczniu 2017 roku. Wyposażone są w silniki spełniające normę emisji spalin EURO 6. W wyniku zakupienia mniejszej liczby pojazdów M09LE w stosunku do wycofanych z eksploatacji w 2018 roku Jelczy M081MB Vero, ilość linii obsługiwanych przez tabor klasy midi w Krakowie uległa zmniejszeniu. Autosany w 2019 roku kursowały na następujących liniach: 100, 101, 111, 116, 122, 127, 131, 137, 149, 161, 175, 203, 213, 224, 243, 250, 255, 268, 297, 422 i 537.
W lutym 2019 roku jeden z zakupionych w 2009 roku Autosanów M09LE numer DA108 otrzymał nowe barwy, nawiązujące do zasad określonych w Księdze Identyfikacji Wizualnej Pojazdów Komunikacji Miejskiej w Krakowie. Kolorystykę zmieniono podczas prowadzonego remontu. W ciągu kolejnych miesięcy pozostałe pojazdy tego typu zyskały identyczne barwy.
W dniu 3 listopada 2020 roku na ulicach Krakowa debiutowały 3 kolejne Autosany M09LE. Pojazdy przydzielono do zajezdni Bieńczyce, gdzie otrzymały numery taborowe: BA139, BA140 i BA141.