Mercedes O530 C2
- Nadrzędna kategoria: Autobusy
- Kategoria: Autobusy eksploatowane w Krakowie
- Opublikowano: poniedziałek, 03, czerwiec 2019 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 1942
Po blisko 10 latach przerwy, we wrześniu 2018 roku na ulice Krakowa wyjechały kolejne autobusy marki Mercedes-Benz. Do ruchu wprowadzony zostało aż 86 pojazdów z rodziny Citaro 2. Zastąpiły one ostatnie Jelcze i Scanie, a także najstarsze Solarisy, eksploatowane dotychczas w naszym mieście.
Pierwsze fabrycznie nowe autobusy marki Mercedes-Benz pojawiły się w Krakowie pod koniec 2008 roku. Początkowo były to pojazdy przegubowe O530G. Na dostawę pierwszych dwunastometrowych wozów tej marki trzeba było czekać aż do 2011 roku. Później nastąpiła długa przerwa w dostawach, nie liczą autobusów zakupionych przez operatora Mobilis, który jednak zdecydował się na wozy z ekonomicznej rodziny Conecto. Kolejne nowe Citaro wyjechały na linie dopiero we wrześniu 2018 roku.
W 2017 roku krakowskie MPK ogłosiło serię przetargów, w których poszukiwało dostawcy w sumie 160 nowych autobusów różnego typu. Dwa kontrakty udało się zdobyć firmie EvoBus Sp. z o.o, będącej dystrybutorem autobusów marki Mercedes-Benz. Pierwsze zamówienie obejmowało 56 pojazdów Mercedes O530 C2 z silnikami spełniającymi normę emisji spalin Euro 6, których zakup został dofinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020 w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Drugie zamówienie dotyczyło 30 autobusów, które dostarczone zostały w formie leasingu finansowego przez konsorcjum firm EvoBus Polska Sp. z o.o. i PeKaO Leasing Sp. z o.o. Pojazdy z tego drugiego kontraktu określane są jako Mercedes O530 C2 Hybrid w związku z wyposażeniem w nowatorskie rozwiązanie hybrydowe, dedykowane dla autobusów miejskich Mercedes-Benz. Polega ono na wspomaganiu silnika spalinowego dodatkowym silnikiem elektrycznym, który współpracuje bezpośrednio z dwoma superkondensatorami magazynującymi energię odzyskaną w procesie hamowania. To rozwiązanie pozwala na oszczędności paliwa, a co za tym idzie, na jeszcze większą redukcję emisji szkodliwych substancji. Silnik spalinowy jest zawsze wspomagany silnikiem elektrycznym w chwilach największego obciążenia, a więc w praktyce podczas każdego ruszania pojazdu z postoju z przystanku czy na skrzyżowaniu.
Wszystkie zakupione autobusy pod względem wyglądu i wyposażenia właściwie nie różnią się od siebie. Spełniają najnowsze wymogi dotyczące norm emisji spalin Euro 6, są w pełni niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, monitoring, automat biletowy z możliwością zapłaty monetami i kartą płatniczą, nowoczesny system informacji pasażerskiej złożony z tablic elektronicznych i głosowego zapowiadania przystanków, a także porty USB do ładowania smartfonów. Konstrukcja pojazdów spełnia najwyższe standardy ochrony pasażerów w zakresie bezpieczeństwa.
Oficjalna prezentacja zakupionych autobusów Mercedes-Benz miała miejsce w dniu 14 września 2018 roku na pasie startowym dawnego lotniska Kraków-Czyżyny. Zgromadzono tam prawie wszystkie z 86 pojazdów, które po krótkiej uroczystości wyjechały do obsługi linii.
Typ | Mercedes O530 C2 |
Długość [mm] | 12140 |
Szerokość [mm] | 2550 |
Wysokość [mm] | 3300 |
Masa własna [kg] | 11365 |
Masa całkowita [kg] | 18745 |
Liczba miejsc siedzących | 29 |
Liczba miejsc stojących | 65 |
Typ silnika | Mercedes-Benz OM 936 LA |
Moc silnika [kW] | 220 |
Typ skrzyni biegów | ZF 6 AP620 EcoLife |
Liczba biegów | 6 |
Prędkość maksymalna [km/h] | 65 |
Autobusy mniej więcej po równo zostały rozdzielone pomiędzy trzy krakowskie zajezdnie, wypełniając praktycznie wszystkie wolne numery z przedziału od 201 do 299. Pierwsze pięć wozów od numeru PO206 do PO210 trafiło do zajezdni Płaszów. Kolejne po przerwie w numeracji przeznaczonej na stare Mercedesy Citaro również znalazły się w tej zajezdni. Otrzymały one numery z przedziału PO219 - PO243. W sumie więc w Płaszowie znalazło się 30 nowych Mercedesów. Warto podkreślić, że trafiły tam wszystkie hybrydowe pojazdy. Wyróżniają się one dodatkowym napisem "hybrid" na tylnej ścianie.
Kolejne 26 wozów z przedziału DO244 - DO269 otrzymała zajezdnia Wola Duchacka.
Pozostałe 30 Mercedesów oznaczonych numerami z przedziału BO270 - BO299 przekazano do Bieńczyc.
Z uwagi na znaczną liczbę pojazdów, nowe Mercedesy szybko stały się dostrzegalne na ulicach Krakowa. Można spotkać je praktycznie na wszystkich liniach wymiennie z innymi autobusami standardowymi. Kursują zarówno po centrum, obrzeżach Krakowa, jak i aglomeracji.