/** */

Mercedes Citaro O530G

W listopadzie 2008 roku swoją premierę na ulicach Krakowa miały przegubowe Mercedesy Citaro O530G. Pierwsze dziesięć sztuk rozpoczęło serię zakupów pojazdów tej marki do naszego miasta. Nowe Mercedesy, uznawane za najpopularniejsze i najnowocześniejsze autobusy w Europie, zastąpiły najstarsze przegubowe Jelcze.

 

Niewiele jednak brakowało, by zamiast Mercedesów, w Krakowie pojawiły się kolejne przegubowe Solarisy. Tylko te dwie marki liczyły się w przetargu na nowe pojazdy. MPK postawiło bowiem poprzeczkę bardzo wysoko. Ogłoszony na początku marca 2008 roku przetarg na 10 niskopodłogowych przegubowców od początku wzbudzał wiele emocji, oczywiście jak najbardziej pozytywnych. Pierwszy raz krakowskie MPK postawiło w konkursie tak wysokie wymagania dla producentów autobusów. Kryteria wyboru wyglądały następująco: cena 70%, pojemność silnika 10%, wykonanie powłok lakierniczych 10% i montaż siedzeń pasażerskich nad obniżoną podłogą 10%. Dodatkowo, autobusy miały mieć szerokości 2,55 m, posiadać klimatyzację wnętrza, monitoring i silnik spełniający normy EURO 5. Jednak autentyczną sensacją stał się wymóg zabezpieczenia karoserii metodą kataforezy. Przy żadnym z autobusów eksploatowanych dotychczas w Krakowie,nie stosowano jeszcze tej technologii. Za to od dawna stosował ją... Irisbus oraz Mercedes, a nieco krócej również MAN i Solaris. 

 

Oferty można było składać do 16 kwietnia 2008 roku. Uważni obserwatorzy krakowskich przetargów zapewne już dawno zauważyli, że MPK nie żądałoby spełnienia tak wysokich wymagań, gdyby chciało kupić autobusy Jelcza lub też Solarisa. Tak więc od początku pewnym było, że będzie to coś innego, najprawdopodobniej nowego, nie eksploatowanego dotychczas w Krakowie. Tym czymś okazał się być Mercedes Citaro. Solaris był o kilka tysięcy droższy.

 

Pierwsze Mercedesy przybyły do Krakowa w dniu 5 listopada 2008 roku. Nowe pojazdy od początku wyróżniały się na ulicach naszego miasta, głównie z powodu swoich barw. Mercedes zaproponował bowiem zupełnie inny schemat malowania niż autobusy dotychczas eksploatowane w Krakowie, na co krakowskie MPK przystało.

 

W dniu 6 listopada w zajezdni Wola Duchacka odbyła się oficjalna prezentacja 10 nowych, przegubowych Mercedesów Citaro. Autobusy oznakowane zostały literkami "D" - Wola Duchacka i "C" - Citaro oraz numerami od 501 w górę. Kilka dni później, w Święto Niepodległości 11 listopada, pierwsi pasażerowie w końcu mogli się przejechać nowymi przegubowcami. Pojazdy od numeru DC501 do DC505 pojawiły się w tym dniu na linii numer 164. 

 

W 2009 roku zajezdnia Wola Duchacka otrzymała kolejne 12 pojazdów tego typu. Nowe wozy różniły się od starszej serii dodatkowym klimatyzatorem kabiny kierowcy, zamontowanym z przodu pojazdu. Poza tym były praktycznie identyczne.

 

W marcu 2011 roku miała miejsce kolejna dostawa Meredesów. Tym razem poza ósemką przegubowców, w Krakowie pojawiły się również pierwsze dwunastometrowe pojazdy tej marki. Kolejne Mercedesy również właściwie nie różniły się od swoich poprzedników. Z zewnątrz najbardziej w oczy rzucał się brak osobnego klimatyzatora kabiny kierowcy. W środku natomiast do nowości należał system informacji pasażerskiej, składający się z ekranu pokazującego kolejne przystanki, a także ich głosowego zapowiadania.

 

Tuż przed Świętami Bożego Narodzenia w grudniu 2011 roku niespodziewanie dotarł do Krakowa kolejny przegubowy Mercedes Citaro. Pojazd oznaczony został kolejnym numerem DC531 i w dniu 27 grudnia debiutował na linii 179. Autobus zakupiony został w miejsce jednego z przegubowych Jelczy M181MB, który z powodu złego stanu technicznego trzeba było szybko wycofać z ruchu. 

 

Przegubowe Mercedesy są w pełni niskopodłogowymi autobusami. Każdy z pojazdów może zabrać na pokład nawet 180 osób. Silniki autobusów spełniają normę emisji spalin Euro 5, a nawet normę EEV. Najwyższą, jaka obowiązywała w chwili ich zakupu. Ponadto, pojazdy wyposażone są w klimatyzację przedziału pasażerskiego, jak również w monitoring wnętrza. Nowe Mercedesy, poza wygodnym wnętrzem dla pasażerów, wyróżniają się również zupełnie innym malowaniem. W kolorystyce pojazdów wciąż dominuje kolor biały i granatowy, jednak tym razem obeszło się już bez poziomych pasów. Ciekawostkę stanowi fakt, że Mercedesy są chyba pierwszymi autobusami po Scaniach 111, które wyposażone zostały w fotokomórki. Drzwi w autobusie, po wymianie pasażerów, zamykają się same, tak jak w nowoczesnych tramwajach. Rozwiązanie to jednak nie zawsze się sprawdza, a problemy pojawiają się w przypadku dużego tłoku w pojeździe.

 

Przegubowe Mercedesy od początku stacjonują w zajezdni Wola Duchacka, gdzie zastąpiły wyeksploatowane Jelcze M181MB. Można je zobaczyć praktycznie na wszystkich liniach obsługiwanych taborem przegubowym przez tę zajezdnię.

 

Dane techniczne
Typ Mercedes O530G
Długość [mm] 17940
Szerokość [mm] 2550
Wysokość [mm] 3007
Masa całkowita [kg] 28000
Liczba miejsc siedzących 45
Liczba miejsc stojących 135
Typ silnika MB OM 457 LA EEV
Moc silnika [kW] 260
Typ skrzyni biegów ZF 6HP592
Liczba biegów 6

Pierwsze dwa kr...
Pierwszy krakow...
Mercedes Citaro...
Trzeci Mercedes...
Mercedes Citaro...
Ostatni z pierw...
Mercedesy z dru...
Mercedes Citaro...
Mercedesy z par...
Obecnie ostatni...
Kabina kierowcy...
Przedział pasaż...
Przedział pasaż...

Z początkiem drugiej dekady dwudziestego pierwszego wieku wydawało się, że liczba autobusów Mercedes w Krakowie będzie rosnąc. Tymczasem EvoBus Polska, będący dystrybutorem pojazdówtej marki, przegrywał kolejne przetargi, w wyniku których w Krakowie pojawiło się kilkaset nowych Solarisów. Złą passę przełamał dopiero Mobilis, prywatny operator realizujących przewozy w ramach Komunikacji Miejskiej w Krakowie, który zakupił przegubowe Mercedesy Conecto. Na kolejne Mercedesy Citaro, już kolejnej generacji, trzeba było czekać aż do 2018 roku.

 

Tymczasem krakowskie Mercedesy Citaro O530G przez kolejne lata dobrze służyły mieszkańcom. W związku z dostawami nowego taboru, w lipcu 2018 roku podjęto decyzję o zmianie numeracji autobusów. Numery z przedziały BR501 - BR510 otrzymały Solarisy Urbino 18 IV generacji. W zamian Mercedesy Citaro noszące dotychczas numery DC501 - DC531 oznaczono numerami z zakresu DC701 - DC731.

 

Mercedesy Citaro O530G niezmiennie kursują po ulicach Krakowa. Mimo ponad 10 lat eksploatacji, nigdy nie zmieniły schematu malowania. Wciąż stanowią wizytówkę krakowskiej komunikacji miejskiej, wyróżniając się dużym komfortem dla pasażerów. Autobusy uratowały się przed wycofaniem z ruchu jesienią 2018 roku dzięki posiadaniu silników spełniających normę emisji spalin EURO 5. Coraz częściej mówi się jednak o zakończeniu ich eksploatacji, zwłaszcza 10 najstarszych pojazdów, pochodzących z 2008 roku. Prawdopodobnie nastąpi to po dostawie 50 przegubowych autobusów elektrycznych, które mają trafić do Krakowa do końca 2020 roku.

Mercedes Citaro...
Mercedes Citaro...
Mercedes Citaro...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 210 gości oraz 0 użytkowników.