/** */

Solaris Urbino 18 electric

Krakowskie MPK w połowie 2019 roku wypożyczyło pierwszy z dwóch autobusów Solaris Urbino 18 electric, które wcześniej eksploatowane były na ulicach Barcelony. Drugi przegubowiec trafił do ruchu w naszym mieście wiosną 2020 roku. Niedługo później, zdecydowano się zakupić oba używane przegubowce. Jesienią 2020 roku oficjalnie zmieniły one właściciela na MPK S.A. w Krakowie.

 

Od 2017 roku w Krakowie eksploatowane były trzy przegubowe autobusy elektryczne Solaris Urbino 18 electric IV generacji. W połowie 2019 roku dołączył do nich kolejny elektryczny przegubowiec, reprezentujący jednak starszą generację autobusów marki Solaris. Autobus Solaris Urbino 18 electric oznaczony w Krakowie numer DN005 został wyprodukowany w 2015 roku dla Transports Metropolitans de Barcelona. W stolicy Katalonii eksploatowany był do 2019 roku, gdy został zwrócony do producenta. W połowie roku po raz pierwszy zarejestrowano go w Polsce. Niedługo później został wypożyczony do krakowskiego MPK. Przydzielono go do zajezdni Wola Duchacka. Na krakowskie ulice po raz pierwszy wyjechał w dniu 27 lipca 2019 roku. Został skierowany do obsługi linii 169 i 469. Potem jeszcze na chwilę pojawił się na mieście w dniu 29 lipca, po czym w wyniku awarii musiał zjechać do zajezdni. Jego naprawa trwała blisko miesiąc. Do służby wrócił dopiero 23 sierpnia.

 

W dniu 27 kwietnia 2020 roku do Krakowa przetransportowany został drugi Solaris Urbino 18 electric pochodzący z Barcelony. W dniu 7 maja 2020 roku z numerem DN006 debiutował on na ulicach naszego miasta. Podobnie jak DN005, trafił on do obsługi linii 169 i 469.

 

Początkowo oba autobusy były wypożyczone. W związku z tym kursowały po Krakowie z tablicami rejestracyjnymi powiatu poznańskiego. Według pierwszych zapowiedzi, wóz o numerze DN005 miał przebywać w Krakowie do końca 2019 roku. Mimo to, oba autobusy od razu zostały przygotowane do eksploatacji w Krakowie. Pomalowano je w barwy zbliżone do tych zastosowanych w pozostałych krakowskich elektrycznych przegubowcach marki Solaris, a także zamontowano krakowskie fotele pasażerskie.

 

Tymczasem z początkiem wakacji 2020 roku krakowskie MPK ogłosiło przetarg na dostawę dwóch niskopodłogowych autobusów przegubowych zasilanych energią elektryczną, fabrycznie nowych lub używanych, lecz nie starszych niż z roku produkcji 2016 i charakteryzujących się przebiegiem całkowitym nie większym niż 80 000 kilometrów każdy, a także jednej mobilnej ładowarki (urządzenia ładującego za pośrednictwem złącza plug-in), dedykowanej do każdego oferowanego autobusu. Zamówienie obejmowało również dostawę wyposażenia elektronicznego (zamontowanych w autobusach dedykowanych urządzeń i systemów), niezbędnego oprogramowania, dokumentacji i przeprowadzenie szkoleń.

 

W postępowaniu jako jedyna zgłosiła się firma Solaris Bus&Coach S.A., która za dwa używane autobusy Solaris Urbino 18 electric i ładowarkę Ekoenergetyka Plus Charger R 60 kW oczekiwała kwoty 3,072 mln zł. Zamawiający zaplanował budżet na zadanie w wysokości 3,075 mln zł brutto. Wydawać by się mogło, że sprawa jest oczywista. Tymczasem przetarg został unieważniony. Okazało się bowiem, że zamawiający oczekiwał pojazdów nie starszych niż z 2016 roku. Dwa wypożyczone do Krakowa Solarisy wyprodukowane zostały natomiast w 2015 roku. Błąd naprawiono w kolejnym postępowaniu przetargowym, dzięki czemu do końca 2020 roku Solarisy Urbino 18 electric numer DN005 i DN006 stały się własnością krakowskiego MPK, pozostając w naszym mieście na stałe.

 

Dane techniczne
Typ Solaris Urbino 18 electric
Numeracja DN005 - DN006
Klasa MEGA, niskopodłogowy, elektryczny

Wymiary

Długość [mm] 18000
Szerokość [mm] 2550
Wysokość [mm] 3350
Rozstaw osi (przednia-środkowa) [mm] 5130
Rozstaw osi (środkowa-tylna) [mm] 6770
Zwis przedni [mm] 2700
Zwis tylni [mm] 3400
Masa własna [kg] 20500
Masa całkowita [kg] 28000

Układ siedzeń

Liczba miejsc siedzących 38
Typ siedzeń wyścielane
Liczba miejsc stojących 73

Układ drzwi

Z prawej strony 2-2-2-2
elektryczne, otwierane do wewnątrz (pierwsze drzwi) lub na zewnątrz (drugie i trzecie drzwi), dwuskrzydłowe

Silnik

Marka i typ silnika TSA TMF 35-44-4, asynchroniczny
Moc silnika [kW] 240

Baterie

Marka i rodzaj baterii Solaris High Energy, litowo-jonowe
Pojemność baterii [kWh] 200

Inne dane

Zawieszenie zawieszenie ECAS, przyklęk prawej strony o około 70 mm, podnoszenie o około 60 mm
Koła 275/70 R 22,5 (przód solo, tył bliźniak)
Hamulce

EBS (dwuobwodowy), układ elektroniczny zapobiegający blokowaniu kół przy hamowaniu (ABS) i poślizgowi przy ruszaniu (ASR), hamulec ręczny (postojowy) - z możliwością mechanicznego odblokowania układu hamulcowego, hamulec przystankowy

Konstrukcja nośna kratownica ze stali odpornej na korozję
Kabina częściowo zabudowana z przeszklonymi drzwiami
Prędkość maksymalna [km/h] 72
System ładowania baterii złącze plug-in, pantograf

Solaris Urbino ...
Solaris Urbino ...
Wnętrze autobus...
Solaris Urbino ...
Solaris Urbino ...
Solaris Urbino ...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 151 gości oraz 0 użytkowników.