Solaris Urbino 18 electric
- Nadrzędna kategoria: Autobusy
- Kategoria: Autobusy eksploatowane w Krakowie
- Opublikowano: niedziela, 30, styczeń 2022 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 885
Krakowskie MPK w połowie 2019 roku wypożyczyło pierwszy z dwóch autobusów Solaris Urbino 18 electric, które wcześniej eksploatowane były na ulicach Barcelony. Drugi przegubowiec trafił do ruchu w naszym mieście wiosną 2020 roku. Niedługo później, zdecydowano się zakupić oba używane przegubowce. Jesienią 2020 roku oficjalnie zmieniły one właściciela na MPK S.A. w Krakowie.
Od 2017 roku w Krakowie eksploatowane były trzy przegubowe autobusy elektryczne Solaris Urbino 18 electric IV generacji. W połowie 2019 roku dołączył do nich kolejny elektryczny przegubowiec, reprezentujący jednak starszą generację autobusów marki Solaris. Autobus Solaris Urbino 18 electric oznaczony w Krakowie numer DN005 został wyprodukowany w 2015 roku dla Transports Metropolitans de Barcelona. W stolicy Katalonii eksploatowany był do 2019 roku, gdy został zwrócony do producenta. W połowie roku po raz pierwszy zarejestrowano go w Polsce. Niedługo później został wypożyczony do krakowskiego MPK. Przydzielono go do zajezdni Wola Duchacka. Na krakowskie ulice po raz pierwszy wyjechał w dniu 27 lipca 2019 roku. Został skierowany do obsługi linii 169 i 469. Potem jeszcze na chwilę pojawił się na mieście w dniu 29 lipca, po czym w wyniku awarii musiał zjechać do zajezdni. Jego naprawa trwała blisko miesiąc. Do służby wrócił dopiero 23 sierpnia.
W dniu 27 kwietnia 2020 roku do Krakowa przetransportowany został drugi Solaris Urbino 18 electric pochodzący z Barcelony. W dniu 7 maja 2020 roku z numerem DN006 debiutował on na ulicach naszego miasta. Podobnie jak DN005, trafił on do obsługi linii 169 i 469.
Początkowo oba autobusy były wypożyczone. W związku z tym kursowały po Krakowie z tablicami rejestracyjnymi powiatu poznańskiego. Według pierwszych zapowiedzi, wóz o numerze DN005 miał przebywać w Krakowie do końca 2019 roku. Mimo to, oba autobusy od razu zostały przygotowane do eksploatacji w Krakowie. Pomalowano je w barwy zbliżone do tych zastosowanych w pozostałych krakowskich elektrycznych przegubowcach marki Solaris, a także zamontowano krakowskie fotele pasażerskie.
Tymczasem z początkiem wakacji 2020 roku krakowskie MPK ogłosiło przetarg na dostawę dwóch niskopodłogowych autobusów przegubowych zasilanych energią elektryczną, fabrycznie nowych lub używanych, lecz nie starszych niż z roku produkcji 2016 i charakteryzujących się przebiegiem całkowitym nie większym niż 80 000 kilometrów każdy, a także jednej mobilnej ładowarki (urządzenia ładującego za pośrednictwem złącza plug-in), dedykowanej do każdego oferowanego autobusu. Zamówienie obejmowało również dostawę wyposażenia elektronicznego (zamontowanych w autobusach dedykowanych urządzeń i systemów), niezbędnego oprogramowania, dokumentacji i przeprowadzenie szkoleń.
W postępowaniu jako jedyna zgłosiła się firma Solaris Bus&Coach S.A., która za dwa używane autobusy Solaris Urbino 18 electric i ładowarkę Ekoenergetyka Plus Charger R 60 kW oczekiwała kwoty 3,072 mln zł. Zamawiający zaplanował budżet na zadanie w wysokości 3,075 mln zł brutto. Wydawać by się mogło, że sprawa jest oczywista. Tymczasem przetarg został unieważniony. Okazało się bowiem, że zamawiający oczekiwał pojazdów nie starszych niż z 2016 roku. Dwa wypożyczone do Krakowa Solarisy wyprodukowane zostały natomiast w 2015 roku. Błąd naprawiono w kolejnym postępowaniu przetargowym, dzięki czemu do końca 2020 roku Solarisy Urbino 18 electric numer DN005 i DN006 stały się własnością krakowskiego MPK, pozostając w naszym mieście na stałe.
Typ | Solaris Urbino 18 electric | |
Numeracja | DN005 - DN006 | |
Klasa | MEGA, niskopodłogowy, elektryczny | |
Wymiary |
||
Długość [mm] | 18000 | |
Szerokość [mm] | 2550 | |
Wysokość [mm] | 3350 | |
Rozstaw osi (przednia-środkowa) [mm] | 5130 | |
Rozstaw osi (środkowa-tylna) [mm] | 6770 | |
Zwis przedni [mm] | 2700 | |
Zwis tylni [mm] | 3400 | |
Masa własna [kg] | 20500 | |
Masa całkowita [kg] | 28000 | |
Układ siedzeń |
||
Liczba miejsc siedzących | 38 | |
Typ siedzeń | wyścielane | |
Liczba miejsc stojących | 73 | |
Układ drzwi |
||
Z prawej strony | 2-2-2-2 elektryczne, otwierane do wewnątrz (pierwsze drzwi) lub na zewnątrz (drugie i trzecie drzwi), dwuskrzydłowe |
|
Silnik |
||
Marka i typ silnika | TSA TMF 35-44-4, asynchroniczny | |
Moc silnika [kW] | 240 | |
Baterie |
||
Marka i rodzaj baterii | Solaris High Energy, litowo-jonowe | |
Pojemność baterii [kWh] | 200 | |
Inne dane |
||
Zawieszenie | zawieszenie ECAS, przyklęk prawej strony o około 70 mm, podnoszenie o około 60 mm | |
Koła | 275/70 R 22,5 (przód solo, tył bliźniak) | |
Hamulce |
EBS (dwuobwodowy), układ elektroniczny zapobiegający blokowaniu kół przy hamowaniu (ABS) i poślizgowi przy ruszaniu (ASR), hamulec ręczny (postojowy) - z możliwością mechanicznego odblokowania układu hamulcowego, hamulec przystankowy |
|
Konstrukcja nośna | kratownica ze stali odpornej na korozję | |
Kabina | częściowo zabudowana z przeszklonymi drzwiami | |
Prędkość maksymalna [km/h] | 72 | |
System ładowania baterii | złącze plug-in, pantograf |