SA107
- Nadrzędna kategoria: Kolej
- Kategoria: Autobusy szynowe
- Opublikowano: wtorek, 21, czerwiec 2016 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 2443
Przez całe lata dziewięćdziesiąte ubiegłego wieku PKP przymierzało się do zakupu dużej liczby lekkich spalinowych pojazdów pasażerskich do obsługi linii lokalnych. Przygotowania poczynili też dwaj jedyni wówczas producenci tego typu taboru w naszym kraju. Wśród nich były również zakłady Kolzam.
Jednym ze skutków uchwalenia w 2000 roku przez polski parlament ustawy o reformie kolei było otwarcie możliwość zakupu taboru kolejowego przez władze poszczególnych województw. Pojazdy te miały być następnie przekazywane Przewozom Regionalnym do obsługi lokalnych linii kolejowych. W tym czasie doświadczenie z produkcją lekkich spalinowych pojazdów szynowych miały tylko ZNTK Poznań oraz Zakłady Maszyn KOLZAM S.A. z Raciborza. Te ostatnie wcześniej dostarczyły dla PKP szynobusy SN81 i SA104. Pojazdy te nie spełniały już jednak oczekiwań pasażerów wobec komfortu czy wyposażenia. W związku z tym Kolzam opracował zupełnie nową rodzinę autobusów szynowych.
W 2003 roku wyprodukowany został prototypowy egzemplarz pojazdu, który zapoczątkował rodzinę "RegioVAN". Szynobus typu 211M na PKP oznaczony został symbolem SA107. Jest to pojazd jednoczłonowy, charakteryzujący się lekką, modułową konstrukcją. Wnętrze szynobusu podzielone zostało na trzy części. W zewnętrznych znajdują się kabiny maszynisty. Pomiędzy nimi usytuowano przedział pasażerski. SA107 wyposażony został w dwie pary drzwi odskokowo-przesuwnych, które zamontowano na przeciwko siebie, w środkowej części wagonu, w miejscu w którym podłoga znajduje się na najniższym poziomie. Dzięki takiemu rozwiązaniu podróżnym łatwiej wejść do pojazdu, szczególnie w przypadku niskich peronów. Szynobus posiada 42 miejsca siedzące. Dodatkowo zabrać może drugie tyle pasażerów stojących. Z tego powodu nadaje się do obsługi linii charakteryzujących się bardzo niską frekwencją.
Pojazd wyposażony został w zespół napędowy, który stanowi silnik spalinowy zintegrowany z przekładnią mocy i przekładnią nawrotną, usytuowany pod podłogą w systemie "power-pack". Autobus posiada silnik o mocy 190 kW oraz przekładnię hydrauliczno-mechaniczną, co pozwala na osiągnięcie prędkości do 100km/h.
Wyprodukowane zostały tylko dwa egzemplarze SA107, zamówione przez Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego. Początkowo kursowały one na trasie z Lublina do Rzeczycy i Kraśnika, a później także z Chełma do Dorohuska. Obecnie można je zobaczyć na trasie do portu lotniczego w Świdniku. W trakcie eksploatacji pojazdy te uzyskały nowe barwy województwa Lubelskiego.
Numery inwentarzowe |
Producent | Lata budowy | Ilość |
SA107 - 01-02 | Kolzam | 2003 - 2004 | 2 |
Lublin | 001, 002 |
Oznaczenie kolejowe | SA107 |
Układ osi | A'1' |
Szerokość toru | 1435 mm |
Masa służbowa | 23,3 t |
Typ silnika spalinowego | RABA D10UTSLL |
Moc znamionowa | 190 kW |
Rodzaj przekładni | hydrauliczno - mechaniczna |
Typ przekładni | Voith 864.3 |
Prędkość konstrukcyjna | 100 km/h |
Długość całkowita | 14645 mm |
Średnica kół | 840 mm |
Ilość miejsc siedzących | 42 |