SA108
- Nadrzędna kategoria: Kolej
- Kategoria: Autobusy szynowe
- Opublikowano: czwartek, 03, grudzień 2020 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 4534
ZNTK Poznań był jednym z pierwszych krajowych producentów, który podjął się budowy nowoczesnych, niskopodłogowych autobusów szynowych. W 2002 roku zbudowany został jednoczłonowy pojazd, oznaczony na PKP symbolem SA105. Rok później rodzina poznańskich szynobusów "Regio Tramp" powiększyła się o kolejny model. Bramy ZNTK opuścił bowiem pierwszy dwuczłonowy szynobus serii SA108.
Autobus szynowy serii SA108 jest dwuczłonowym odpowiednikiem jednoczłonowego SA105. Pojazd zaprojektowany przez krakowską firmę EC Engineering w latach 2001 - 2002 składa się z dwóch członów, połączonych przegubem, podobnym jak w autobusach miejskich. Na obu końcach pojazdu zamontowane zostały kabiny maszynisty. Szynobus posiada lekką, modułową konstrukcję. Każdy z członów w środkowej części wyposażony jest w obniżoną podłogę, w której zlokalizowano dwuskrzydłowe drzwi. W jednym z członów zamontowana została ubikacja z zamkniętym obiegiem. W drugim członie wyznaczono stanowiska do przewozu rowerów.
Szynobus oparty jest na wózkach jednoosiowych. Wózek napędowy typu 19MN oraz wózek toczny typu 32AN wyposażone są w zestawy kołowe z hamulcami tarczowymi. Zestaw napędowy posiada przekładnię mechaniczną, umieszczoną na osi zestawu i elastycznie podpartą na ramie. Usprężynowanie I stopnia realizują daszkowe sprężyny gumowo-metalowe. Usprężynowanie II stopnia to sprężyny pneumatyczne oraz sprężyny gumowo-metalowe, działające jako awaryjne w przypadku braku powietrza. Połączenie wzdłużne między wózkiem a pudłem realizowane jest przez dwa równoległe prowadniki poziome z mocowaniem przegubowym. Każdy z członów posiada jeden podpodłogowy układ napędowy, umieszczony przed wózkiem, którego oś napędza. Pojazdy wyposażono w standartowe urządzenia cięgłowe i zderzaki.
Pierwsze pięć egzemplarzy zakupione zostało przez władze województwa Wielkopolskiego. Później dołączyły do nich dwa kolejne pojazdy. Od początku zostały one przekazane spółce Przewozy Regionalne do obsługi tras bez sieci trakcyjnej, mających swój początek w Poznaniu, Lesznie i Pile. W późniejszym okresie część szynobusów oddano do eksploatacji Kolejom Wielkopolskim. Pojazdy te kursują najczęściej na trasach Leszno - Wolsztyn - Zbąszynek, Leszno - Ostrów Wielkopolski oraz Chojnice - Piła - Krzyż - Kostrzyn nad Odrą. Pozostałe egzemplarze SA108 nabyło województwo Lubuskie i województwo Podlaskie. Jedyny lubuski pojazd wykorzystywany jest wymiennie z innymi szynobusami na wszystkich trasach. Przez pewien czas kursował nawet do Niemiec. W wojewódzkie Podlaskim SA108 obsługują przede wszystkim połączenia z Białegostoku do Czeremchy i Hajnówki. Wszystkie szynobusy serii SA108 wciąż są eksploatowane. Większość z nich przeszła modernizację, którą z uwagi na upadłość producenta ZNTK Poznań, przeprowadzała między innymi bydgoska PESA. Pojazdy użytkowane przez Koleje Wielkopolskie w międzyczasie uzyskały nową kolorystykę. Autobusy szynowe SA108 pomimo krótkiej serii sprawdziły się w eksploatacji, stąd pewnie jeszcze długo będą wykorzystywane na trasach charakteryzujących się mniejszymi potokami podróżnych.
Numery inwentarzowe |
Producent | Lata budowy | Ilość |
SA108 - 001 - 010 | ZNTK Poznań | 2003 - 2007 |
10 |
Białystok (Przewozy Regionalne) | 007, 009 |
Gorzów Wielkopolski (Przewozy Regionalne) | 006 |
Krzyż (Przewozy Regionalne) | 004, 005, 008 |
Zbąszynek (Koleje Wielkopolskie) | 001, 002, 003, 010 |
Oznaczenie kolejowe | SA108 |
Układ osi | A'1'+1'A' |
Szerokość toru | 1435 mm |
Masa służbowa | 54 t |
Typ silnika spalinowego | MAN D2866LUH21 |
Moc znamionowa | 2x250 kW |
Rodzaj przekładni | hydrauliczno - mechaniczna |
Typ przekładni | Voith 863.3 |
Prędkość konstrukcyjna | 100 km/h |
Długość całkowita | 34800 mm |
Średnica kół | 840 mm |
Ilość miejsc siedzących | 96+5 |
Komentarze