/** */

SA106

Pod koniec lat dziewięćdziesiątych na liniach niezelektryfikowanych w naszym kraju standardem był widok lokomotywy SM42 lub SU45, prowadzącej jeden lub dwa wagony. Z ekonomicznego punktu widzenia, takie rozwiązanie nie miało szans powodzenia, stąd od lat Polskie Koleje Państwowe przymierzały się do zakupu większej liczby autobusów szynowych. Tych jednak w naszym kraju właściwie nie było, a istniejący producenci Kolzam i ZNTK Poznań przez lata nie byli w stanie wyprodukować nowoczesnych pojazdów.

 

W 2000 roku uchwalona została ustawa o restrukturyzacji PKP, która zakładała między innymi zmianę finansowania przewozów regionalnych. Odtąd samorządy miały przeznaczać środki na zakup taboru. W tym samym czasie dotychczasowe zakłady ZNTK Bydgoszcz postanowiły zmienić profil działalności i rozpocząć produkcję pojazdów. Firma zmieniła swoją nazwę na PESA Bydgoszcz i w 2001 roku na bazie standardowego wagonu 120A zbudowała pierwszy szynobus, noszący nazwę handlową "Partner" i oznaczenie SA106 na polskich kolejach. Pojazd ten zapoczątkował wielką rodzinę autobusów szynowych, które produkowane są do chwili obecnej i jeżdżą praktycznie w całym kraju, a także w kilku krajach europejskich.

 

Autobusy szynowe SA106 posiadają długość jednego standardowego wagonu, czyli 24,5 m. Pudło pojazdu oparte jest na dwóch wózkach, z czego jeden jest napędowy, a drugi toczny. W pierwszym pojeździe zastosowano silnik MAN, natomiast w kolejnych silniki firmy Iveco. W obu przypadkach zespoły napędowe mają moc 500 kW, dzięki czemu SA106 może prowadzić jeden wagon doczepny. Początkowo były to tradycyjne wagony, w tym również piętrowe, jednak w 2009 roku dla województwa Kujawsko-Pomorskiego dostarczono specjalnie dedykowane wagony doczepne oznaczone serią SA123, wyprodukowane przez zakłady PESA. Natomiast w województwie Warmińsko-Mazurskim do współpracy z szynobusami specjalnie przystosowano wagony 120A, montując agregaty grzewcze i przemalowując w odpowiednie barwy. W tym regionie szynobusy SA106 wciąż prowadzą również wagonu piętrowe.

 

Szynobusy w jednej trzeciej swojej długości posiadają niską podłogę. W tej części zlokalizowano po jednej parze dwuskrzydłowych drzwi z każdej strony. Druga para dwuskrzydłowych drzwi znajduje się w części wysokopodłogowej. Począwszy od jedenastego pojazdu, zmieniono sylwetkę ścian czołowych szynobusów.

 

Dwa pierwsze SA106 trafiły do województwa Kujawsko-Pomorskiego, które zakupiło najwięcej, bo aż 13 pojazdów tej serii. Początkowo eksploatowane przez Przewozy Regionalne, od 2007 roku używane są przez PCC Arriva - pierwszego prywatnego kolejowego przewoźnika pasażerskiego w Polsce. Pięć pozostałych szynobusów trafiło do województwa Warmińsko-Mazurskiego, natomiast jeden zakupiło województwo Dolnośląskie.

 

Lata produkcji

Numery inwentarzowe

Producent Lata budowy Ilość
SA106 - 001-019 PESA Bydgoszcz 2001 - 2007

19

 

Miejsca stacjonowania
Legnica (Koleje Dolnośląskie) 011
Olsztyn 003, 007, 008, 009, 015
Toruń (Arriva) 001, 002, 004, 005, 006, 010, 012, 013, 014, 016, 017, 018, 019

 

Dane techniczne
Oznaczenie kolejowe SA106
Szerokość toru 1435 mm
Masa służbowa 42 t / 52 t
Typ silnika spalinowego MAN 2842 / Iveco SVQE283
Moc znamionowa 500 kW
Rodzaj przekładni hydrauliczno - mechaniczna
Typ przekładni Voith T212 bre
Prędkość konstrukcyjna 140 km/h
Długość całkowita 24500 mm
Szerokość 2890 mm
Wysokość od główki szyny 4135 mm
Ilość miejsc siedzących 70

Drugi SA106 num...
SA106 - 003 z w...
Stojący solo SA...
SA106 - 006 wje...
SA106 - 007 z w...
SA106 - 008 na ...
Szynobus SA106 ...
Jedyny dolnoślą...
SA106 - 013 w s...
SA106 - 014 wje...
Pociąg zestawio...
Szynobus SA106 ...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 179 gości oraz 0 użytkowników.