SA106
- Nadrzędna kategoria: Kolej
- Kategoria: Autobusy szynowe
- Opublikowano: piątek, 09, wrzesień 2016 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 3946
Pod koniec lat dziewięćdziesiątych na liniach niezelektryfikowanych w naszym kraju standardem był widok lokomotywy SM42 lub SU45, prowadzącej jeden lub dwa wagony. Z ekonomicznego punktu widzenia, takie rozwiązanie nie miało szans powodzenia, stąd od lat Polskie Koleje Państwowe przymierzały się do zakupu większej liczby autobusów szynowych. Tych jednak w naszym kraju właściwie nie było, a istniejący producenci Kolzam i ZNTK Poznań przez lata nie byli w stanie wyprodukować nowoczesnych pojazdów.
W 2000 roku uchwalona została ustawa o restrukturyzacji PKP, która zakładała między innymi zmianę finansowania przewozów regionalnych. Odtąd samorządy miały przeznaczać środki na zakup taboru. W tym samym czasie dotychczasowe zakłady ZNTK Bydgoszcz postanowiły zmienić profil działalności i rozpocząć produkcję pojazdów. Firma zmieniła swoją nazwę na PESA Bydgoszcz i w 2001 roku na bazie standardowego wagonu 120A zbudowała pierwszy szynobus, noszący nazwę handlową "Partner" i oznaczenie SA106 na polskich kolejach. Pojazd ten zapoczątkował wielką rodzinę autobusów szynowych, które produkowane są do chwili obecnej i jeżdżą praktycznie w całym kraju, a także w kilku krajach europejskich.
Autobusy szynowe SA106 posiadają długość jednego standardowego wagonu, czyli 24,5 m. Pudło pojazdu oparte jest na dwóch wózkach, z czego jeden jest napędowy, a drugi toczny. W pierwszym pojeździe zastosowano silnik MAN, natomiast w kolejnych silniki firmy Iveco. W obu przypadkach zespoły napędowe mają moc 500 kW, dzięki czemu SA106 może prowadzić jeden wagon doczepny. Początkowo były to tradycyjne wagony, w tym również piętrowe, jednak w 2009 roku dla województwa Kujawsko-Pomorskiego dostarczono specjalnie dedykowane wagony doczepne oznaczone serią SA123, wyprodukowane przez zakłady PESA. Natomiast w województwie Warmińsko-Mazurskim do współpracy z szynobusami specjalnie przystosowano wagony 120A, montując agregaty grzewcze i przemalowując w odpowiednie barwy. W tym regionie szynobusy SA106 wciąż prowadzą również wagonu piętrowe.
Szynobusy w jednej trzeciej swojej długości posiadają niską podłogę. W tej części zlokalizowano po jednej parze dwuskrzydłowych drzwi z każdej strony. Druga para dwuskrzydłowych drzwi znajduje się w części wysokopodłogowej. Począwszy od jedenastego pojazdu, zmieniono sylwetkę ścian czołowych szynobusów.
Dwa pierwsze SA106 trafiły do województwa Kujawsko-Pomorskiego, które zakupiło najwięcej, bo aż 13 pojazdów tej serii. Początkowo eksploatowane przez Przewozy Regionalne, od 2007 roku używane są przez PCC Arriva - pierwszego prywatnego kolejowego przewoźnika pasażerskiego w Polsce. Pięć pozostałych szynobusów trafiło do województwa Warmińsko-Mazurskiego, natomiast jeden zakupiło województwo Dolnośląskie.
Numery inwentarzowe |
Producent | Lata budowy | Ilość |
SA106 - 001-019 | PESA Bydgoszcz | 2001 - 2007 |
19 |
Legnica (Koleje Dolnośląskie) | 011 |
Olsztyn | 003, 007, 008, 009, 015 |
Toruń (Arriva) | 001, 002, 004, 005, 006, 010, 012, 013, 014, 016, 017, 018, 019 |
Oznaczenie kolejowe | SA106 |
Szerokość toru | 1435 mm |
Masa służbowa | 42 t / 52 t |
Typ silnika spalinowego | MAN 2842 / Iveco SVQE283 |
Moc znamionowa | 500 kW |
Rodzaj przekładni | hydrauliczno - mechaniczna |
Typ przekładni | Voith T212 bre |
Prędkość konstrukcyjna | 140 km/h |
Długość całkowita | 24500 mm |
Szerokość | 2890 mm |
Wysokość od główki szyny | 4135 mm |
Ilość miejsc siedzących | 70 |