/** */

35WE

Elektryczny zespół trakcyjny 35WE jest pierwszym niskopodłogowym pociągiem zespolonym, zbudowanym przez firmę NEWAG z Nowego Sącza. Pojazd ten zapoczątkował całą rodzinę jednostek „Impuls”, które obecnie wożą pasażerów w większości województw w naszym kraju.

 

Nowosądecki NEWAG, podobnie jak bydgoskie zakłady PESA z Bydgoszczy, wywodzi się z dawnych Zakładów Naprawy Taboru Kolejowego. Początkowo firma chciała zaistnieć na rynku dzięki produkcji elektrycznych zespołów trakcyjnych, powstałych w oparciu o przestarzałe rozwiązania pochodzące z jednostek EN57. Droga ta szybko okazała się być ślepą uliczką, natomiast zamawiający tabor kolejowy zaczęli wymagać dostawy pojazdów z obniżoną podłogą. Niezbędne stało się więc opracowanie zupełnie nowej konstrukcji.

 

W kwietniu 2011 roku nowosądecki NEWAG podpisał umowę z Szybką Koleją Miejską w Warszawie na dostawę sześciu sztuk sześcioczłonowych jednostek. Już wcześniej, krakowskie biuro EC Engineering przygotowało dla nowosądeckiego producenta koncepcję takiego zespołu trakcyjnego, który oznaczony został typem fabrycznym 35WE i zapoczątkował dużą rodzinę pociągów noszących nazwę "Impuls". Budowa pierwszego pociągu rozpoczęła się jesienią 2011 roku i trwała do wiosny 2012 roku. Pojazd ten wszedł do ruchu w czerwcu tego roku, rozpoczynając eksploatację na linii S9 kursującej ze stacji Warszawa Gdańska do Wieliszewa. Później jednostki te rozpoczęły również obsługę linii S1, kursującej na trasie Pruszków - Otwock. We wrześniu natomiast jednostka 35WE - 004 została zaprezentowana na targach InnoTrans w Berlinie. Pod koniec 2012 roku Newag zdobył dwa kolejne i na razie ostatnie zamówienia na sześcioczłonowe pociągi 35WE. Jedną jednostkę zamówił Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego, natomiast Szybka Kolej Miejska w Warszawie skorzystała z prawa opcji z poprzedniego kontraktu i domówiła trzy kolejne pociągi. Pociąg 35WE dla Kolei Śląskich, dzięki wcześniejszemu rozpoczęciu produkcji, został dostarczony zaledwie w dwa dni po podpisaniu umowy w listopadzie 2012 roku. Jednostka ta otrzymał numer 007 i wykorzystywana jest przede wszystkim na trasie Gliwice - Katowice - Częstochowa. Zespoły trakcyjne eksploatowane przez SKM Warszawa noszą natomiast numery od 001 do 006 i od 008 do 010. Kursują przede wszystkim na wspomnianych już wcześniej liniach S1 i S9. Żadna z jednostek 35WE nie otrzymała oznaczenia serii, nawiązującego do oznaczeń stosowanych na PKP.

 

Sześcioczłonowe pociągi 35WE są elektrycznymi zespołami trakcyjnymi, posiadającymi obniżoną podłogę i służącymi do obsługi ruchu aglomeracyjnego. Długość jednostek wynosi 113,6 m. W chwili produkcji były to najdłuższe pociągi zespolone w naszym kraju. W 2012 roku bydgoska PESA zbudowała dłuższą o zaledwie metr jednostkę 27WEa dla Kolei Śląskich. Każda z jednostek waży 197 t (35WE-007 200,5t). Biorąc pod uwagę układ wózków pod poszczególnymi członami, jedną jednostkę 35WE tworzą tak naprawdę dwa trójczłonowe pociągi, połączone przejściem międzywagonowym. Wózki napędowe znajdują się na początku i na końcu zespołu oraz w rejonie połączenia trzeciego i czwartego członu. Pomiędzy pozostałymi członami zlokalizowane są wózki toczne, zabudowane w systemie Jacobsa. Pojazdy napędzane są ośmioma asynchronicznymi silnikami o mocy 400 kW, sterowanymi falownikami w technologii IGBT, umożliwiającymi poruszanie się z prędkością eksploatacyjną 160 km/h. Wnętrze pociągu jest jednoprzestrzenne, to znaczy nie ma żadnych ścian działowych pomiędzy przedziałami oraz wagonami. Siedzenia pasażerskie, w wersji dla SKM Warszawa, ułożone są w zależności od lokalizacji parami zwróconymi do siebie lub tyłem do ścian bocznych. W tym drugim przypadku są to siedzenia składane. W jednostce 35WE - 007, należącej do Kolei Śląskich, układ siedzeń jest bardziej tradycyjny. Są one parami zwrócone do siebie albo parami ustawione w jednym kierunku. Tylko w jednostce dla Kolei Śląskich znajduje się toaleta. Do środka pojazdu prowadzą drzwi umieszczone po obu stronach pociągu. Każdy z członów wyposażony jest po dwie pary drzwi, po każdej stronie. Przedział pasażerski jest klimatyzowany. Przewidziano też stojaki do przewozu rowerów. Warszawskie jednostki posiadają ponadto automaty do sprzedaży biletów i kasowniki, natomiast śląska 35WE - 007 gniazdka do ładowania urządzeń elektronicznych.

 

Jednostki 35WE zapoczątkowały bardzo udaną rodzinę elektrycznych zespołów trakcyjnych "Impuls", w ramach której powstają pociągi liczące od 2 do 6 członów długości. Pomimo tego, poza wyprodukowanymi w latach 2012 - 2013 dziesięcioma jednostkami tej serii, nie powstały żadne kolejne pojazdy. Zamawiający decydują się bowiem na zakup krótszych pojazdów, które w razie potrzeby można połączyć w bardziej pojemne składy. Sześcioczłonowe 35WE nie dają już takiego pola manewru i opłacalne jest ich kierowanie tylko na trasy charakteryzujące się bardzo dużym potokiem podróżnych. W chwili obecnej niestety nic nie wskazuje na pojawienie się zamówień na produkcję kolejnych jednostek tego typu.

 

Lata produkcji

Numery inwentarzowe

Producent Lata budowy Ilość
35WE NEWAG Nowy Sącz 2012 - 2013 10

 

Miejsca stacjonowania
Szybka Kolej Miejska Warszawa 001, 002, 003, 004, 005, 006, 008, 009, 010
Koleje Śląskie 007

 

Dane techniczne
Oznaczenie kolejowe 35WE
Układ osi Bo'2'2'Bo'+Bo'2'2'Bo'
Szerokość toru 1435 mm
Długość całkowita 113,6 mm
Szerokość całkowita 2840 mm
Wysokość całkowita 4170 mm
Średnica kół 840 mm
Masa własna 197 t (35WE-007 200,5 t)
Liczba i moc silników 8x400 kW
Typ silników trakcyjnych TMF50-29-4 TSA, asynchroniczne
Przyspieszenie przy ruszaniu 1 m/s2
Prędkość konstrukcyjna 160 km/h
Ilość miejsc siedzących (stałe siedzenia + fotele składane ) 218+70 (35WE-007 282)

Jedna z jednost...
Pierwsza jednos...
Jednostka 35WE ...
Jednostka 35WE ...
Jedyna jednostk...
Jednostka 35WE ...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 211 gości oraz 2 użytkowników.