/** */

19WE

W 2004 roku zakłady Newag z Nowego Sącza, powstałe na bazie dawnego ZNTK, zbudowały pierwszy elektryczny zespół trakcyjny typu 14WE, zaprojektowany w oparciu o elementy ze skasowanych jednostek EN57. Na podstawie doświadczeń zdobytych w ten sposób, w 2007 roku powstała całkowicie nowa jednostka, oznaczona symbolem 19WE.

 

Pierwsze elektryczne zespoły trakcyjne z Nowego Sącza zaprojektowane zostały przy współpracy z krakowską firmą Energocontrol. Jednostki 14WE trafiły do SKM Warszawa. Dodatkowo, zbudowano jeden pojazd, który do chwili obecnej eksploatowany jest w województwie Małopolskim jako tak zwany „Pociąg Papieski”. Konstrukcja jednostek 14WE oparta była o elementy pochodzące ze skasowanych jednostek EN57, w związku z czym powielała również szereg wad tych pojazdów. Stąd do dalszego rozwoju oferty nowosądeckiego zakładu niezbędne było opracowanie zupełnie nowego elektrycznego pojazdu szynowego, który zaprojektowany został w 2007 roku.

 

Jednostka 19WE jest czteroczłonowym, jednoprzestrzennym pojazdem o długości ponad 85 metrów. W związku z tym, że pojazd zaprojektowany został do obsługi ruchu aglomeracyjnego, przystosowany jest przede wszystkim do zatrzymywania się przy wysokich peronach, jednak w przypadku niższych peronów pasażerowie mogą skorzystać z dodatkowych, wysuwanych stopni. Pierwsza jednostka zaprezentowana została we wrześniu 2008 roku. Niedługo później, prototyp wydłużony został o dwa człony, a w ten sposób powstały pojazd oznaczono symbolem 20WE. Po zakończeniu prób z dłuższym pociągiem, dodatkowe człony posłużyły do produkcji drugiego pociągu serii 19WE.

 

Na obu końcach składu 19WE znajdują się kabiny maszynisty. Skrajne człony posiadają z obu stron jedynie po dwie pary drzwi prowadzących do środka, natomiast w członach środkowych zastosowano po trzy pary drzwi z każdej strony. Ze względu na zastosowane połączenia międzywagonowe, nie ma możliwości podziału jednostki na części podczas normalnej eksploatacji. Pojazdy wyposażone zostały natomiast w układ sterowania wielokrotnego, dzięki czemu można łączyć razem dwie jednostki tego typu. Jednostka 19WE może zabrać na pokład do 702 pasażerów, z czego 182 na miejscach siedzących. We wnętrzu w członach środkowych zastosowano siedzenia w układzie wzdłużnym, tyłem do okien. Jedynie w skrajnych członach fotele pasażerskie zgrupowane są po cztery sztuki. Również w jednym ze skrajnych członów znajduje się podnośnik ułatwiający wejście do pojazdu przez osoby na wózkach inwalidzkich, dla których wyznaczono dwa stanowiska do bezpiecznej podróży. Wnętrze pojazdu dodatkowo jest wyposażone w klimatyzację, system informacji pasażerskiej, wieszaki na rowery, monitoring, automaty do sprzedaży biletów oraz system zliczania podróżnych. Jednostek 19WE nie wyposażono natomiast w toalety. Każdy z pociągów napędzany jest 8 silnikami asynchroniczymi produkcji EMIT Żychlin. Moc ciągła jednej jednostki wynosi 2240 kW. Silniki umieszczone zostały wyłącznie w wózkach skrajnych członów. Środkowe człony posiadają natomiast tylko wózki toczne. Każdy z członów opiera się na dwóch wózkach.

 

Newag zbudował w sumie zaledwie cztery jednostki typu 19WE. Wszystkie pojazdy w latach 2008 - 2010 trafiły do SKM Warszawa, gdzie eksploatowane są do chwili obecnej. Poza oznaczeniami kolejowymi, otrzymały również numery taborowe z przedziału od 301 do 304. Brak kontynuacji produkcji spowodowany był wprowadzeniem do specyfikacji przetargowych wymogu niskiej podłogi. Pociąg 19WE niestety go nie spełniał, stąd konieczne było opracowanie nowej konstrukcji, oznaczonej typem 35WE. Składy te jednak posiadają wiele rozwiązań zaczerpniętych z jednostek 19WE.

 

Lata produkcji

Numery inwentarzowe

Producent Lata budowy Ilość
19WE - 301-304 Newag 2008 - 2010 4

 

Miejsca stacjonowania

Warszawa (SKM Warszawa)

301, 302, 303, 304

 

Dane techniczne
Oznaczenie kolejowe 19WE
Zestawienie wagonów s+d+d+s
Szerokość toru 1435 mm
Masa służbowa 190 t
Układ osi Bo’Bo'+2'2'+2'2'+Bo’Bo'
Silniki trakcyjne ( typ ) EMIT SXT315-L4C
Ilość i moc silników 8x280 kW
Moc ciągła pojazdów 2240 kW
Prędkość konstrukcyjna 160 km/h
Długość całkowita 85273 mm
Średnica kół 920/870 mm
Ilość miejsc siedzących 182

Prototypowa jed...
Pierwsza jednos...
Druga jednostka...
Trzecia jednost...
Skład dwóch jed...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 214 gości oraz 0 użytkowników.