/** */

Starachowicka Kolej Wąskotorowa

Najbardziej znaną koleją wąskotorową na terenie województwa Świętokrzyskiego jest ta mająca swój początek w Jędrzejowie. Nie jest to jednak jedyna wąskotorówka w tym regionie. W Starachowicach także funkcjonuje kolej wąskotorowa, która cieszy się coraz większym zainteresowaniem turystów.

 

Na pograniczu obecnych województw: Świętokrzyskiego, Mazowieckiego i Łódzkiego już od XVI wieku zaczął się rozwijać tak zwany Staropolski Okręg Przemysłowy. Od początku dominował tu przemysł górniczy i hutniczy. Prawdziwy rozkwit nastąpił w pierwszej połowie XIX wieku. Wówczas zaplanowano powstanie całego kompleksu dużych zakładów metalurgicznych wzdłuż rzeki Kamiennej, płynącej między innymi przez Skarżysko-Kamienną, Starachowice i Ostrowic Świętokrzyski.
W 1899 roku w ówczesnej osadzie Starachowice uruchomiony został nowoczesny wielki piec, opalany koksem. Inwestycja ta stała się kołem zamachowym, dzięki której cała okolica przekształciła się w ważny ośrodek wydobycia i hutnictwa żelaza. W celu obsługi wielkiego pieca utworzono sieć przemysłowych kolei wąskotorowych o rozstawie szyn wynoszącym 750 mm, zapewniających połączenie między innymi do kopalni rudy żelaza, tartaku w Bugaju oraz licznych ładowni drewna. Długość sieci liczyła około 60 kilometrów, a włączając w to kolej lasów państwowych nawet ponad 80 kilometrów długości.

 

Po drugiej wojnie światowej podjęto decyzję o uruchomieniu kolei wąskotorowej łączącej Starachowice z Iłżą. Do tego celu wykorzystano część istniejących torowisk przemysłowych. W 1950 roku licząca 20 kilometrów trasa została oddana do użytku. Początkowo prowadzono po niej ruch zarówno osobowy, jak i towarowy. Niestety, już w latach sześćdziesiątych przewozy towarowe zaczęły maleć. Wówczas rozpoczęto stopniowe ograniczanie sieci przemysłowych torowisk. Ruch pasażerski przetrwał do lat dziewięćdziesiątych. Ostatecznie w 1997 roku kolej zamknięto, a istniejący tabor przekazano na inne koleje wąskotorowe.

 

W 2003 roku Fundacja Polskich Kolei Wąskotorowych doprowadziła do przekazania przez PKP linii wąskotorowej Starostwu Powiatowemu w Starachowicach. Wówczas rozpoczęły się działania mające na celu przywrócenie przejezdności szlaku. W kwietniu 2004 roku pociągi wąskotorowe powróciły na odcinek Starachowice Wschodnie Wąskotorowe - Lipie. W 2008 roku udało się przekazać do eksploatacji drugi fragment sieci Iłża - Marcule. Cały czas trwają starania dotyczące pozyskania środków finansowych na przywrócenie przejezdności brakującego odcinka Lipie - Marcule. O ile w Marculach szlak wąskotorowy obecnie całkowicie jest nieprzejezdny, o tyle za mijanką w Lipiu odbywają się przejazdy techniczne.

 

Obecnie operatorem kolejki jest Stowarzyszenie Sympatyków Zabytkowej Jędrzejowskiej Kolei Dojazdowej. Wcześniej kolejka miała jednak dwóch innych operatorów. Najpierw w 2008 roku było to Stowarzyszenie Żuławskiej Kolei Dojazdowej, natomiast w latach 2009 - 2010 pociągi obsługiwało Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych z Bytomia.

 

Pierwszy odcinek Starachowice Wschodnie Wąskotorowe - Lipie liczy 6 kilometrów długości i jest obsługiwany przez lokomotywę Lyd1 - 252 prowadzącą wagon "rumuński" typu Bxhpi oraz opcjonalnie brankard. Przy stacji Lipie znajduje się zadaszone miejsce do palenia ogniska. Tabor stacjonuje w parowozowni w Starachowicach, zlokalizowanej na południe od stacji początkowej.

Pociąg wąskotor...
Koniec trasy na...
Teren piknikowy...
Pociąg wąskotor...
Fragment szlaku...
Waskotorowy szl...
 

Drugi odcinek Iłża - Marcule Nadleśnictwo liczy 7 kilometrów długości i jest obsługiwany przez lokomotywę Lyd1 - 251 prowadzącą dwa wagony letnie. W miejscowości Marcule znajduje się Centrum Edukacji Przyrodniczej oraz Arboretum, a także zagrody z leśnymi zwierzętami. Miejsce to jest szczególnie warte odwiedzenia. Poza licznymi okazami roślin, można tu między innymi zobaczyć lokomotywę Lyd-1 numer 308.
Tabor obsługujący odcinek do miejscowości Marcule stacjonuje na stacji w Iłży. Wybudowano tu prowizoryczny garaż, dający schronienie dla lokomotywy spalinowej. Przystanek końcowy w Marculach nie posiada natomiast toru do oblotu składu. W związku z tym pociąg po opuszczeniu przez pasażerów cofa kilkaset metrów na mijankę. Tam następuje oblot i skład ponownie wycofuje na przystanek końcowy, by zabrać pasażerów w drogę powrotną.

Pociąg wąskotor...
Stacja wąskotor...
Przystanek końc...
Lokomotywa Lyd-...
Pociąg wąskotor...
 

Pociągi turystyczne na obu odcinkach kolejki uruchamiane były dotychczas w okresie długiego weekendu majowego, a także od czerwca do października w niedziele o godzinie 14:00. W ten sposób trzeba było dwukrotnie odwiedzić kolejkę, aby przejechać oba odcinki. W 2017 roku wprowadzono zmianę, dzięki której pociągi na odcinku Starachowice Wschodnie Wąskotorowe - Lipie kursują w soboty. Dzięki temu w ciągu jednego weekendu można odwiedzić oba zachowane fragmenty kolejki. Szczegółowe informacje dotyczące funkcjonowania Starachowickiej Kolei Wąskotorowej dostępne są na jej oficjalnej stronie internetowej.

 

Na tym nie kończą się wąskotorowe atrakcje w Starachowicach. Na terenie dawnej huty w 2001 roku utworzono bowiem Muzeum Przyrody i Techniki. Właśnie tu znajduje się wspominany wcześniej wielki piec z 1899 roku, który funkcjonował do 1968 roku. Wokół tego obiektu utworzono całe muzeum, prezentujące historię hutnictwa na terenie Starachowic i okolicy. Można tu również zobaczyć zbiór lokomotyw i wagonów wąskotorowych, używanych do obsługi zakładu hutniczego. Na terenie muzeum zachowały się także fragmenty dawnych torowisk przemysłowych. Dodatkową atrakcję stanowi też kolekcja samochodów Star, którą można zobaczyć w trakcie zwiedzania muzeum. Szczegółowe informacje dotyczące Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach dostępne są na oficjalnej stronie internetowej.

Wystawa taboru ...
Poza parowozami...
Koleba do trans...
Wąskotorowe poc...
Kompleks wielki...
Skrzyżowanie to...
Układ przemysło...
Normalnotorowy ...
   

Odwiedzając rejon Starachowic warto spędzić noc w dawnym obiekcie kolejowym. W Ostrowcu Świętokrzyskim funkcjonuje Hotel Restauracja "Pod Parowozem", zlokalizowany przy ulicy Kolejowej 3. Znajduje się on w budynku, który niegdyś należał do kompleksu parowozowni. Na recepcji wisi zdjęcie, na którym widać tory kolejowe przebiegające po obecnym dziedzińcu hotelu. Cały obiekt utrzymany jest zresztą w kolejowych klimatach. Można tam zobaczyć wiele zdjęć, dokumentów i pamiątek związanych z koleją. Dodatkowo, z tyłu budynku odnaleźć można pochodzący z 1948 roku parowóz wąskotorowy Ryś, który przez pół wieku pracował w Hucie Nowotko w Ostrowcu Świętokrzyskim, a w 2004 roku został ustawiony jako pomnik przy hotelu.

Hotel Pod Parow...
Tu nigedyś prow...
Zdjęcie na rece...
Wąskotorowy par...
 

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 191 gości oraz 1 użytkownik.