EP02
- Nadrzędna kategoria: Kolej
- Kategoria: Lokomotywy elektryczne
- Opublikowano: piątek, 21, grudzień 2012 21:07
- PSMKMS
- Odsłony: 4030
Po drugiej wojnie światowej w Polsce nie ostały się praktycznie żadne lokomotywy elektryczne. Również krajowy przemysł nie był w stanie w krótkim czasie zaprojektować i uruchomić produkcji takich pojazdów. Rozwiązania tego problemu postanowiono więc szukać zagranicą. Szybko zrodził się pomysł zakupu poszczególnych elementów lokomotyw poza Polską i rozpocząć ich montaż w krajowych zakładach, które przynajmniej takiemu zadaniu były w stanie sprostać.
EP03
- Nadrzędna kategoria: Kolej
- Kategoria: Lokomotywy elektryczne
- Opublikowano: piątek, 21, grudzień 2012 20:55
- PSMKMS
- Odsłony: 3689
W 1946 roku zapoczątkowano rozmowy ze szwedzkim koncernem Allmanna Svenska Elektriska AB (ASEA). W ich wyniku, do Polski zakupiono 8 lokomotyw elektrycznych o układzie osi Bo-Bo. Pojazdy obsługiwać miały ruch pociągów dalekobieżnych na zelektryfikowanych odcinkach w węźle warszawskim.
EU05, EP05
- Nadrzędna kategoria: Kolej
- Kategoria: Lokomotywy elektryczne
- Opublikowano: niedziela, 25, marzec 2018 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 6959
Pod koniec lat pięćdziesiątych dwudziestego wieku podjęto decyzję o zaprzestaniu produkcji parowozów. Planowano zastąpić je lokomotywami elektrycznymi i spalinowymi. O ile rozwój tych drugich powoli nabierał rozpędu, o tyle trakcja elektryczna wciąż była w powijakach. Po polskich torach jeździło już wprawdzie kilka typów lokomotyw zakupionych za granicą, a w "Pafawag-u" produkowano ET21. Wciąż brak było jednak dobrych i nowoczesnych pojazdów do prowadzenia pociągów pasażerskich.
EU06
- Nadrzędna kategoria: Kolej
- Kategoria: Lokomotywy elektryczne
- Opublikowano: niedziela, 30, grudzień 2012 22:00
- PSMKMS
- Odsłony: 5263
Lokomotywy serii EU06 jeżdżą po polskich torach już od pięćdziesięciu lat. 20 pojazdów tej serii wyprodukowanych w Anglii i dostarczonych do Polski w latach 1962 - 1965 znacznie przyspieszyło rozwój trakcji elektrycznej na PKP. Dziś można stwierdzić, że praktycznie każda następna lokomotywa wyprodukowana w kraju ma w sobie coś z "anglików".
EU07, EP07, EU07A, EP07P
- Nadrzędna kategoria: Kolej
- Kategoria: Lokomotywy elektryczne
- Opublikowano: wtorek, 01, marzec 2016 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 11117
Lokomotywy serii EU07 są uniwersalnymi elektrowozami, służącymi do prowadzenia pociągów pasażerskich z prędkością do 125 km/h, a w razie potrzeby, także lekkich pociągów towarowych. Mimo, że ich produkcja rozpoczęła się w połowie lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku, do dnia dzisiejszego stanowią podstawowy typ pojazdów trakcyjnych na sieci PKP.
EP08
- Nadrzędna kategoria: Kolej
- Kategoria: Lokomotywy elektryczne
- Opublikowano: czwartek, 24, maj 2018 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 5498
W latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku na polskiej kolei nasiliło się dążenie do wzrostu prędkości pociągów pasażerskich. W tym czasie realizowano między innymi budowę Centralnej Magistrali Kolejowej. Centralny Zarząd Trakcji MK i COBiRTK rozpoczęły opracowywanie nowej konstrukcji lokomotywy, zdolnej prowadzić pociągi z prędkością większą niż 125 km/h, której bazę stanowić miały eksploatowane od lat pojazdy brytyjskiej produkcji EU06 i ich polskie odpowiedniki EU07.
EP09
- Nadrzędna kategoria: Kolej
- Kategoria: Lokomotywy elektryczne
- Opublikowano: piątek, 21, grudzień 2012 20:47
- PSMKMS
- Odsłony: 8123
Prace nad nową rodziną polskich lokomotyw, przeznaczonych między innymi do prowadzenia pociągów osobowych z prędkością powyżej 125km/h, rozpoczęły się w latach siedemdziesiątych. Niestety, z pierwotnych planów zrealizować udało się tylko jeden. Takie były początki lokomotyw EP09, które do dziś prowadzą najszybsze pociągi na polskiej sieci kolejowej.
EM10
- Nadrzędna kategoria: Kolej
- Kategoria: Lokomotywy elektryczne
- Opublikowano: poniedziałek, 23, wrzesień 2013 22:00
- PSMKMS
- Odsłony: 3526
Lokomotywy EM10 są jednymi z najmłodszych i najnowocześniejszych elektrowozów, eksploatowanych na polskich torach kolejowych. Pojazdy, ze względu na niewielką liczbę wyprodukowanych egzemplarzy i dość nowatorskie rozwiązania konstrukcyjne, niestety nigdy nie miały szczęścia tułając się z jednej lokomotywowni do drugiej.
ET21
- Nadrzędna kategoria: Kolej
- Kategoria: Lokomotywy elektryczne
- Opublikowano: środa, 15, luty 2017 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 7990
Po drugiej wojnie światowej stosunkowo szybko podjęto decyzję o zaprzestaniu rozwoju nowych konstrukcji parowozów. Przemysł krajowy, wciąż jednak nie był zdolny do produkcji lokomotyw elektrycznych. Zakup na początku lat pięćdziesiątych niewielkiej liczby elektrowozów zza granicy pozwolił wykonać w tej kwestii pewien krok do przodu. Trzeba było jeszcze kilku lat, aby polski przemysł był w stanie wyprodukować pierwszą lokomotywę elektryczną.
ET22
- Nadrzędna kategoria: Kolej
- Kategoria: Lokomotywy elektryczne
- Opublikowano: środa, 21, styczeń 2015 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 10401
Dostarczenie na początku lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku dwudziestu egzemplarzy lokomotyw serii EU06 wyprodukowanych w Anglii oraz rozpoczęcie na ich podstawie produkcji licencyjnej polskiego odpowiednika EU07 pozwoliło zażegnać jedynie problem braku pojazdów dla ruchu pasażerskiego. Wciąż brakowało jednak silnego elektrowozu, zdolnego do prowadzenia pociągów towarowych. W związku z tym w połowie lat sześćdziesiątych podjęto prace nad stworzeniem nowego projektu lokomotywy przeznaczonej do obsługi ruchu towarowego.
ET40
- Nadrzędna kategoria: Kolej
- Kategoria: Lokomotywy elektryczne
- Opublikowano: piątek, 21, grudzień 2012 22:03
- PSMKMS
- Odsłony: 4822
Lokomotywy serii ET40 były pierwszymi dwuczłonowymi elektrowozami eksploatowanym na polskiej kolei. Zakupione zostały w Czechosłowacji w latach 1975 - 1978 w celu obsługi ciężkich pociągów towarowych na magistrali węglowej ze Śląska do Gdyni. Dziś lokomotyw tych nie zobaczymy już na polskich torach, mimo że jeszcze pod koniec 2008 roku większość z nich znajdowała się w normalnej eksploatacji.
ET41
- Nadrzędna kategoria: Kolej
- Kategoria: Lokomotywy elektryczne
- Opublikowano: środa, 24, luty 2021 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 8734
Lokomotywy ET41 zaprojektowane zostały na bazie uniwersalnego elektrowozu serii EU07, z myślą o obsłudze ciężkich pociągów towarowych. Są jedynymi, obok serii ET42, dwuczłonowymi lokomotywami eksploatowanymi w chwili obecnej w naszym kraju i wciąż pełnią dominującą rolę, jeśli chodzi o obsługę najcięższych składów towarowych.
ET42
- Nadrzędna kategoria: Kolej
- Kategoria: Lokomotywy elektryczne
- Opublikowano: piątek, 27, grudzień 2019 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 10015
Lokomotywy serii ET42 są najsilniejszymi elektrowozami eksploatowanymi na polskich kolejach. Przez lata związane z lokomotywownią Zduńska Wola Karsznice i magistralą węglową prowadzącą ze Śląska do Gdyni, na początku 2009 roku zostały wycofane z ruchu. Po trzech latach przerwy zaczęły jednak powracać do prowadzenia ciężkich pociągów towarowych i to na zupełnie innych trasach.
EU44
- Nadrzędna kategoria: Kolej
- Kategoria: Lokomotywy elektryczne
- Opublikowano: piątek, 21, grudzień 2012 22:19
- PSMKMS
- Odsłony: 7129
Konieczność zakupu nowoczesnych lokomotyw elektrycznych, przeznaczonych do prowadzenia pociągów pasażerskich z prędkością 160km/h i wyższą dostrzeżona została już w momencie zakończenia produkcji polskich lokomotyw serii EP09 w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych.
EU47
- Nadrzędna kategoria: Kolej
- Kategoria: Lokomotywy elektryczne
- Opublikowano: czwartek, 09, marzec 2017 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 3258
W 2008 roku Koleje Mazowieckie zakupiły piętrowe wagony Bombardier Twindexx, przeznaczone do obsługi ruchu regionalnego, również w systemie "push-pull". Składy te początkowo prowadzone były przez wypożyczone lokomotywy serii EU07. Dopiero po kilku latach do ich obsługi zakupiono dedykowane elektrowozy Bombardier Traxx P160DC.