/** */

EU47

W 2008 roku Koleje Mazowieckie zakupiły piętrowe wagony Bombardier Twindexx, przeznaczone do obsługi ruchu regionalnego, również w systemie "push-pull". Składy te początkowo prowadzone były przez wypożyczone lokomotywy serii EU07. Dopiero po kilku latach do ich obsługi zakupiono dedykowane elektrowozy Bombardier Traxx P160DC.

 

Koleje Mazowieckie podpisując w 2007 roku umowę z firmą Bombardier na dostawę wagonów piętrowych, zakupiły również wagony sterownicze. Niestety, początkowo nie mogły być one wykorzystane z uwagi na brak lokomotyw przystosowanego do współpracy z tymi wagonami. Dopiero w dniu 12 lutego 2010 roku Bombardier Transportation wygrał przetarg na dostawę 11 elektrowozów. Zostały one wprowadzone do eksploatacji w sierpniu 2011 roku. Lokomotywy Traxx P160DC otrzymały oznaczenie serii EU47 i przydomek "Hetman" oraz imiona hetmanów wielkich koronnych i litewskich, wybrane w specjalnym konkursie. Dzięki temu, Koleje Mazowieckie stały się pierwszym operatorem kolejowym w naszym kraju, który rozpoczął uruchamianie pociągów w systemie "push-pull". 

 

Lokomotywy Bombardier Traxx produkowane są od 1996 roku. Należą do całej platformy pojazdów, które występują w wersji elektrycznej, spalinowej, a nawet hybrydowej. Przeznaczone są do prowadzenia zarówno pociągów pasażerskich, jak i towarowych. Elektrowozy występują w wersji jedno i wielosystemowej. Jest to jedna z najliczniejszych serii lokomotyw w Europie. Pojazdy te eksploatowane są przede wszystkim w Niemczech, ale również w Austrii, Szwajcarii, a nawet na Węgrzech.

 

Protoplastą całej rodziny Bombardier Traxx była lokomotywa Baureihe 128, która wyprodukowana została dla Kolei Niemieckich w 1994 roku i była odpowiedzią na konieczność wymiany przestarzałego parku taborowego. W następnych latach ruszyła produkcja kolejnych wersji lokomotyw, które od 2000 roku zaczęły tworzyć wspólną rodzinę Traxx. Niemal od samego początku, pudła lokomotyw Traxx spawane są we wrocławskim oddziale firmy Bombardier, czyli w dawnych zakładach Pafawag Wrocław. Pudła te następnie transportowane są do Niemiec, gdzie realizowany jest montaż lokomotyw.

 

Pojazdy zakupione przez Koleje Mazowieckie noszą oznaczenie P160DC. Oznacza to, że są przystosowane do ruchu pasażerskiego, zestawy kołowe posiadają wydrążony wał napędowy, przenoszący moment obrotowy z silników elektrycznych na osie, a lokomotywy napędzane są prądem stałym. Pojazdy napędzane są przez cztery trójfazowe silniki asynchroniczne o mocy 5600 kW, umożliwiające prowadzenie pociągów pasażerskich z prędkością eksploatacyjną 160 km/h. Lokomotywy zakupione przez Koleje Mazowieckie są pojazdami jednosystemowymi, przystosowanymi do napięcia 3 kV prądu stałego. Wyróżniają się także elektronicznymi wyświetlaczami czołowymi, zlokalizowanymi nad szybą kabiny maszynisty i służącymi do prezentacji kierunku docelowego pociągu.

 

Koleje Mazowieckie zakupiły wagony piętrowe Bombardier Twindexx do obsługi najbardziej obciążonych połączeń w Aglomeracji Warszawskiej. Składy te zobaczyć można między innymi na trasach do Radomia, Działdowa czy Płocka. Jednak jednym z najbardziej znanych połączeń obsługiwanych przez wagony piętrowe Kolei Mazowieckich jest pociąg "Słoneczny", który co weekend kursuje z Warszawy do Gdyni. W okresie wakacji letnich w ostatnich latach jest przedłużany do Ustki. Na fali sukcesu połączenia nad morze, Koleje Mazowieckie od grudnia 2015 roku uruchomiły drugie weekendowe połączenie "Dragon" z Warszawy do Krakowa. Dzięki temu, pociągi "push-pull" prowadzone lokomotywami EU47 przemierzają Polskę od północy na południe. Składy te kierowane są także do obsługi pociągów nadzwyczajnych. Tak było na przykład w trakcie Światowych Dni Młodzieży w Krakowie pod koniec lipca 2016 roku, gdy dwa składy dotarły z Warszawy przez stację Kraków Nowa Huta aż do Podłęża.

 

Lata produkcji

Numery inwentarzowe

Producent Lata budowy Ilość
EU47 - 001 - 011 Bombardier Transportation 2010 - 2011 11

 

Miejsca stacjonowania
Warszawa - Koleje Mazowieckie 001, 002, 003, 004, 005, 006, 007, 008, 009, 010, 011

 

Dane techniczne
Oznaczenie kolejowe EU47
Szerokość toru 1435 mm
Masa lokomotywy 85 t
Układ osi Bo-Bo
Moc ciągła 5600 kW
Liczba silników 4
Prędkość konstrukcyjna 160 km/h
Długość ze zderzakami 18900 mm
Maksymalna szerokość 2977 mm
Średnica kół 1150 mm
Napięcia zasilania 3 kV DC

Skład Kolei Maz...
Lokomotywa EU47...
Lokomotywa EU47...
Lokomotywa EU47...
Pociąg specjaln...
Lokomotywa EU47...

Koleje Mazowieckie nie są jedyną spółką kolejową w naszym kraju, eksploatującą lokomotywy z rodziny Traxx. W latach 2008 - 2012 PKP Cargo leasingowało 6 pojazdów, oznaczonych serią EU43. Elektrowozy te przydzielone zostały do Zakładu Taboru w Poznaniu i były używane w ruchu transgranicznym z Niemcami do obsługi pociągów pasażerskich i towarowych. Także Przewozy Regionalne w 2010 roku wypożyczyły 3 lokomotywy tego typu, które kierowano do obsługi pociągów InterRegio.

 

Obecnie jednym z największych użytkowników lokomotyw Traxx w Polsce jest firma Lotos Kolej, która używa ich do prowadzenia składów złożonych z wagonów cystern. Przewoźnik ten w latach 2011 - 2013 wypożyczał swoje elektrowozy Kolejom Śląskim do obsługi połączeń pasażerskich. Lotos eksploatuje lokomotywy Traxx F140 DC, F140 DE i F140 MS, a więc w wersji towarowej, z silnikami trakcyjnymi zawieszonymi "za nos", przystosowanymi odpowiednio do prądu stałego (DC), w wersji spalinowo-elektrycznej (DE) oraz wielosystemowe (MS).  

 

Oprócz Lotos Kolej, lokomotywy Traxx w naszym kraju wykorzystują także tacy przewoźnicy towarowi, jak Pol-Miedź Trans, Orlen KolTrans, Captrain Polska, czy Transchem Włocławek.

Lokomotywa E 18...
Lokomotywa E 18...
Lokomotywa E 18...
Lokomotywa E 18...
Lokomotywa E 48...
Lokomotywa E 48...
Lokomotywa spal...
Lokomotywa BR 2...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 208 gości oraz 1 użytkownik.