SM03 i SM04
- Nadrzędna kategoria: Kolej
- Kategoria: Lokomotywy spalinowe
- Opublikowano: wtorek, 29, październik 2013 22:00
- PSMKMS
- Odsłony: 6110
Lokomotywy serii SM03 zostały zaprojektowane z myślą o obsłudze manewrów w lokomotywowniach i wagonowniach. Przeznaczone były także do pracy na małych i średnich stacjach kolejowych. Oprócz PKP, znalazły one również szerokie zastosowanie w zakładach przemysłowych i różnego rodzaju magazynach, gdzie małe i łatwe w obsłudze lokomotywy spalinowe, szybko wyparły parowozy.
SM30 i SP30
- Nadrzędna kategoria: Kolej
- Kategoria: Lokomotywy spalinowe
- Opublikowano: wtorek, 10, wrzesień 2019 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 6402
W połowie lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku w naszym kraju zaprojektowana została nowa lokomotywa spalinowa, która zastąpić miała parowozy przy obsłudze ruchu manewrowego oraz prowadzeniu lekkich pociągów. Na PKP oznaczona została symbolem SM30, chociaż większość wyprodukowanych pojazdów trafiła na koleje przemysłowe.
SM31
- Nadrzędna kategoria: Kolej
- Kategoria: Lokomotywy spalinowe
- Opublikowano: piątek, 07, sierpień 2020 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 6304
W latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku na polskiej kolei trwał proces wymiany parowozów na pojazdy elektryczne lub spalinowe. Wciąż brakowało jednak odpowiednich lokomotyw do obsługi ruchu na dużych stacjach rozrządowych, w zakładach przemysłowych i portach. Aby zaspokoić te potrzeby, w 1973 roku opracowano projekt lokomotywy SM31.
SP32
- Nadrzędna kategoria: Kolej
- Kategoria: Lokomotywy spalinowe
- Opublikowano: niedziela, 17, styczeń 2016 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 3896
Początek lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku przyspieszył zmierzch ery parowozów na polskich kolejach. Skutkowało to koniecznością wprowadzenia do ruchu większej liczby lokomotyw spalinowych przeznaczonych do obsługi pociągów osobowych. Trwający wówczas w naszym kraju kryzys gospodarczy skutecznie hamował możliwości uruchomienia produkcji tego typy pojazdów. W związku z tym podjęto decyzję o ich imporcie.
ST43
- Nadrzędna kategoria: Kolej
- Kategoria: Lokomotywy spalinowe
- Opublikowano: czwartek, 14, listopad 2013 22:00
- PSMKMS
- Odsłony: 10203
Początek lat sześćdziesiątych na polskiej kolei wiązał się ze wzrostem przewozów. Jednocześnie zaprzestano produkcji parowozów. W zamian planowano na większą skalę wprowadzić trakcję spalinową. Brak doświadczeń krajowych producentów sprawił, że podjęto decyzję o zakupie pierwszych lokomotyw spalinowych dużej mocy zagranicą. W czasie Międzynarodowych Targów Poznańskich w czerwcu 1964 roku została podpisana umowa z Rumunią na dostawę 30 sztuk lokomotyw typu 060DA o mocy 1544 kW.
ST44
- Nadrzędna kategoria: Kolej
- Kategoria: Lokomotywy spalinowe
- Opublikowano: wtorek, 09, kwiecień 2019 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 23725
Przez wiele lat były najsilniejszymi spalinowozami poruszającymi się po polskich torach. W konsekwencji rozpoczęcia ich importu z ZSRR, wstrzymana została produkcja i dalszy rozwój silnych lokomotyw spalinowych polskiej produkcji. Mimo to do dziś są uznawane za kultowe, przede wszystkim dzięki specyficznemu odgłosowi pracy silnika i dużej ilości wydawanego dymu, czego skutkiem są również olbrzymie ilości paliwa i oleju zużywanego podczas eksploatacji.
SP45, SU45, ST45
- Nadrzędna kategoria: Kolej
- Kategoria: Lokomotywy spalinowe
- Opublikowano: wtorek, 24, marzec 2020 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 15216
Wzrost przewozów na początku lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku, a także zakończenie dostaw parowozów zmusił PKP do wprowadzenia na szerszą skalę trakcji spalinowej. Polskie koleje dotychczas nie posiadały jednak lokomotyw spalinowych dużej mocy, dlatego też opracowanie takiego pojazdu zlecono Ośrodkowi Badawczo-Rozwojowemu Pojazdów Szynowych w Poznaniu.
SU46
- Nadrzędna kategoria: Kolej
- Kategoria: Lokomotywy spalinowe
- Opublikowano: niedziela, 22, czerwiec 2014 22:00
- PSMKMS
- Odsłony: 6820
Na przełomie lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych ubiegłego wieku w zakładach Cegielskiego w Poznaniu opracowano i wdrożono do produkcji projekt nowej lokomotywy spalinowej typu SP45, przeznaczonej do prowadzenia pociągów pasażerskich. Pojazdy te, mimo że sprawowały się bez większych problemów, z uwagi na małą moc silnika spalinowego nie były w stanie prowadzić ciężkich pociągów osobowych, nie wspominając już o elektrycznym ogrzewaniu składu. W związku z tym konieczne stało się opracowanie projektu nowej lokomotywy o większej mocy.
SP47
- Nadrzędna kategoria: Kolej
- Kategoria: Lokomotywy spalinowe
- Opublikowano: sobota, 23, listopad 2013 22:00
- PSMKMS
- Odsłony: 6692
Miała być hitem eksportowym zakładów Cegielskiego z Poznania. Najnowocześniejsza lokomotywa spalinowa wyprodukowana w Polsce i jedna z najnowocześniejszych w tamtym czasie w Europie. Jedna decyzja polityczna sprawiła jednak, że "sen o potędze" prysł, a wyprodukowane dwa prototypy, w swej niezbyt długiej historii pracy na PKP, więcej stały niż jeździły.
SM48 i ST48
- Nadrzędna kategoria: Kolej
- Kategoria: Lokomotywy spalinowe
- Opublikowano: poniedziałek, 11, styczeń 2021 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 14843
Spalinowe lokomotywy SM48 zostały zakupione w Związku Radzieckim z myślą o obsłudze ruchu manewrowego na stacjach zlokalizowanych w pobliżu wschodniej granicy. W pracy zastąpiły przede wszystkim pracujące na szerokich torach przedwojenne parowozy Ty23. Obecnie wykorzystywane są nie tylko podczas manewrów, ale również do prowadzenia pociągów towarowych po całej Polsce, przede wszystkim przez prywatnych przewoźników.
SU160
- Nadrzędna kategoria: Kolej
- Kategoria: Lokomotywy spalinowe
- Opublikowano: czwartek, 30, wrzesień 2021 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 7221
Są pierwszymi nowymi lokomotywami spalinowymi, zakupionymi przez przewoźnika kolejowego z Grupy PKP od trzydziestu lat. W 2015 roku zakłady Pesa Bydgoszcz S.A. wyprodukowały 10 pojazdów typu 111Db dla PKP Intercity. Spalinowozy te jak dotąd jednak nie do końca sprostały powierzonym im zadaniom.