/** */

SM03 i SM04

Lokomotywy serii SM03 zostały zaprojektowane z myślą o obsłudze manewrów w lokomotywowniach i wagonowniach. Przeznaczone były także do pracy na małych i średnich stacjach kolejowych. Oprócz PKP, znalazły one również szerokie zastosowanie w zakładach przemysłowych i różnego rodzaju magazynach, gdzie małe i łatwe w obsłudze lokomotywy spalinowe, szybko wyparły parowozy. 

 

Pierwszy egzemplarz SM03 wyprodukowano w Fabryce Lokomotyw w Chrzanowie w 1959 roku. W 1965 rok rozpoczęto ich produkcję także w Zaodrzańskich Zakładach Przemysłu Metalowego w Zielonej Górze. Z zielonogórskich zakładów pochodziły także następcy SM03, lokomotywy SM04. Od swoich poprzedników różniły się one zastosowaniem nowocześniejszego i nieco silniejszego silnika systemu Wola, typu 14H6. SM04 znalazły wyłącznie zastosowanie na kolejach przemysłowych. Jedynie dwie sztuki SM04, wyprodukowane w latach 1972 i 1978, zostały przejęte z przemysłu przez PKP na początku lat dziewięćdziesiątych. Skreślono je ze stanu pod koniec ubiegłego wieku. Trzy lokomotywy przejął również Zakład Przewozów Regionalnych ze Szczecina.

 

Lokomotywa SM03 posiada czterosuwowy, 6-cylindrowy silnik spalinowy z zapłonem samoczynnym, systemu Wola typu DSR 150 ( starsze wykonanie ) lub 2DSR 150. Napęd przenoszony jest na zestawy kołowe pojazdu za pośrednictwem sprzęgła głównego i mechanicznej skrzyni biegów. SM03 produkowane były w dwóch wersjach. Liczniejsza odmiana o oznaczeniu fabrycznym Ls 150 mogła rozwinąć prędkość maksymalną 25,7 km/h. Posiadała ona 4-biegową mechaniczną skrzynię biegów. Wersja 2Ls 150 również wyposażona była w 4-biegową skrzynie biegów, ale o dwóch zakresach prędkości i osiągała maksymalnie 45,8 km/h. Produkowana byłą wyłącznie dla PKP ( numery 04...99) w odmianie manewrowo-liniowej z dodatkową przekładnią umożliwiającą uzyskanie większych prędkości na poszczególnych biegach. Dzięki takiemu rozwiązaniu, lokomotywa mogła prowadzić lekkie składy towarowe lub robocze o masie około 200 ton. Na PKP obie wersje były jednakowo oznaczone jako SM03. Lokomotywa nie posiada systemu ogrzewania wagonów, a także sterowania wielokrotnego.

 

Na dzień dzisiejszy niewiele lokomotyw tej serii znajduje się na stanie PKP. Większość egzemplarzy, skreślonych w ostatnich latach ze stanu, stoi jednak w "krzakach" w wielu lokomotywowniach, czy też zakładach przemysłowych. W Krakowie znajdują się cztery lokomotywy tej serii numer 50, 63, 162 i 266. Wszystkie używane są w tutejszej wagonowni.

 

Poza PKP, lokomotywy serii SM03 i SM04 wciąż wykorzystywane są przez różne zakłady, w tym przede wszystkim przedsiębiorstwa naprawy infrastruktury kolejowej.

 

Lata produkcji

Numery inwentarzowe

Producent Lata budowy Ilość
SM03 - 01...229 Fablok 1959 - 1967 229
SM03 - 230...269 Zastal 1968 - 1969 40
SM03 - 270, 316, 539, 645 Fablok 1960 - 1966 4
SM04 - 001, 002 Zastal 1972, 1978 2

 

Miejsca stacjonowania
CT Gdynia 109
CW Kraków 50, 63, 162, 266
CT Lublin 50, 266
CT Łódź 189
CT Karsznice 108 108
CT Ostrów Wielkopolski 32, 53, 268
CT Poznań 246, 259
CT Szczecin 100, 114, 185
CT Tarnowskie Góry 218
CT Warszawa 47, 64, 150, 204, 241
CT Wrocław 147, 585
Zduńska Wola Karsznice - skansen 41, 165 ( eksponat )
Chabówka - skansen

SM04 - 002 ( eksponat )

 

Dane techniczne
Oznaczenie kolejowe fabryczne SM03 Ls 150, 2Ls 150
SM04 409Da
Szerokość toru 1435 mm
Moc znamionowa silnika spalinowego 150 KM
Rodzaj przekładni mechaniczna
System sterowania hydrauliczno-mechaniczny
Największa prędkość konstrukcyjna Ls 150 25,7km/h
2Ls 150 45,8km/h
Układ osi B
Największy nacisk osi na szyny 120 kN
Najmniejszy promień łuku toru 50 m
Długość ze zderzakami 6940 mm
Największa szerokość 2970 mm
Największa wysokość od główki szyny 3380 mm
Rozstaw osi zestawów kołowych 2500 mm
Średnica kół 950 mm
Masa własna lokomotywy 23,2 t
Masa służbowa lokomotywy 24 t
Największa siła pociągowa przy rozruchu 58,5 kN
Rodzaj hamulca powietrzny i ręczny
Zawór maszynisty hamulca samoczynnego systemu Knorra
Zawór maszynisty hamulca dodatkowego systemu Knorra
Rodzaj i napięcie baterii akumulatorów kwasowe - 24V
Ogrzewanie kabiny maszynisty wodne z układu chłodzenia silnika spalinowego
Pojemność układu paliwa 250 l
Pojemność układu wodnego 120 l
Pojemność układu oleju silnikowego 65 l
Pojemność układu oleju skrzyni biegów 95 l
Zapas piasku 200 kg

źródło: "Lokomotywy spalinowe serii SM03", Jan Obremski

SM03 - 047 w lo...
Krakowska SM03 ...
SM03 - 180 w lo...
SM03 - 266 w ha...
SM04 - 002 w sk...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 192 gości oraz 0 użytkowników.