/** */

Pociągiem po dnie jeziora

W 1986 roku rozpoczęto jedną z najdłużej trwających w naszym kraju inwestycji hydrotechnicznych. Na rzece Skawie, pomiędzy miejscowościami Wadowice, Kalwaria Zebrzydowska i Sucha Beskidzka zdecydowano o lokalizacji sztucznego jeziora, którego wody miały być spiętrzone zaporą usytuowaną w miejscowości Świnna Poręba. Mimo, że plany budowy zbiornika pojawiły się już w latach pięćdziesiątych, dopiero w 2015 roku uda się zakończyć całą inwestycję.

 

Celem budowy zbiornika jest przede wszystkim zapewnienie ochrony przeciwpowodziowej dla terenów położonych poniżej, w tym między innymi Wadowic oraz Krakowa. Dodatkowo, woda z jeziora wykorzystywana ma być do celów komunalnych w gminach położonych dookoła niego. Na zaporze zaplanowano również budowę elektrowni wodnej. Zbiornik ma też służyć do rozwoju turystyki i rekreacji na terenach, które dziś przyjezdni omijają z daleka. 

 

Zbiornik powstaje na terenie gmin Mucharz, Stryszów i Zembrzyce. W związku z jego budową zalane zostaną części niektórych miejscowości, w tym odcinki dwóch linii kolejowych oraz drogi krajowej. Już w 1988 roku z ruchu wyłączono odcinek linii kolejowej numer 103 Trzebinia - Skawce, od Wadowic do miejscowości Skawce. Większość tej trasy ma bowiem znaleźć się na dnie jeziora. Do 1992 roku rozebrano torowisko, a jedną z bardziej efektownych pozostałości po dawnej linii był dawny most kolejowy na rzece Skawie w miejscowości Mucharz, używany jako drogowy do 2014 roku. Obiekt ten znajdował się na terenie, który znajdzie się pod wodą, stąd również został zlikwidowany.

 

Pociągi kursowały po dotychczasowym przebiegu linii kolejowej numer 97 Skawina - Żywiec do początku 2014 roku. Trasa linii kolejowej numer 97 została poddana korekcie. Linię kolejową z dna przyszłego jeziora przeniesiono na jego wschodni brzeg. W rejonie Zembrzyc zaplanowano natomiast most przez rzekę Skawę. Powstał tam również przystanek i stacja kolejowa do mijania pociągów. Prace przy przenoszeniu linii kolejowej trwały w sumie cały 2014 rok. W pierwszej połowie roku dokonano przesuniecia torowiska w rejonie Zembrzyc. W drugiej połowie roku, do linii kolejowej włączono nowy odcinek, poprowadzony po wschodnim brzegu przyszłego jeziora. Jednocześnie, rozpoczął się demontaż starego toru oraz infrastruktury stacji Skawce. W dniu 14 grudnia 2014 roku pierwsze pociągi pojechały już po nowym torowisku na całej długości pomiędzy Stryszowem a Zembrzycami.

 

ZDJĘCIA ZE STYCZNIA 2015 ROKU

 

Wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy w dniu 14 grudnia 2014 roku, powróciły pociągi na szlak pomiędzy stacjami w Kalwarii i Suchej Beskidzkiej. Od tego dnia, wykorzystywany jest nowy tor kolejowy, położony wzdłuż wschodniego brzegu przyszłego jeziora. Jesienią 2014 roku zlikwidowano pozostałości po stacji Skawce, a także wysadzono w powietrze pobliski most kolejowy. Pociągi po nowym torze początkowo kursowały z prędkością 40 km/h. Obecnie prędkość podwyższona została do 60 km/h, natomiast docelowo pociągi mają tu osiągać prędkość 80 km/h. Poniżej zapraszam do oglądnięcia kilku zdjęć z perspektywy maszynisty.

Początek nowego...
Pierwszy most n...
Tor biegnie wsc...
Po prawej pozos...
Miejsce po zlik...
Prosty odcinek ...
Drugi most, zlo...
Wiadukt dla dro...
Na nowym przyst...

 

ZDJĘCIA Z LISTOPADA 2014 ROKU

 

Za miesiąc przywrócony zostanie ruch pociągów na trasie z Krakowa do Zakopanego. Na odcinku Stryszów - Zembrzyce pociągi pojadą już po nowym torze, poprowadzonym po wschodnim brzegu powstającego jeziora, a także po dwóch imponujących mostach.

 

Prace przy przekładaniu linii kolejowej praktycznie się zakończyły. Obecnie trwają jeszcze roboty wykończeniowe, głównie przy sieci trakcyjnej. Jednocześnie prowadzony jest demontaż dotychczasowej infrastruktury torowej, biegnącej po dnie przyszłego jeziora. Zlikwidowane zostało już torowisko. Główną pamiątką po dawnej trasie kolejowej wciąż jest jednak most oraz nastawnia i perony na likwidowanej stacji Skawce.

 

Pierwsze planowe pociągi pojadą nowym odcinkiem linii kolejowej w dniu 14 grudnia 2014 roku, wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy. Natomiast na wiosnę ma się rozpocząć napełnianie zbiornika wodą.

Początek przebu...
Nowy tor został...
Pierwszy imponu...
Nowy tor biegną...
Semafor wjazdow...
Pozostałości po...
Ciąg dalszy now...
Drugi imponując...
Miejsce połącze...

 

ZDJĘCIA Z CZERWCA 2014 ROKU

 

W dniu 15 czerwca pociągi pasażerskie powróciły tymczasowo na trasę z Kalwarii do Suchej Beskidzkiej. Zaczęły również korzystać z nowego odcinka linii kolejowej. Przez ostatnie miesiące ruch pasażerski na trasie do Zakopanego był całkowicie wstrzymany. W tym czasie dokonano podłączenia nowego odcinka linii kolejowej w rejonie Zembrzyc. Tor został wyprostowany, praktycznie od podstaw zbudowano dotychczasowy przystanek osobowy Zembrzyce, a także wykonano mijankę, która na razie nie została jeszcze uruchomiona, ale w niedalekiej przyszłości zastąpi stację w Skawcach.

 

Tymczasem pociągi wciąż kursują starym przebiegiem linii kolejowej po dnie przyszłego zalewu, korzystając z wciąż czynnej stacji w Skawcach. Pierwszy z dwóch imponujących mostów kolejowych na nowym odcinku trasy kolejowej, od strony Stryszowa, jest już gotowy. Dzięki wykonaniu tymczasowego rozjazdu, pociągi techniczne mogą od tej strony wjechać na nowy tor, położony na wschodnim brzegu przyszłego jeziora. Obecnie, prace budowlane koncentrują się przy drugim moście, położonym w rejonie Zembrzyc. Trwa budowa ostatniego przęsła tego obiektu. Po tym możliwe będzie wykonanie najazdów pod tor.

 

Oddany nowy odcinek torowiska prezentuje się bardzo dobrze, chociaż pociągi kursują na razie z niezbyt dużą prędkością. Obecny stan potrwać ma do końca wakacji. Od września linia ponownie zostanie zamknięta i wówczas rozpocznie się podłączanie nowego torowiska, biegnącego brzegiem przyszłego zalewu. Tak więc do końca sierpnia można jeszcze uwiecznić na zdjęciach pociągi poruszające się dnem zaplanowanego jeziora.

Zwrotnica tymcz...
Stary tor biegn...
Jednostka EN57 ...
Kasprowy obok p...
Budowa mostu dr...
Pierwszy most w...
Nowy tor kolejo...
Pociag EIC Mało...
Mniej więcej po...
To samo miejsce...
Most i nastawni...
Pociąg towarowy...
Ten sam skład t...
Drugi most, poł...
Most w Zembrzyc...
TLK Podhalanin ...
Miejsce połącze...
EN57 - 1772 jak...
TLK Poprad z EU...
Wjazd na mijank...
Nowa mijanka w ...
Koniec przebudo...

 

ZDJĘCIA Z LUTEGO 2014 ROKU

 

Na początku zapraszam do oglądnięcia zdjęć dawnego mostu kolejowego, położonego obok miejscowości Mucharz. Most ten znajdował się niegdyś na trasie kolejowej z Wadowic do Skawiec. Po likwidacji linii kolejowej, do chwili obecnej służy jako most drogowy. Pierwszy raz zrobiłem mu zdjęcie w 2003 roku. Fotografię tę można zobaczyć na dole strony. Od tego czasu okolica zdecydowanie się zmieniła. Most ten i droga przez niego prowadząca, są w chwili obecnej właściwie ostatnimi elementami cywilizacji na dnie przyszłego jeziora w tym rejonie.

Dno przyszłego ...
Mimo, że ostatn...

 

Kolejne zdjęcia wykonane zostały w okolicy Zembrzyc. Powoli dobiega końca budowa mostu dla nowego odcinka linii kolejowej. Wciąż trwa ruch na starym odcinku trasy, jednak pociągi będą tędy kursować do 8 marca. Nieco dalej, już za Zembrzycami w kierunku Suchej Beskidzkiej, poza budową przystanku kolejowego, powstaje również mijanka.

Budowany most k...
Zbliżenie na bu...
EIC Tatry jeszc...
Powstająca mina...
Widok w kierunk...

 

ZDJĘCIA ZE STYCZNIA 2014 ROKU

 

To już ostatnie tygodnie kursowania pociągów po dnie przyszłego jeziora. Tymczasem nowy tor jest już właściwie gotowy wraz z dwoma imponującymi mostami. Dodatkowo, trwają prace przy budowie nowego peronu przystanku Zembrzyce. W ramach inwestycji dokonana będzie również korekta trasy kolejowej pomiędzy Zembrzycami i Suchą Beskidzką, dzięki czemu linia zostanie nieco wyprostowana. Tym razem zapraszam do oglądnięcia zdjęć wykonany z okien pociągu jadącego po dni przyszłego jeziora.

Dojeżdżamy do m...
Początek nowego...
Pierwszy most o...
Wzdłuż nowego t...
Pociąg Papieski...
Pociąg Regio wj...
Drugi budowany ...
Most widziany o...
Nowy peron przy...
Wyprostowana tr...
Nowy łuk w tym ...
Koniec zakresu ...

 

ZDJĘCIA Z SIERPNIA 2013 ROKU

Początek nowego...
Najazd na most ...
Pierwszy odcine...
Pierwszy most o...
Widok na most z...
Ten sam obiekt ...
Ciąg dalszy now...
Budowa nowego m...
Zbliżenie na po...
Widok od strony...
Miejsce połącze...

 

ZDJĘCIA Z MARCA 2013 ROKU

Tablica informa...
Jaz, czyli miej...
Przelew powierz...
Zapora w całej ...
Widok zapory od...
Teren przyszłeg...
To wszystko będ...
Przyszły most k...
Porównanie star...
Pociąg Tatry mi...

 

ZDJĘCIA Z LUTEGO 2012 ROKU

Pociąg osobowy ...
Mniej więcej w ...
Wschodni brzeg ...
Na przygotowane...
Stary most kole...
Podobnie jak ca...
Prawdopodobnie ...
Widok na półkę ...
Gdzieś w tym mi...
Powstający nowy...
Budowany wiaduk...
Widok na wiaduk...
Pociąg IR Gubał...
IR Giewont jest...

 

ZDJĘCIA Z CZERWCA 2003 ROKU

Budynek stacyjn...
Most kolejowy n...
Ten sam obiekt ...
Dawny most kole...

 

Komentarze  

 
0 #4 PSMKMS 2014-06-19 22:17
Wiem szisziszi :P
 
 
+1 #3 Wypalacz Rafał 2014-06-19 22:05
No, z tym bruttem to Ci się trafiło jak ślepej kurze ziarno. Zawiść mnie skręca ;)
 
 
0 #2 Impuls 2014-01-17 22:28
Skawce to taka stacja która oddalała linię kolejową ze względu na rozwidlenie w kierunku Wadowic. Nowa trasa zapewne będzie krótsza o kilkaset metrów a może nawet 1-2 km. I prostsza - umożliwi pokonanie trasy szybciej do Zakopanego o kilka minut.
 
 
+6 #1 czytelnik 2013-08-12 10:58
Świetna fotorelacja, pozwala się nieźle zorientować w inwestycji, bo niestety w internecie brakuje nawet porządnej mapy...
 

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 148 gości oraz 0 użytkowników.