Tramwaje historyczne w Krakowie
GT6 - 187
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje
- Kategoria: Tramwaje historyczne w Krakowie
- Opublikowano: środa, 26, marzec 2025 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 4664
Pierwsze norymberskie tramwaje przybyły do Krakowa w 1989 roku. Były to składy T4+B4. W 1994 roku rozpoczęto sprowadzanie przegubowych wozów typu GT6, które z zajezdni w Nowej Hucie wyjechały na linię rok później. Norymberskie tramwaje od początku cieszyły się dużym uznaniem zarówno pasażerów, jak i motorowych i pracowników zaplecza technicznego.
Pojazdy pochodzące z Norymbergi były zdolne do jazdy tygodniami na 100% wykorzystania bez większych awarii i innych problemów. Niestety, wszystko co dobre, kiedyś się kończy. Najpierw z ruchu wycofano składy T4+B4. W 2009 roku eksploatację zakończyły pociągi GT6+B4. Nieco wcześniej do zajezdni Podgórze przekazano większość wagonów GT6 solo. W sierpniu 2010 dołączyły do nich pozostałe wozy stacjonujące dotychczas w Nowej Hucie. Jako ostatni, w dniu 22 sierpnia 2010 roku przeniesiony został wóz numer 187.
Tramwaj ten jednak nie tylko w ten sposób zapisał się w historii wagonów norymberskich w Krakowie. Swoistą tradycją wozów noszących numer 187 stało się ich malowanie w barwy norymberskie. Wagon GT6 numer 301, czyli pierwszy norymberski przegubowiec tego typu, po przybyciu do naszego miasta uzyskał właśnie numer 187. Aby upamiętnić fakt, że był to pierwszy tramwaj tego typu w Norymberdze, w Krakowie postanowiono zachować jego oryginalne malowanie. Wagon nie miał jednak szczęścia. W maju 2002 roku w trakcie kolizji uległ poważnemu uszkodzeniu i w rezultacie został skreślony ze stanu i zezłomowany. Jego miejsce w marcu 2004 roku zajął norymberski wóz numer 327. Zgodnie z "tradycją numeru" otrzymał on norymberskie barwy, z którymi wozi się po naszym mieście do chwili obecnej.
| Typ | GT6 |
| Rodzaj wagonu | silnikowy, jednokierunkowy |
| Producent | MAN Norymberga |
| Lata produkcji | 1962 - 1966 |
| Lata liniowej eksploatacji w Krakowie | 1995 - 2013 |
| Szerokość toru [mm] | 1435 |
| Długość całkowita [mm] | 20100 |
| Szerokość [mm] | 2350 |
| Wysokość [mm] | 3320 |
| Średnica koła [mm] | 670 |
| Ciężar [kg] | 23400 |
| Liczba miejsc siedzących | 42 |
| Liczba miejsc stojących: | 90 |
| Liczba osi | 6 |
| Liczba i moc silników [kW] | 2 x 120 |
| Typ silnika | LGB199/21c |
Wagon GT6 numer 187 eksploatowany był w zajezdni Podgórze niespełna miesiąc. Pod koniec września 2010 roku tramwaj wycofano z ruchu liniowego. Po kilku tygodniach przerwy powrócił do swojej rodzimej zajezdni w Nowej Hucie, gdzie stacjonuje do chwili obecnej, pełniąc funkcję pojazdu historycznego. Tramwaj ten uczestniczył w pożegnaniu wozów GT6 w dniu 15 stycznia 2013 roku. Po wykonaniu ostatniego kursu na linii 2 zjechał on z pętli Cmentarz Rakowicki do zajezdni Nowa Huta. Pojazd ten jeszcze w trakcie liniowej eksploatacji można było często zobaczyć na ulicach Krakowa podczas obsługi specjalnych przejazdów. Z uwagi na charakterystyczne malowanie, a także cichobieżność i ciepłe wnętrze, wóz ten do chwili obecnej często wykorzystywany jest w trakcie różnych kwest. Ponadto, podczas wakacji wyjeżdża na miasto w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.
W 2024 roku doszło do kolejnej akcji wakacyjnej wymiany taboru historycznego pomiędzy polskimi miastami. Tym razem z Krakowa do Warszawy pojechał norymberski wóz typu GT6 numer 187. W zamian do Krakowa przybył wagon 13N numer 503, czyli najstarsza warszawska „parówka”. Wymiana ta była szczególnie ciekawa dla obu miast. Po Warszawie nigdy nie kursował bowiem żaden wagon typu GT6. Na ulice Krakowa natomiast nigdy nie wyjechał żaden wagon typu 13N.
Krakowski wagon GT6 został skierowany do obsługi Warszawskich Linii Turystycznych. Trzeba przyznać, że norymberski przegubowiec był w stolicy wykorzystywany bardzo intensywnie. Przez cały okres wakacyjny w dni powszednie kierowano go na linię 36, jeżdżącą z placu Narutowicza przez plac Zbawiciela, ulicę Marszałkowską do położonej na Żoliborzu pętli Metro Marymont. Na linii tej, oprócz wozu GT6, można było zobaczyć przede wszystkim warszawskie wozy 13N, jak również historyczne 105N oraz poznański 102N numer 5. W dni wolne, wagon GT6 pojawiał się na linii T, której trasa miała kształt ósemki. Dzięki temu, krakowski tramwaj przemierzał aleje Jerozolimskie, odwiedzał Pragę, wracał po Wisłostradzie przez Stare Miasto i również przejeżdżał całą ulicę Marszałkowską. Pętla, podobnie jak w przypadku linii 36, znajdowała się na placu Narutowicza, natomiast co drugi kurs realizowany był po wydłużonej trasie do pętli Banacha, gdzie zlokalizowane było zaplecze socjalne dla prowadzących. W przypadku linii T, wagon GT6 wyróżniał się na tle innych pojazdów obsługujących to połączenie. Najczęściej kursowały tu bowiem wagony dwuosiowe. Wagon GT6 mimo intensywnej eksploatacji, sprawował się w Warszawie bez większych problemów. Jesienią powrócił on do Krakowa.

