Tramwaje historyczne w Krakowie
S2D - 506
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje
- Kategoria: Tramwaje historyczne w Krakowie
- Opublikowano: poniedziałek, 20, styczeń 2025 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 715
W 2023 roku krakowskie MPK odnowiło dla MPK Poznań wagon typu S2D, bardziej znany jako "Szczeciniak duży", wyprodukowany w 1930 roku w fabryce Waggonfabrik Wismar. Pojazd ten jest na tyle charakterystyczny, że jednocześnie zdecydowano się zbudować replikę, która pozostała w Krakowie, wzbogacając tutejszą kolekcję historycznego taboru komunikacji miejskiej.
Krakowskie MPK z każdym rokiem powiększa posiadaną kolekcję historycznych pojazdów komunikacji miejskiej. Wśród zachowanych tramwajów i autobusów są również wozy, które nigdy nie kursowały po ulicach Krakowa. Należy do nich wrocławski wóz LH, warszawski wagon typu K czy gdański Ring. W 2024 roku do tego grona dołączyła replika doczepy Wismar S2D, która pierwotnie wyprodukowana została dla Szczecina, natomiast po drugiej wojnie światowej trafiła do Poznania.
Doczepy tramwajowe określane typem S2D były budowane w latach trzydziestych ubiegłego wieku przez zakłady Waggonfabrik Wismar na zamówienie przedsiębiorstwa tramwajowego ze Szczecina. Pojazdy te, jak na czas powstania, były bardzo nowoczesnymi tramwajami. Posiadały bowiem wejście z obniżoną podłogą, znajdujące się w środkowej części wozu. Prowadziło ono do przedsionka, z którego można było wejść dalej do dwóch obszernych przedziałów pasażerskich. Sama konstrukcja wagonu wykonana została z lekkich profili stalowych, połączonych nitami i wzmocniona drewnianym wypełnieniem. W ten sposób uzyskano zarówno lekkość konstrukcji, jak i nowoczesny wygląd. We wnętrzu dla pasażerów czekały wygodne siedzenia i chromowane elementy wyposażenia.
Wagony silnikowe produkowane były w zakładach we Wrocławiu. Tam dla Szczecina powstało 15 wozów. W zakładach Niesky (Christoph & Unmack) i Wismar (Waggonfabrik Wismar) zbudowano natomiast 10 wagonów doczepnych. W Szczecinie były eksploatowane od 1930 roku. Większość z nich przetrwała II wojnę światową. W 1946 roku część z nich przekazano do Poznania, gdzie były określane mianem "Szczeciniak duży". Zarówno w Szczecinie, jak i w Poznaniu były eksploatowane do lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku.
Jeden z poznańskich wagonów został sprzedany i zaadaptowany na altankę ogrodową. Dzięki temu przetrwał do czasów współczesnych. Na początku obecnego stulecia na jednej z podpoznańskich działek odnaleźli go miłośnicy komunikacji miejskiej. Wagon udało się wydobyć i wysłać na renowację do Krakowa. Prace przy nim zakończono w 2023 roku. Oznaczony został numerem 423. W dniu 21 listopada 2023 roku zaprezentowano go w zajezdni Podgórze, po czym przetransportowano do Poznania. Jego premiera w stolicy Wielkopolski miała miejsce w dniu 26 listopada, podczas uroczystej parady tramwajów z okazji 125-lecia istnienia tramwajów elektrycznych. Wagon S2D numer 423 został połączony z wozem KSW numer 158, który również był odnawiany w Krakowie. Więcej o obu wozach można przeczytać tutaj.
Równolegle zaczęła powstawać replika dla Krakowa. Prace przy tym pojeździe prowadzone były przez cały 2023 roku i zakończyły się wiosną kolejnego roku. Poniżej zdjęcie z wiosny 2023 roku ze Stacji Obsługi i Remontów, w której remontowano poznański wagon S2D i jednocześnie budowano replikę tego tramwaju dla Krakowa.
W dniu 23 maja 2024 roku replika doczepy S2D dla Krakowa została zaprezentowana w zajezdni Podgórze. Pojazd wykonano w wersji powojennej szczecińskiej. Został więc pomalowany na kremowo-czerwono, a na pudle pojawił się herb Szczecina i numer 506. Połączono go z gdańskim wozem Ring numer 272. Taki historyczny skład odbył podróż do pętli Czerwone Maki P+R. Niedługo później, w dniu 9 czerwca, miał miejsce debiut liniowy doczepy S2D, która wraz z wagonem Ring wyjechała do obsługi linii 0 w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. W trakcie wakacji można było odbyć podróż szczecińską doczepą dołączoną również do wrocławskiego wagonu LH – 1076, w dniu 21 lipca na linii 0. Kanciasty LH całkiem nieźle pasował do doczepy S2D. Tramwaj ten jeszcze kilkukrotnie pojawił się na linii, za każdym razem wzbudzając uznanie, ze względu na przestronność, komfort jazdy na wygodnych kanapach, czy jasne i doświetlone wnętrze.
| Typ | S2D |
| Rodzaj wagonu | Doczepny |
| Producent | Waggonfabrik Wismar |
| Lata produkcji | 1930 |
| Szerokość toru [mm] | 1435 |
| Długość całkowita [mm] | 10350 |
| Szerokość [mm] | 2200 |
| Wysokość [mm] | 3100 |
| Masa własna [t] | 12,7 |
| Liczba miejsc siedzących | 30 |
| Liczba miejsc stojących | 12 |
| Liczba osi | 2 |

