Tramwaje w Europie
Niemcy - Erfurt
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje
- Kategoria: Tramwaje na świecie
- Opublikowano: wtorek, 08, styczeń 2019 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 4222
Erfurt leży w centralnych Niemczech. Miasto liczy prawie 200 tysięcy mieszkańców i jest stolicą Turyngii. Funkcjonuje tu rozbudowywana i bardzo zadbana sieć tramwajowa, która obsługiwana jest obecnie wyłącznie przez pojazdy niskopodłogowe. W Erfurcie nie zobaczymy już więc imponujących pociągów tramwajowych, złożonych z trzech wagonów Tatra KT4D.
Stolica Turyngii może pochwalić się długą historią. Założona została bowiem już w 742 roku. Mimo burzliwych dziejów, do dziś zachowały się tu liczne zabytki, w tym górująca nad miastem katedra. Erfurt jest dużym ośrodkiem przemysłowym, handlowym i siedzibą targów. Znajduje się tu uniwersytet, a także krajowy port lotniczy i ośrodek telewizji dla dzieci KI.KA.
Komunikacja miejska w Erfurcie w dużym stopniu oparta jest o sieć tramwajową. W mieście funkcjonują ponadto linie autobusowe, a przez pewien czas eksploatowana była również sieć trolejbusowa. Pierwsze przymiarki do uruchomienia sieci tramwajowej pojawiły się w 1880 roku. Ich skutkiem było uruchomienie w 1883 roku linii tramwaju konnego. Tramwaje od początku poruszały się po torach o rozstawie 1000 mm. W 1894 roku rozpoczęto elektryfikację sieci. Przewozy rosły, a wraz z nimi trzeba było zwiększać przepustowość sieci. Począwszy od 1912 roku, do dotychczasowych jednotorowych odcinków dobudowywano drugie tory. Sieć szybko osiągnęła długość około 23 kilometrów i w takim rozmiarze, poza drobnymi korektami, utrzymywała się aż do 1983 roku. Po pół wieku przerwy przystąpiono do dalszej rozbudowy sieci erfurckich tramwajów. Dzięki temu, obecna długość torowisk tramwajowych wynosi 45 kilometrów.
Komunikację tramwajową w mieście obsługuje przedsiębiorstwo Erfurter Verkehrsbetriebe (SWE EVAG), które zatrudnia niecałe 600 pracowników. Sieć składa się z 6 tramwajowych linii dziennych. Obecnie nie ma już linii nocnych, a zamiast nich wybrane linie dzienne kursują przez całą dobę. Gdy jeszcze kursowały linie nocne, wyjeżdżały one na ulice miasta już od godziny 21:00. Tramwaje w ciągu dnia kursują z częstotliwością podstawową co 10 minut. Ciekawostkę stanowią wariantowe kursy poszczególnych linii, jeżdżące tylko na pewnych odcinkach i służące między innymi do dowozu dzieci do szkół.
W mieście eksploatowanych jest 80 wagonów niskopodłogowych, w tym 16 MGT6D, 36 wozów Combino w wersji pięcioczłonowej oraz 24 w wersji trójczłonowej. W Erfurcie nie zobaczymy już liniowych wagonów KT4D, które jeszcze na początku obecnego wieku wyjeżdżały na ulice miasta w godzinach szczytu w składach dwu i trójwagonowych. W październiku 2014 roku podniesiono jednak napięcie w sieci trakcyjnej do 750 V, w wyniku czego pojazdy te nie mogą się już poruszać po tutejszej sieci tramwajowej. Do nowego napięcia dostosowano cztery wozy, które wykorzystywane są podczas przejazdów specjalnych. Wagony niskopodłogowe kursują po mieście zarówno solo, jak i w składach. W pary łączone są zarówno starsze wozy MGT6D, jak i wagony Combino i to o różnych długościach.