/** */

Tramwaje w Europie

Hiszpania - Grenada

Grenada położona jest w Andaluzji, w południowej Hiszpanii. Miasto liczy 200 tysięcy mieszkańców, natomiast cała aglomeracja ponad pół miliona osób. Pierwotnie funkcjonowała tu sieć tramwajowa, która uległa likwidacji w 1974 roku. Od 2017 roku kursowanie rozpoczęła nowa trasa o charakterze szybkiego tramwaju. Łączy ona Grenadę z okolicznymi miejscowościami.

 

Początki osadnictwa w miejscu współczesnej Grenady sięgają jeszcze VII wieku p. n. e. W V wieku p. n. e. powstała tu grecka kolonia. Później obszar ten został opanowany przez Rzymian, których w 711 roku wyparli Arabowie. Założyli oni nową osadę, noszącą nazwę Garnata. W latach 1238 - 1492 była to stolica emiratu. Grenada stała się wówczas największym i najbogatszym miastem Półwyspu Iberyjskiego. Dopiero w 1492 roku wygnano stąd muzułmanów, tworząc jednocześnie chrześcijańskie arcybiskupstwo. W 1526 roku w mieście założono uniwersytet. Dziś jest on jednym z czołowych w Hiszpanii. W czasie wojny domowej Grenada znalazła się po stronie Republiki. W sierpniu 1936 roku została zdobyta przez wojska generała Franco. Współcześnie jest to ważny ośrodek handlowy, przemysłowy i kulturalny. Miasto słynie też z wielu zabytków i pięknych krajobrazów.

 

Komunikacja tramwajowa pojawiła się w Grenadzie w 1904 roku. Wówczas firma Los tranvías eléctricos de Granada otworzyła pierwszą linię, łączącą Cocheras-Puerta Real z Plaza Nueva. Przedsiębiorstwo posiadało tabor tramwajowy, wyprodukowany w Saragossie, a nawet własną elektrownię wodną w Salto de Monachil, w której produkowano prąd do zasilania sieci trakcyjnej.

 

Od 1912 roku sieć tramwajowa zaczęła obejmować kolejne miasta. Otwarto wówczas połączenie do La Gabia. W 1917 roku uruchomiono nowe trasy do Santa Fe i Atarfe, w 1918 roku do Chauchina i Pinos Puente, w 1922 roku do Alhendín i La Zubia, w 1923 roku do Padul, w 1924 roku do Dúrcal i w końcu w 1941 roku do Fuente Vaqueros. Łącznie funkcjonowało blisko 100 kilometrów tras, służących zarówno do transportu pasażerów, jak i towarów, w tym głównie dla przemysłu cukrowniczego Vega de Granada.

 

Upadek sieci tramwajowej, podobnie jak w wielu innych europejskich krajach, nastąpił w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku. W 1963 roku Rada Miejska Grenady podjęła decyzję o likwidacji komunikacji tramwajowej i zastąpieniem jej autobusami. W 1969 roku wstrzymano transport towarów, pozostawiając jedynie pasażerskie połączenia międzymiastowe. W 1971 roku przedsiębiorstwo Tranvías Eléctricos de Granada zdecydowało się zrezygnować z zarządzania tramwajem i przekazać je FEVE, które stopniowo likwidowało kolejne trasy. Jako ostatnie zamknięte zostały linie do Dúrcal i Pinos Puente w dniu 19 stycznia 1974 roku oraz do La Zubia i Fuente Vaqueros w dniu 14 lutego 1974 roku. Połączenia tramwajowe zastąpione zostały autobusami.

 

W 2005 roku podjęto decyzję o odbudowie sieci tramwajowej w mieście. Zdecydowano się na uruchomienie linii lekkiej kolei miejskiej, która nazwana została metrem, jednak w rzeczywistości ma charakter szybkiego tramwaju, obsługiwanego przez typowo tramwajowy tabor. Budowa trasy rozpoczęła się w 2007 roku. Początkowo linia miała zostać otwarta na początku 2012 roku. W maju 2011 roku inwestycja była ukończona w 73%. Wówczas wyczerpały się fundusze na jej realizację ze względu na trwający kryzys gospodarczy w Hiszpanii. Koszt budowy sieci szacowano na 502 mln euro. Tymczasem zabezpieczono zaledwie 250 mln euro. W 2012 roku udało się pozyskać dodatkowe środki z pożyczki o wysokości 260 mln euro, pochodzącej z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Jednocześnie, termin zakończenia prac przesunięto na początek 2014 roku. Pieniędzy wciąż jednak brakowało. Problem finansowania inwestycji udało się ostatecznie rozwiązać w lipcu 2014 roku.

 

Linia numer 1 została w końcu otwarta w dniu 21 września 2017 roku. Przystanek początkowy wyznaczono w południowej części miejscowości Armilla, skąd wychodzi jeden tor, poprowadzony deptakiem. Następnie torowisko prowadzi już wydzielonym korytarzem, poprzecinanym jednak licznymi skrzyżowaniami z ruchem ogólnym, zabezpieczonymi sygnalizacją świetlną. Tak trasa dociera do Grenady, gdzie torowisko schodzi pod ziemię. Pod centrum miasta prowadzi tunel o długości około 2,4 kilometra. Przebiega on głównie pod Camino de Ronda, a także pod rzeką Rio Genil. Na tym odcinku wyznaczono trzy podziemne przystanki. Za tunelem trasa mija dworzec kolejowy w Grenadzie i prowadzi po powierzchni dalej na północ. W dzielnicy Maracana zlokalizowano zajezdnię. Stąd już blisko do przystanku końcowego w miejscowości Albolote. Konstrukcja i przebieg trasy, pomimo nazywania jej metrem, przypomina sieć szybkiego tramwaju, a na terenie miejscowości Armilla nawet klasyczny tramwaj. Całkowicie bezkolizyjny jest tylko odcinek tunelowy. Można odnieść wrażenie, że określenie metro w przypadku tej sieci tramwajowej stosowane jest wyłącznie w celu promocji i zachęcenia mieszkańców do korzystania z niej. Prędkość pojazdów w wielu miejscach jest bowiem niższa niż w przypadku wielu klasycznych linii tramwajowych. Przejazd trasy o długości 15,9 kilometra zajmuje 47 minut. Po drodze zlokalizowano aż 24 przystanki pośrednie.

 

Do obsługi linii zakupiono 15 tradycyjnych, niskopodłogowych wagonów tramwajowych CAF Urbos 3, o długości 32,4 metra i szerokości 2,65 metra. Posiadają one pięć członów i są dwukierunkowe. Oznaczono je numerami od 301 do 315. Wyprodukowane zostały w latach 2012 - 2015. W 2024 roku trwała dostawa kolejnych 8 wozów CAF Urbos 3 o podobnych parametrach z bardziej zaokrągloną stylistyką ścian czołowych. Po ich wprowadzeniu do ruchu, planowano zwiększenie częstotliwości kursowania linii.

 

Pomimo nadużycia określenia metro wobec sieci tramwajowej w Grenadzie, odniosła ona znaczący sukces. Tramwaje zaczęły przewozić znacznie więcej pasażerów, niż pierwotnie zakładano. Stąd planowano dalszą rozbudowę tras, w tym na zachód od Armilli, rozdzielając się na dwie odnogi do Cúllar Vega i do Alhendín oraz na północny-zachód z Albolote do Pinos Puente lub Atarfe i Santa Fe. Pod uwagę brano też budowę nowych linii w centrum Grenady do Peligros, Ogíjares i portu lotniczego Federico García Lorca. W 2023 roku opracowywano projekty budowlane dla południowego i północnego przedłużenia, a w październiku tego samego roku ogłoszono przetarg na projekt rozbudowy torowisk w centrum Grenady.

 

PSMKMS & Impuls

Wagon CAF Urbos...
Wagon CAF Urbos...
Wagon CAF Urbos...
Układ rozjazdów...
Na skrzyżowania...
Przystanek Andr...
Chociaż torowis...
Torowisko i tra...
Jeden z trzech ...
Wagon CAF Urbos...
Przystanek Cerr...
Zajezdnia w dzi...
Tory dojazdowe ...
Przystanek Junc...
Każdy przystane...
Wagon CAF Urbos...
Trasa tramwajow...
Wagon CAF Urbos...
Trasa ma być pr...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 248 gości oraz 0 użytkowników.