Tramwaje w Europie
Hiszpania - Malaga
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje
- Kategoria: Tramwaje na świecie
- Opublikowano: niedziela, 05, maj 2024 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 790
Położona w południowej Hiszpanii Malaga jest jednym z najstarszych miast w Europie. Liczy 750 tysięcy mieszkańców i obecnie jest szóstym co do wielkości miastem w kraju. W Maladze w latach 1891 – 1961 funkcjonowała komunikacja tramwajowa. Po latach przerwy, w 2014 roku uruchomiono nowoczesną sieć tramwajową, określaną tu mianem metra.
Pierwsze ślady osadnictwa w rejonie współczesnej Malagi pochodzą jeszcze z VIII wieku p. n. e. Początkowo osiedlili się tu Fenicjanie, jednak największy rozwój przypadł na czasy rzymskie. Powstał tu duży port handlowy i rybacki, położony nad morzem Śródziemnym. Z tej epoki pochodzi zachowany do dziś teatr, będący jednym z najstarszych zabytków tego typu na terenie Hiszpanii. W okresie od VIII do XV wieku Malaga znajdowała się pod władaniem muzułmanów. Czas ten przyniósł ponowny wielki rozkwit miasta. Dopiero w 1487 roku zdobyło ją królestwo Hiszpanii. Rozpoczął się wówczas powolny upadek miasta, podsycany przez kolejne klęski żywiołowe i epidemie. W latach 1936 – 1939 miasto było intensywnie bombardowane przez siły frankistowskie podczas wojny domowej. Dopiero w latach sześćdziesiątych dwudziestego wieku, dzięki turystycznej modzie na Hiszpanię, rozpoczął się kolejny gospodarczy rozkwit miasta. Funkcjonuje tu aż 16 plaż, a Malaga uchodzi za stolicę hiszpańskiego wybrzeża Costa del Sol. Na koniec warto wspomnieć, że w mieście urodził się Pablo Picasso i Antonio Banderas.
Pierwsza sieć tramwajowa w Maladze funkcjonowała w latach 1891 - 1961. Początkowo były to tramwaje konne, natomiast od 1905 roku uruchomiono tramwaje elektryczne. W 1923 roku funkcjonowało sześć linii, które obsługiwało 37 pojazdów. Po wojnie domowej w Hiszpanii, tramwaje w Maladze zaczęły mieć problemy finansowe. Przejęte w 1949 roku przez władze miasta, zaczęły być stopniowo zastępowane przez komunikację autobusową. Po raz ostatni wyjechały w 1961 roku.
Jedną z najważniejszych pamiątek po tamtej sieci jest zachowany oryginalny wagon tramwajowy. Został on uratowany przed złomowaniem w 1962 roku dzięki temu, że wykorzystano go podczas kręcenia zdjęć do filmu pt. "Lawrence z Arabii". Później, przez wiele lat znajdował się przy deptaku Pablo Ruiza Picassa, skąd w 2008 roku zabrano go do renowacji. Tramwaj został odrestaurowany w 2010 roku, a w 2014 postawiono go na placu Manuela Díaza Millána w Maladze, gdzie przebywa do chwili obecnej.
Rosnące problemy komunikacyjne miasta w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku skłoniły władze Malagi do wysunięcia propozycji utworzenia sieci metra. Ministerstwo Robót Publicznych i Transportu zleciło w 2001 roku studium wykonalności budowy systemu metra w mieście. Plan obejmował cztery linie, rozchodzące się promieniście z centrum, ze stacjami oddalonymi od siebie o około 500 metrów, tak aby zapewnić wysoki poziom dostępności dla mieszkańców. Finansowanie projektu miało pochodzić zarówno od władz lokalnych, jak i państwowych. Pierwotnie otwarcie systemu planowano na dzień 31 października 2013 roku. Obie linie zostały ostatecznie uruchomione w dniu 30 lipca 2014 roku, mając wspólną stację początkową El Perchel, zlokalizowaną w pobliżu stacji kolejowej Málaga María Zambrano. W marcu 2023 roku sieć została przedłużona z El Perchel o nowy odcinek o długości 1,7 kilometra, zlokalizowany pod historycznym centrum miasta, do przystanku Atarazanas. Spowodowało to zwiększenie znaczenia sieci i wzrost liczby pasażerów o około 1/3. Od tego czasu obie linie mają wspólny odcinek początkowy pod centrum miasta. Linia 1 dociera do uniwersytetu w Maladze. Pomiędzy stacją Universidad a stacją końcową Andalucía Tech torowisko prowadzi po powierzchni, pokonują kilka skrzyżowań na poziomie gruntu. Dlatego w Maladze określana jest jako „półmetro”. Linia 2 biegnie w całości pod ziemią, z centrum miasta do José Maria Martin Carpena Arena. W przyszłości planowane jest przedłużenie od Guadalmediny do Hospital Civil.
Łączna długość sieci w 2024 roku wynosiła 13,2 kilometra, przy których zlokalizowane było 19 przystanków, w tym 12 podziemnych i 5 naziemnych. Pomimo nazywania systemu metrem, sieć obsługiwał typowo tramwajowy tabor, składający się z 18 pojazdów. W latach 2012 – 2013 wprowadzono do ruchu 14 wagonów CAF Urbos. Są to wozy o długości 32 metrów, w pełni niskopodłogowe i posiadające pięć członów. Ich szerokość wynosi aż 2,65 metra. W 2023 roku flotę wzbogaciły 4 pojazdy CAF Urbos 100 o podobnej charakterystyce, jak wcześniej posiadane wagony. Cały tabor stacjonuje w jednej zajezdni, zlokalizowanej na końcu trasy linii 1, w zachodniej części sieci. Prowadzi do niej dwutorowa trasa technologiczna o długości około 1 kilometra, nie wykorzystywana w ruchu liniowym, od przystanku Andalucía Tech.
PSMKMS & Impuls