/** */

Tramwaje w Europie

Hiszpania - Malaga

Położona w południowej Hiszpanii Malaga jest jednym z najstarszych miast w Europie. Liczy 750 tysięcy mieszkańców i obecnie jest szóstym co do wielkości miastem w kraju. W Maladze w latach 1891 – 1961 funkcjonowała komunikacja tramwajowa. Po latach przerwy, w 2014 roku uruchomiono nowoczesną sieć tramwajową, określaną tu mianem metra.

 

Pierwsze ślady osadnictwa w rejonie współczesnej Malagi pochodzą jeszcze z VIII wieku p. n. e. Początkowo osiedlili się tu Fenicjanie, jednak największy rozwój przypadł na czasy rzymskie. Powstał tu duży port handlowy i rybacki, położony nad morzem Śródziemnym. Z tej epoki pochodzi zachowany do dziś teatr, będący jednym z najstarszych zabytków tego typu na terenie Hiszpanii. W okresie od VIII do XV wieku Malaga znajdowała się pod władaniem muzułmanów. Czas ten przyniósł ponowny wielki rozkwit miasta. Dopiero w 1487 roku zdobyło ją królestwo Hiszpanii. Rozpoczął się wówczas powolny upadek miasta, podsycany przez kolejne klęski żywiołowe i epidemie. W latach 1936 – 1939 miasto było intensywnie bombardowane przez siły frankistowskie podczas wojny domowej. Dopiero w latach sześćdziesiątych dwudziestego wieku, dzięki turystycznej modzie na Hiszpanię, rozpoczął się kolejny gospodarczy rozkwit miasta. Funkcjonuje tu aż 16 plaż, a Malaga uchodzi za stolicę hiszpańskiego wybrzeża Costa del Sol. Na koniec warto wspomnieć, że w mieście urodził się Pablo Picasso i Antonio Banderas.

 

Pierwsza sieć tramwajowa w Maladze funkcjonowała w latach 1891 - 1961. Początkowo były to tramwaje konne, natomiast od 1905 roku uruchomiono tramwaje elektryczne. W 1923 roku funkcjonowało sześć linii, które obsługiwało 37 pojazdów. Po wojnie domowej w Hiszpanii, tramwaje w Maladze zaczęły mieć problemy finansowe. Przejęte w 1949 roku przez władze miasta, zaczęły być stopniowo zastępowane przez komunikację autobusową. Po raz ostatni wyjechały w 1961 roku.

 

Jedną z najważniejszych pamiątek po tamtej sieci jest zachowany oryginalny wagon tramwajowy. Został on uratowany przed złomowaniem w 1962 roku dzięki temu, że wykorzystano go podczas kręcenia zdjęć do filmu pt. "Lawrence z Arabii". Później, przez wiele lat znajdował się przy deptaku Pablo Ruiza Picassa, skąd w 2008 roku zabrano go do renowacji. Tramwaj został odrestaurowany w 2010 roku, a w 2014 postawiono go na placu Manuela Díaza Millána w Maladze, gdzie przebywa do chwili obecnej.

Orginalny histo...
Tramwaj jest od...

Rosnące problemy komunikacyjne miasta w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku skłoniły władze Malagi do wysunięcia propozycji utworzenia sieci metra. Ministerstwo Robót Publicznych i Transportu zleciło w 2001 roku studium wykonalności budowy systemu metra w mieście. Plan obejmował cztery linie, rozchodzące się promieniście z centrum, ze stacjami oddalonymi od siebie o około 500 metrów, tak aby zapewnić wysoki poziom dostępności dla mieszkańców. Finansowanie projektu miało pochodzić zarówno od władz lokalnych, jak i państwowych. Pierwotnie otwarcie systemu planowano na dzień 31 października 2013 roku. Obie linie zostały ostatecznie uruchomione w dniu 30 lipca 2014 roku, mając wspólną stację początkową El Perchel, zlokalizowaną w pobliżu stacji kolejowej Málaga María Zambrano. W marcu 2023 roku sieć została przedłużona z El Perchel o nowy odcinek o długości 1,7 kilometra, zlokalizowany pod historycznym centrum miasta, do przystanku Atarazanas. Spowodowało to zwiększenie znaczenia sieci i wzrost liczby pasażerów o około 1/3. Od tego czasu obie linie mają wspólny odcinek początkowy pod centrum miasta. Linia 1 dociera do uniwersytetu w Maladze. Pomiędzy stacją Universidad a stacją końcową Andalucía Tech torowisko prowadzi po powierzchni, pokonują kilka skrzyżowań na poziomie gruntu. Dlatego w Maladze określana jest jako „półmetro”. Linia 2 biegnie w całości pod ziemią, z centrum miasta do José Maria Martin Carpena Arena. W przyszłości planowane jest przedłużenie od Guadalmediny do Hospital Civil.

 

Łączna długość sieci w 2024 roku wynosiła 13,2 kilometra, przy których zlokalizowane było 19 przystanków, w tym 12 podziemnych i 5 naziemnych. Pomimo nazywania systemu metrem, sieć obsługiwał typowo tramwajowy tabor, składający się z 18 pojazdów. W latach 2012 – 2013 wprowadzono do ruchu 14 wagonów CAF Urbos. Są to wozy o długości 32 metrów, w pełni niskopodłogowe i posiadające pięć członów. Ich szerokość wynosi aż 2,65 metra. W 2023 roku flotę wzbogaciły 4 pojazdy CAF Urbos 100 o podobnej charakterystyce, jak wcześniej posiadane wagony. Cały tabor stacjonuje w jednej zajezdni, zlokalizowanej na końcu trasy linii 1, w zachodniej części sieci. Prowadzi do niej dwutorowa trasa technologiczna o długości około 1 kilometra, nie wykorzystywana w ruchu liniowym, od przystanku Andalucía Tech.

 

PSMKMS & Impuls

Najnowszy przys...
Jednotorowy per...
Wagon CAF Urbos...
Przystanek Univ...
Przejścia międz...
Przystanek końc...
Rejon Andalucía...
Nowy wagon CAF ...
Tramwaje na And...
Przystanek Para...
Bliżej centrum ...
Podziemny przys...
Tory dojazdowe ...
Jeden z tramwaj...
Przy wjeździe d...
Zajezdnia. Foto...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 171 gości oraz 0 użytkowników.