Tramwaje w Europie
Hiszpania - Vélez-Málaga
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje
- Kategoria: Tramwaje na świecie
- Opublikowano: czwartek, 29, sierpień 2024 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 731
Miasto Vélez-Málaga położone jest w południowej Hiszpanii i liczy około 75 tysięcy mieszkańców. W latach 2006 – 2012 funkcjonowała tu krótka linia tramwajowa, która ze względu na niskie zainteresowanie pasażerów uległa zawieszeniu. Obecnie od kilku lat trwają starania dotyczące przywrócenia jej funkcjonowania.
Vélez-Málaga jest jednym z największych kurortów na wybrzeżu Costa del Sol. Prawa miejskie otrzymało w 1487 roku. Funkcjonuje tu też jeden z większych portów rybackich Andaluzji. Centrum miasta zlokalizowane jest w głębi lądu. Na wybrzeżu funkcjonuje natomiast nadmorska dzielnica Torre del Mar o charakterze turystycznym. Właśnie te dwa ośrodki, rozdzielone dodatkowo autostradą, zdecydowano się przed laty połączyć linią tramwajową.
Prace budowlane nad nową trasą rozpoczęły się w 2003 roku. Jej oficjalne otwarcie nastąpiło w październiku 2006 roku. Linie o długości 6,1 kilometra poprowadzono z rejonu dworca autobusowego w centrum Vélez-Málaga do nadmorskiej dzielnicy Torre del Mar, jednak w ruchu liniowym wykorzystywany był krótszy odcinek o długości 4,8 kilometra z przystanku przy parku Juan Jurado Lorca w kierunku wybrzeża. Z tego względu uruchomiono tylko 9 z 12 zaplanowanych przystanków, a tramwaj nie dojeżdżał do głównych generatorów ruchu w centrum miasta. Drugi odcinek linii w kierunku centrum o długości 1,3 kilometra, który powstał później, wykorzystywany był wyłącznie do testów i nigdy nie został udostępniony do ruchu z pasażerami.
W związku ze spadkiem liczby pasażerów z 922 tysięcy w 2007 roku do 676 tysięcy w 2011 roku, zdecydowano się zamknąć linię w dniu 4 czerwca 2012 roku, po zaledwie sześciu latach funkcjonowania i zastąpić ją komunikacją autobusową. Jak podkreślano wówczas, dla rentowności tramwaju konieczny był przewóz co najmniej 1,2 miliona pasażerów rocznie. Jedną z przyczyn niskiego zainteresowania komunikacją tramwajową był brak wspólnej taryfy biletowej z liniami autobusowymi, jak również utrzymywanie konkurencyjnej oferty autobusowej wobec uruchomionej linii tramwajowej. Niestety, zabrakło dobrej woli, aby tramwaje i autobusy nie stanowiły dla siebie konkurencji, w zamian wzajemnie się uzupełniając. Wybrano za to najprostsze rozwiązanie, zamykając dopiero co otwartą trasę tramwajową.
Negocjacje między Radą Miejską a władzami regionu Andaluzja, dotyczące ponownego otwarcia linii tramwajowej, rozpoczęły się już w 2015 roku. Liczne opóźnienia w przygotowaniach, aż wreszcie wybuch pandemii choroby Covid-19 sprawiły, że dopiero w 2022 roku udało się wrócić do tematu wznowienia ruchu tramwajów. W październiku 2022 roku władze miasta Vélez-Málaga zatwierdziły poprawkę do budżetu, zapewniającą środki finansowe na reaktywację komunikacji tramwajowej. Dodatkowo w lutym 2023 roku rząd Hiszpanii zatwierdził finansowanie w wysokości 3,7 mln euro na realizację projektu dla pierwszej fazy. Środki pochodziły z europejskich funduszy Next Generation, czyli Planu Odbudowy dla Europy po pandemii.
Od 2023 roku prowadzone były postępowania przetargowe na wybór wykonawcy, którego zadaniem miało być przywrócenie do eksploatacji infrastruktury tramwajowej na odcinku 4,8 kilometra. Zaplanowany na 18 miesięcy kontrakt oszacowano na kwotę 3,4 mln euro. Roboty miały objąć remont torowiska, uzupełnienie sieci trakcyjnej i przebudowę przystanków. Władze miasta oczekiwały również na przyznanie drugiej dotacji w wysokości 2,7 mln euro, dzięki której możliwe byłoby przygotowanie do ruchu dalszego odcinka o długości 1,3 kilometra, który nigdy nie był wykorzystywany w ruchu liniowym.
Pod koniec lutego 2024 roku cała linia pozostawała opuszczona i nie było widocznych śladów prac remontowych. Zatem ponowne uruchomienie linii, planowane wcześniej na drugą połowę 2024 roku, wydawało się być mało prawdopodobne.
Do obsługi linii zakupiono zaledwie trzy wagony tramwajowe CAF Urbos 2. Były to pojazdy pięcioczłonowe, w pełni niskopodłogowe, podobne do tych eksploatowanych na sieci metra w Sewilli. Tramwaje te stacjonowały w małej, dwutorowej zajezdni, zlokalizowanej w połowie sieci. Hala postojowa była w stanie pomieścić tylko dwa wozy, stąd trzeci musiał pozostawać na zewnątrz, na dodatkowym torze obok obiektu. Po zawieszeniu funkcjonowania linii, w lipcu 2013 roku tramwaje zostały wydzierżawione do Sydney w Australii. Do Hiszpanii wróciły pod koniec 2014 roku. Od tego czasu pozostawały bez zatrudnienia.
PSMKMS & Impuls