Linia numer 38 w Bytomiu
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje w Polsce
- Kategoria: GOP
- Opublikowano: piątek, 03, maj 2024 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 5801
Z początkiem dwudziestego pierwszego wieku w polskich miastach ruszyła prawdziwa rewolucja tramwajowa. Powstawały kolejne trasy, po których kursowały nowe, niskopodłogowe wagony. Tymczasem na ulicy Piekarskiej w Bytomiu czas jakby się zatrzymał w latach sześćdziesiątych poprzedniego stulecia. Po torze niepierwszej nowości poruszał się bowiem dwuosiowy tramwaj i wbrew pozorom nie była to linia muzealna.
Budowa nowej trasy tramwajowej wzdłuż ulicy Grundmanna w Katowicach
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje w Polsce
- Kategoria: GOP
- Opublikowano: wtorek, 09, kwiecień 2024 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 1986
W dniu 7 lipca 2022 roku w Katowicach ruszyła budowa torowiska tramwajowego wzdłuż ulicy Grundmanna. Była to pierwsza tego typu inwestycja w stolicy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii od 75 lat. Otwarcie nowej trasy zaplanowano w 2023 roku. Prace miały trwać nieco ponad rok.
Budowa nowej trasy tramwajowej do dzielnicy Zagórze w Sosnowcu
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje w Polsce
- Kategoria: GOP
- Opublikowano: niedziela, 15, styczeń 2023 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 3240
W dniu 22 września 2020 roku oficjalnie rozpoczęła się budowa nowej trasy tramwajowej w Sosnowcu. Jej początek zaplanowano w rejonie dotychczasowej pętli Zagórze. Jest to pierwsza taka inwestycja od 38 lat na obszarze Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. Oddanie trasy do użytku przewidziano w styczniu 2023 roku.
Modernizacja trasy linii tramwajowej 38 w Bytomiu
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje w Polsce
- Kategoria: GOP
- Opublikowano: wtorek, 31, październik 2023 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 1671
W dniu 22 lipca 2022 roku linia tramwajowa 38 w Bytomiu po raz ostatni pokonała liczącą zaledwie 1350 metrów trasę wzdłuż ulicy Piekarskiej. Następnego dnia rozpoczęła się modernizacja torowiska, której celem było nie tylko odnowienie infrastruktury tramwajowej i dostosowanie jej do współczesnych wymogów, ale również docelowe przedłużenie trasy linii 38 na Plac Sikorskiego.
Tramwaje PESA Twist 2012N i 2017N
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje w Polsce
- Kategoria: GOP
- Opublikowano: niedziela, 27, grudzień 2020 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 6645
Wiosną 2014 roku Tramwaje Śląskie rozpoczęły eksploatację pierwszych fabrycznie nowych wagonów tramwajowych od blisko piętnastu lat. Na ulice Katowic wyjechały pojazdy typu 2012N, wyprodukowane przez zakłady PESA z Bydgoszczy. Tramwaje te szybko zadomowiły się na kilku liniach kursujących po Konurbacji Śląskiej.
Tramwaje Moderus MF 10 AC i MF 11 AC BD
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje w Polsce
- Kategoria: GOP
- Opublikowano: wtorek, 15, grudzień 2020 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 2928
W czerwcu 2020 roku na ulice Konurbacji Śląskiej wyjechały nowe tramwaje typu Moderus MF 10 AC i MF 11 AC BD, wyprodukowane przez firmę Modertrans Poznań Sp. z o.o. Są to pierwsze w naszym kraju niskopodłogowe, jednoczłonowe wagony tramwajowe. Zakupione zostały z myślą o obsłudze linii charakteryzujących się mniejszą frekwencją pasażerów.
Modernizacja wagonów Pt8
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje w Polsce
- Kategoria: GOP
- Opublikowano: piątek, 12, maj 2017 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 2746
Tramwaje Śląskie w 2010 roku zakupiły pierwsze używane wagony tramwajowe Pt8, pochodzące z Frankfurtu nad Menem. Pozytywne doświadczenia zdobyte przy ich eksploatacji pozwoliły na zakup kolejnych wozów tego typu, a także rozpoczęcie przeprowadzania głębokiej modernizacji. Dzięki temu, pochodzące z lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku pojazdy, komfortem podróży dorównują najnowszym tramwajom.
Zakład Usług Remontowych w Chorzowie Batorym
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje w Polsce
- Kategoria: GOP
- Opublikowano: niedziela, 25, październik 2015 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 2656
W samym centrum górnośląskiej sieci tramwajowej zlokalizowany jest Zakład Usług Remontowych, czyli dawna zajezdnia Chorzów Batory. Miejsce to przed laty służyło zarówno do garażowania wagonów, jak i ich remontów. Niestety, z pierwszej funkcji w 2006 roku zrezygnowano.
Powrót wagonu 13N na Śląsk
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje w Polsce
- Kategoria: GOP
- Opublikowano: niedziela, 24, sierpień 2014 22:00
- PSMKMS
- Odsłony: 4188
Wagony 13N przez ponad 50 lat eksploatowane były na ulicach Warszawy. Nie dziwi wiec fakt, że tramwaje te stały się swoistym symbolem komunikacji szynowej w stolicy. Popularne "trzynastki" zaprojektowane zostały z myślą o obsłudze linii tramwajowych w Warszawie, jednak nie wszystkie egzemplarze tu trafiły. Cztery sztuki pozostały na Śląsku. Po półwieczu, jeden z wagonów wyruszył w drogę powrotną na Śląsk.
Modernizacja infrastruktury komunikacyjnej
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje w Polsce
- Kategoria: GOP
- Opublikowano: piątek, 03, październik 2014 22:00
- PSMKMS
- Odsłony: 4460
Po latach zastoju, inwestycje w miejski transport szynowy dotarły również na Górny Śląsk. W centrum stolicy województwa, w 2012 roku rozpoczęto realizację projektu pod nazwą "Przebudowa Strefy Śródmiejskiej Miasta Katowice". Jego celem jest między innymi rewitalizacja katowickiego rynku. Przy okazji, skorzystać ma również tramwajowa infrastruktura torowa w tym rejonie, jakkolwiek realizowany projekt wśród wielu na pewno wzbudza wiele kontrowersji.
Wagony 111N
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje w Polsce
- Kategoria: GOP
- Opublikowano: niedziela, 09, listopad 2014 22:00
- PSMKMS
- Odsłony: 3504
W połowie lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku zaprzestano w naszym kraju budowy tramwajów dwukierunkowych. Przez kolejne dekady, liczba wagonów zdolnych do zmiany kierunku bez pętli w polskich miastach systematycznie spadała. Zapotrzebowanie na tego typu pojazdy wciąż jednak istniało. W związku z tym, w 1993 roku ówczesne PKT Katowice zdecydowało się zamówić w chorzowskich zakładach "Konstal" niewielką partię wagonów dwukierunkowych.
Trasy tramwajowe zlikwidowane po 2000 roku
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje w Polsce
- Kategoria: GOP
- Opublikowano: niedziela, 17, maj 2015 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 6493
Górnośląska sieć tramwajowa wciąż jest największą w naszym kraju. Swoim zasięgiem obejmuje trzynaście miast i obszar zamieszkany przez 2 miliony ludzi. Długość torowisk wynosi ponad 200 kilometrów. Mimo rozkwitu miejskiego transportu szynowego w polskich i europejskich miastach, właśnie na Śląsku w obecnym wieku zlikwidowano najwięcej odcinków torowisk tramwajowych. Wiele wskazuje niestety na możliwość kontynuacji tego niekorzystnego trendu.