/** */

Linia numer 38 w Bytomiu

Z początkiem dwudziestego pierwszego wieku w polskich miastach ruszyła prawdziwa rewolucja tramwajowa. Powstawały kolejne trasy, po których kursowały nowe, niskopodłogowe wagony. Tymczasem na ulicy Piekarskiej w Bytomiu czas jakby się zatrzymał w latach sześćdziesiątych poprzedniego stulecia. Po torze niepierwszej nowości poruszał się bowiem dwuosiowy tramwaj i wbrew pozorom nie była to linia muzealna.

Czytaj więcej...

Budowa nowej trasy tramwajowej wzdłuż ulicy Grundmanna w Katowicach

W dniu 7 lipca 2022 roku w Katowicach ruszyła budowa torowiska tramwajowego wzdłuż ulicy Grundmanna. Była to pierwsza tego typu inwestycja w stolicy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii od 75 lat. Otwarcie nowej trasy zaplanowano w 2023 roku. Prace miały trwać nieco ponad rok.

Czytaj więcej...

Budowa nowej trasy tramwajowej do dzielnicy Zagórze w Sosnowcu

W dniu 22 września 2020 roku oficjalnie rozpoczęła się budowa nowej trasy tramwajowej w Sosnowcu. Jej początek zaplanowano w rejonie dotychczasowej pętli Zagórze. Jest to pierwsza taka inwestycja od 38 lat na obszarze Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. Oddanie trasy do użytku przewidziano w styczniu 2023 roku.

Czytaj więcej...

Modernizacja trasy linii tramwajowej 38 w Bytomiu

W dniu 22 lipca 2022 roku linia tramwajowa 38 w Bytomiu po raz ostatni pokonała liczącą zaledwie 1350 metrów trasę wzdłuż ulicy Piekarskiej. Następnego dnia rozpoczęła się modernizacja torowiska, której celem było nie tylko odnowienie infrastruktury tramwajowej i dostosowanie jej do współczesnych wymogów, ale również docelowe przedłużenie trasy linii 38 na Plac Sikorskiego.

Czytaj więcej...

Tramwaje PESA Twist 2012N i 2017N

Wiosną 2014 roku Tramwaje Śląskie rozpoczęły eksploatację pierwszych fabrycznie nowych wagonów tramwajowych od blisko piętnastu lat. Na ulice Katowic wyjechały pojazdy typu 2012N, wyprodukowane przez zakłady PESA z Bydgoszczy. Tramwaje te szybko zadomowiły się na kilku liniach kursujących po Konurbacji Śląskiej.

Czytaj więcej...

Tramwaje Moderus MF 10 AC i MF 11 AC BD

W czerwcu 2020 roku na ulice Konurbacji Śląskiej wyjechały nowe tramwaje typu Moderus MF 10 AC i MF 11 AC BD, wyprodukowane przez firmę Modertrans Poznań Sp. z o.o. Są to pierwsze w naszym kraju niskopodłogowe, jednoczłonowe wagony tramwajowe. Zakupione zostały z myślą o obsłudze linii charakteryzujących się mniejszą frekwencją pasażerów.

Czytaj więcej...

Modernizacja wagonów Pt8

Tramwaje Śląskie w 2010 roku zakupiły pierwsze używane wagony tramwajowe Pt8, pochodzące z Frankfurtu nad Menem. Pozytywne doświadczenia zdobyte przy ich eksploatacji pozwoliły na zakup kolejnych wozów tego typu, a także rozpoczęcie przeprowadzania głębokiej modernizacji. Dzięki temu, pochodzące z lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku pojazdy, komfortem podróży dorównują najnowszym tramwajom.

Czytaj więcej...

Zakład Usług Remontowych w Chorzowie Batorym

W samym centrum górnośląskiej sieci tramwajowej zlokalizowany jest Zakład Usług Remontowych, czyli dawna zajezdnia Chorzów Batory. Miejsce to przed laty służyło zarówno do garażowania wagonów, jak i ich remontów. Niestety, z pierwszej funkcji w 2006 roku zrezygnowano.

Czytaj więcej...

Powrót wagonu 13N na Śląsk

Wagony 13N przez ponad 50 lat eksploatowane były na ulicach Warszawy. Nie dziwi wiec fakt, że tramwaje te stały się swoistym symbolem komunikacji szynowej w stolicy. Popularne "trzynastki" zaprojektowane zostały z myślą o obsłudze linii tramwajowych w Warszawie, jednak nie wszystkie egzemplarze tu trafiły. Cztery sztuki pozostały na Śląsku. Po półwieczu, jeden z wagonów wyruszył w drogę powrotną na Śląsk.

Czytaj więcej...

Modernizacja infrastruktury komunikacyjnej

Po latach zastoju, inwestycje w miejski transport szynowy dotarły również na Górny Śląsk. W centrum stolicy województwa, w 2012 roku rozpoczęto realizację projektu pod nazwą "Przebudowa Strefy Śródmiejskiej Miasta Katowice". Jego celem jest między innymi rewitalizacja katowickiego rynku. Przy okazji, skorzystać ma również tramwajowa infrastruktura torowa w tym rejonie, jakkolwiek realizowany projekt wśród wielu na pewno wzbudza wiele kontrowersji.

Czytaj więcej...

Wagony 111N

W połowie lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku zaprzestano w naszym kraju budowy tramwajów dwukierunkowych. Przez kolejne dekady, liczba wagonów zdolnych do zmiany kierunku bez pętli w polskich miastach systematycznie spadała. Zapotrzebowanie na tego typu pojazdy wciąż jednak istniało. W związku z tym, w 1993 roku ówczesne PKT Katowice zdecydowało się zamówić w chorzowskich zakładach "Konstal" niewielką partię wagonów dwukierunkowych.

Czytaj więcej...

Trasy tramwajowe zlikwidowane po 2000 roku

Górnośląska sieć tramwajowa wciąż jest największą w naszym kraju. Swoim zasięgiem obejmuje trzynaście miast i obszar zamieszkany przez 2 miliony ludzi. Długość torowisk wynosi ponad 200 kilometrów. Mimo rozkwitu miejskiego transportu szynowego w polskich i europejskich miastach, właśnie na Śląsku w obecnym wieku zlikwidowano najwięcej odcinków torowisk tramwajowych. Wiele wskazuje niestety na możliwość kontynuacji tego niekorzystnego trendu.

Czytaj więcej...

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 307 gości oraz 0 użytkowników.