/** */

Odbudowa łódzkiej sieci tramwajowej

Koniec drugiej dekady dwudziestego pierwszego wieku przyniósł prawdziwą zapaść łódzkiej sieci tramwajowej. Ze względu na zły stan infrastruktury, wstrzymano kursowanie tramwajów na wielu miejskich trasach oraz wszystkich liniach podmiejskich. Po kilku latach upadku, sytuacja w końcu zaczęła się stopniowo poprawiać.

Czytaj więcej...

Przejazd specjalny składem 3x805Na po Łodzi

Łódź była jednym z kilku polskich miast, w których eksploatowano regularne pociągi tramwajowe złożone z trzech wagonów generacji Konstal 105Na/805Na. Po raz ostatni liniowo wyjechały z zajezdni w dniu 1 listopada 2009 roku. W 10. rocznicę od tego wydarzenia, w Łodzi zorganizowano okolicznościowy przejazd specjalnie połączonym na tę okazję pociągiem 3x805Na z zajezdni Chocianowice.

Czytaj więcej...

Co dalej (po roku) z łódzkimi tramwajami podmiejskimi?

Przykrą tradycją stają się powoli podróże w lutym do Łodzi, by po raz ostatni przejechać się kolejną z tamtejszych tramwajowych tras podmiejskich. Po roku przerwy warto po raz kolejny postawić pytanie, co dalej z łódzkimi tramwajami podmiejskimi? Czy taki sam los, jak rok temu w przypadku trasy do Ozorkowa i Zgierza, spotka torowisko do Konstantynowa Łódzkiego i Lutomierska?

Czytaj więcej...

Wagony PESA 122NaL Swing

Łódzkie MPK rozpoczęło eksploatację pierwszych wagonów tramwajowych wyprodukowanych przez zakłady PESA S.A w Bydgoszczy jeszcze w 2008 roku. Wówczas było to 10 pięcioczłonowych wozów typu 122N. Od 2016 roku mieszkańcy mogą korzystać z kolejnych pojazdów bydgoskiego producenta, oznaczonych typem 122NaL Swing.

Czytaj więcej...

Parada z okazji 120. rocznicy uruchomienia komunikacji miejskiej w Łodzi

W 2018 roku przypadło pięć ważnych rocznic dla komunikacji miejskiej w Łodzi. Wśród nich była ta najważniejsza, czyli 120-lecie uruchomienia tramwaju w mieście. Jednym z końcowych akcentów tego komunikacyjnego jubileuszu była parada zabytkowych i współczesnych tramwajów, która odbyła się w niedzielę, 16 grudnia 2018 roku.

Czytaj więcej...

Rok po reformie sieci transportu miejskiego

W dniu 2 kwietnia 2017 roku wprowadzono w Łodzi reformę układu transportu miejskiego. O zmianach pisaliśmy między innymi tutaj. Zaproponowane wówczas rozwiązania spotkały się z różnym odbiorem mieszkańców, stąd od początku wiadomym było, że korekty niektórych tras tramwajowych i autobusowych prędzej czy później będą nieuniknione.

Czytaj więcej...

Co dalej z łódzkimi tramwajami podmiejskimi?

Sieć łódzkich tramwajów podmiejskich dotarła do takiego momentu, w którym konieczne staje się podjęcie decyzji, co dalej? Remontować czy likwidować? Spośród czterech istniejących tras, tylko jedna, prowadząca do Pabianic, ma zabezpieczoną przyszłość. Tymczasem w sobotę 3 lutego 2018 roku liniowe tramwaje po raz ostatni kursowały do Ozorkowa i Zgierza.

Czytaj więcej...

Tramwaje Duewag NF6D w Łodzi

Łódź spośród największych polskich miast posiadających sieć tramwajową może pochwalić się najmniejszym udziałem taboru niskopodłogowego w eksploatacji. Czynione są starania, aby poprawić tę sytuację. Stąd pomysł zakupu używanych niskopodłogowych wagonów tramwajowych z Bochum. Pierwszy z nich trafił już do Łodzi.

Czytaj więcej...

Reforma układu linii od 2 kwietnia 2017

W niedzielę 2 kwietnia 2017 roku w Łodzi wprowadzona została reforma układu linii tramwajowych i autobusowych. Jednocześnie w życie weszła nowa taryfa biletowa, a także dokonano zmiany nazw wybranych przystanków i pętli końcowych. Dzięki gruntownym przygotowaniom cała operacja przebiegła bez większych problemów.

Czytaj więcej...

Inwestycje komunikacyjne w centrum miasta

Łódź po kilku latach zastoju ponownie zaczyna inwestować w trakcję tramwajową. Od 2013 roku, w mieście prowadzone są dwie duże inwestycje, które w końcowych rozrachunku powinny odmienić transport tramwajowy. W ramach obu projektów planuje się budowę nowego odcinka torowego, a także przywrócenie do eksploatacji torowiska wyłączonego przed laty z ruchu.

Czytaj więcej...

Trasa podmiejska do Konstantynowa i Lutomierska

Jest jedną z najpiękniejszych i najbardziej klimatycznych tras tramwajowych w Polsce. Powstała przed stu laty i do dnia dzisiejszego prowadzi z Łodzi przez Konstantynów do Lutomierska, który dotychczas był jedyną wsią w Polsce, obsługiwaną przez komunikację tramwajową. Niestety, od 3 marca 2019 roku nie kursują po niej tramwaje.

Czytaj więcej...

Trasa podmiejska do Zgierza i Ozorkowa

Jest najdłuższą podmiejską trasą tramwajową w Polsce. Prowadzi z Łodzi przez Zgierz, gdzie znajduje się odnoga do pętli zlokalizowanej przy placu Kilińskiego, następnie wzdłuż byłej drogi krajowej nr 1 aż do Ozorkowa. Tam przed laty łączyła się z siecią Kujawskiej Kolei Dojazdowej, skąd pociągiem wąskotorowym można było dotrzeć nawet do Gniezna lub Nieszawy.

Czytaj więcej...

Zajezdnia Brus

Zajezdnia Brus jest najmniejszą spośród łódzkich zajezdni. Jeszcze kilka lat temu służyła spółce Tramwaje Podmiejskie, jako zaplecze techniczne dla taboru obsługującego trasy tramwajowe do Konstantynowa Łódzkiego oraz Lutomierska. Obecnie, Brus nie jest już czynną zajezdnią. W miejscu tym powstać ma natomiast Muzeum Komunikacji Miejskiej. Schronienie znalazły tu już łódzkie historyczne tramwaje i autobusy.

Czytaj więcej...

Zajezdnia Chocianowice

W południowo-zachodniej części Łodzi zlokalizowana jest zajezdnia Chocianowice, która powstała z myślą o obsłudze położonej tuż obok trasy podmiejskiej do Pabianic. Obecnie garażujące tu wagony obsługują przede wszystkim linie tramwajowe kursujące po Łodzi.

 

Czytaj więcej...

Zajezdnia Telefoniczna

W momencie powstania była największą zajezdnią tramwajową w Polsce. Do 2013 roku był to również najmłodszy i najnowocześniejszy obiekt tego typu w naszym kraju. Zapraszamy do fotograficznej wizyty w zajezdni tramwajowej przy ulicy Telefonicznej w Łodzi.

 

Czytaj więcej...

Zakład Techniki

Niemal wszystkie większe polskie miasta z czynną siecią tramwajową posiadają zakłady zajmujące się remontem i modernizacją taboru. Od tego stanu nie odbiega Łódź. Tamtejsze MPK dysponuje Zakładem Techniki, zlokalizowanym w dawnej Zajezdni Tramwajowej nr 1.

 

Czytaj więcej...

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 903 gości oraz 0 użytkowników.