/** */

Nieczynne torowiska

Poznańska sieć tramwajowa przez 135 lat funkcjonowania podlegała wielu przeobrażeniom. Zazwyczaj był to rozwój, w ramach którego tory tramwajowe docierały do kolejnych osiedli. Zdarzały się jednak likwidacje niektórych odcinków, a pozostawione w ulicach tory w wielu miejscach można odnaleźć do dnia dzisiejszego.

 

Największy regres poznańskiej sieci tramwajowej nastąpił w centrum miasta. Podobnie, jak w Krakowie czy we Wrocławiu, pierwsze pojazdy szynowe poruszały się wąskimi uliczkami śródmieścia, aby dotrzeć na rynek. Małe wagoniki były w stanie przemieszczać się pomiędzy kamienicami. Dla coraz większych tramwajów zaczynało jednak brakować miejsca. Jeszcze przed II wojną światową tramwaje zniknęły z ulicy Wrocławskiej i Wronickiej. W 1945 roku wstrzymano ruch na ulicy Wielkiej, Chwaliszewo i Wodnej. Tramwaje ostatecznie zniknęły z rynku w dniu 17 marca 1955 roku. W 1959 roku zlikwidowano trasę na Łęgi Dębińskie, w 1963 roku odnogę wzdłuż ulicy Polnej, w 1974 roku trasę na Golęcin, a w 1977 roku linię na Garbary.

 

W większości opisanych powyżej miejsc, trudno dziś znaleźć jakikolwiek ślad funkcjonowania tramwaju. Jednak w kilku lokalizacjach zachowały się historyczne fragmenty torowisk. Chyba najbardziej urokliwą zlikwidowaną trasą tramwajową, nie licząc wąskich uliczek wokół rynku, była linia poprowadzona przez Chwaliszewo, most na Warcie na Ostrów Tumski pod samą katedrę i dalej przez most Biskupa Jordana nad kanałem ulgi, aż do Śródki. Z trasy tej do dnia dzisiejszego zachowały się tory w ulicy Dziekańskiej, w bliskim sąsiedztwie najstarszej polskiej katedry. Współcześnie funkcjonuje równoległa trasa tramwajowa, poprowadzona w ulicy Wyszyńskiego.

Nieczynne torow...
Skrzyżowanie ul...
Zachowane toru ...
Stary most Roch...

Tramwaje zniknęły również z krótkiej odnogi w ulicy Sczanieckiej.  W tym rejonie można zobaczyć ciekawy układ torów. W szczególności dotyczy to trójkąta torowego na skrzyżowaniu ulicy Sczanieckiej z Bogusławskiego. Torowisko w tym miejscu zachowało się w całości do dnia dzisiejszego. Obecnie zachowane szyny na końcu ulicy tworzą swoistą wyspę służącą do parkowania pojazdów. Ruch samochodów odbywa się natomiast po obu stronach nieczynnego torowiska.

Zachowane torow...
Trójkąt torowy ...
Skrzyżowanie ul...
Wylot ulicy Scz...

Innym odcinkiem torów, który zachował się do dnia dzisiejszego, jest fragment w obecnie ślepej ulicy Zielonej w centrum miasta. Nowa trasa tramwajowa w 2007 roku poprowadzona została ulicą Podgórną, skutkiem czego odcinek w ulicy Zielonej stał się zbędny. Ulicę odnowiono pozostawiając krótki odcinek dwutorowy na jej ślepym końcu, który postanowił wykorzystać prywatny przedsiębiorca. Odnowił on jeden z zachowanych wagonów typu N i postawił na tych torach. Odtąd wóz typu N, z numerem linii 5, służy jako Drink-Bar Cafe Bimba.

Zachowany fragm...
ENka zaraz po u...

Zachowany odcin...
Cafe Bimba na u...

Jeszcze wiosną 2015 roku uruchomiona ma być druga kawiarnia, zlokalizowana w wagonie tramwajowym. Na początku roku na dworcu autobusowym przy rondzie Rataje rozpoczęła się budowa krótkiego odcinka torowiska, na którym stanąć ma wagon typu GT8. Uruchomienie lokalu zaplanowano na maj 2015 roku.

Kolejna tramwaj...
Powstający tor ...

W sierpniu 2015 roku lokal na rondzie Rataje jeszcze nie był otwarty, niemniej od kilku tygodni na ułożonym torowisku stał już wagon GT8 numer 655.

Wagon GT8 - 655...
Wagon GT8 - 655...

Nieczynne tory możemy spotkać także na jednej z głównych ulic w centrum Poznania. Mowa tu o ulicy Święty Marcin, gdzie na odcinku od ulicy Gwarnej w kierunku wschodnim tramwaje kursują wyłącznie po jednym torze. Ciekawostkę stanowi fakt, że czynny jest tylko północny tor, a więc ruch odbywa się pod prąd. Tor południowy pozostał w jezdni do dnia dzisiejszego.

Dwutorowe torow...
Tatra podąża le...
Tramwaje porusz...

W Poznaniu funkcjonuje również kilka odcinków torowisk, które nie są wykorzystywane w ruchu liniowym. W odróżnieniu od wcześniej omawianych, fragmenty te pozostają czynne i są wykorzystywane w nadzwyczajnych sytuacjach.

 

Pierwszym odcinkiem należącym do tej grupy jest trójkąt torowy na skrzyżowaniu ulicy Gajowej i Zwierzynieckiej. W lecie w tym miejscu zawraca Poznańska Linia Turystyczna, obsługiwana historycznym taborem.

Trójkąt torowy ...

W bliskim sąsiedztwie Dworca Głównego zlokalizowany jest natomiast dwutorowy łącznik w ulicy Towarowej pomiędzy ulicą Święty Marcin i Matyi, który nie jest wykorzystywany w ruchu liniowym, natomiast tramwaje pojawiają się tu w przypadku remontów lub innych sytuacji nadzwyczajnych. Na skrzyżowaniu ulicy Święty Marcin i Towarowej brakuje niestety połączenia w kierunku wschodnim, stąd łącznik nie może być w pełni wykorzystany.

Nieczynny linio...
Wagon GT8 na li...

W północnej części poznańskiego centrum znajduje się Plac Wielkopolskim, na którym poza targowiskiem znajduje się również awaryjna pętla torowa wraz z mijanką. Końcówka ta również wykorzystywana jest w trakcie remontów lub sytuacji nadzwyczajnych.

Mijanka na Plac...
Tory w tym miej...

PSMKMS & Impuls

Komentarze  

 
+1 #3 majesha 2015-09-07 08:41
Cytuję Pitek_Antrop:
Mijanka na Placu Wielkopolskim wygląda jak nasz Dajwór :-) i nawet podobnie zastawiona samochodami ;-)

Z tym, ze tor bliższy autom jest nieużywany ze względu na to, że trzeba byłoby poracować nad zwrotnicom. No i grzecznościowo ze względu na handel. Choć i tak maruderów jest trochę mimo iż jeżdzi tam tylko w weekendy 0.
 
 
+1 #2 Pitek_Antrop 2015-09-06 23:48
Mijanka na Placu Wielkopolskim wygląda jak nasz Dajwór :-) i nawet podobnie zastawiona samochodami ;-)
 
 
+1 #1 Maria Włudarz 2015-09-06 09:50
Wjazd na trójkąt (z obu kierunków) przy okazji remontu Kraszewskiego już odcięty (wielka strata zresztą tak jak sprzedanie Gajowej). Pl. Wielkopolski aktualnie wykorzystywany dla linii 0 z tym, że jeden tor.
 

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 1007 gości oraz 0 użytkowników.