/** */

Historyczny skład KSW+S2D - 158+423

W latach 2022 – 2023 poznańskie MPK wzbogaciło się o dwa niezwykle ciekawe, odnowione historyczne wagony tramwajowe. Pierwszy z nich, to wóz KSW numer 158 z 1944 roku, określany typem H lub mianem "Heidelberg". Drugi, to doczepa S2D numer 423 z 1930 roku, określana mianem „Szczeciniak duży”.

 

Kolekcja historycznego taboru poznańskiego MPK z roku na rok się powiększa. W latach 2022 – 2023 zakończono renowację dwóch interesujących wagonów. Co ciekawe, oba odnawiane były w krakowskim MPK. Stację Obsługi i Remontów w 2022 roku opuścił wóz KSW numer 158, natomiast w 2023 roku doczepa S2D numer 423. Oba tramwaje kursowały po Poznaniu jeszcze pół wieku temu.

 

Wagon KSW, który zachowany został w poznańskim MPK, wyprodukowano w fabryce Waggonfabrik Fuchs w Heidelbergu. Do Poznania trafił w 1944 roku. Początkowo wykorzystywany był jako doczepa ze względu na brak wyposażenia elektrycznego. W napęd wyposażono go dopiero 6 lat później. W połowie lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku tramwaj przeszedł remont połączony z przebudową na jednokierunkowy. Likwidacji uległo wówczas jedno stanowisko motorniczego oraz drzwi po jednej stronie. Dokonano również zmiany wystroju i układu okien. W takim stanie wóz KSW kursował po Poznaniu do 1972 roku. Po wycofaniu z ruchu liniowego został przystosowany do roli szlifierki torowej. Te funkcję pełnił do początku lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku, gdy całkowicie wycofano go z eksploatacji. Na przywrócenie do stanu oryginalnego czekał blisko trzy dekady. Dopiero w 2021 roku trafił do krakowskiego MPK, gdzie rozpoczęto jego renowację. Prace te zakończyły się w lecie 2022 roku. Dzięki temu, w dniu 22 września mógł oficjalnie zostać zaprezentowany na terenie zajezdni Madalińskiego w Poznaniu. Odrestaurowany wagon KSW odzyskał swój oryginalny numer 158. W Poznaniu określany jest typem H lub nazwą "Heidelberg" od miasta, w którym został wyprodukowany. W lecie 2023 roku kursował po Poznaniu z zachowaną doczepą KSW numer 126, wypożyczoną z Krakowa. Oprócz tych dwóch wagonów, w naszym kraju istnieje jeszcze jeden wóz KSW. Znajduje się on w posiadaniu Tramwajów Śląskich. Niestety jego stan jest zły i wagon praktycznie jest wrakiem.

 

Wagon doczepny S2D, który w Poznaniu nosił numer taborowy 423, wyprodukowano w fabryce  Waggonfabrik Wismar w 1930 roku na zamówienie przedsiębiorstwa tramwajowego ze Szczecina. W mieście tym był eksploatowany przez 15 lat z numerem 502. Przetrwał okres wojenny, dzięki czemu w 1946 roku mógł zostać przekazany do Poznania w ramach uzupełnienia braków taborowych tamtejszego przedsiębiorstwa komunikacyjnego. Po usunięciu niewielkich zniszczeń wojennych, jeszcze w tym samym roku został wprowadzony do eksploatacji pod numerem 423. W ruchu na ulicach Poznania pozostawał do 1970 roku, gdy został sprzedany i zaadaptowany na altankę ogrodową. Dzięki temu przetrwał do czasów współczesnych. Na początku obecnego stulecia na jednej z podpoznańskich działek odnaleźli go miłośnicy komunikacji miejskiej. Wagony S2D ze względu na swoje pochodzenie i wielkość, w Poznaniu określany jest mianem "Szczeciniak duży". Posiada charakterystyczną konstrukcję z obniżonym wejściem w środkowej części, zlokalizowanym nad wózkiem. Przez drzwi wchodzi się do obszernego przedsionka, skąd można przejść dalej do jednego z dwóch przedziałów pasażerskich. Tego typu układ był typowy dla wielu wagonów tramwajowych, produkowanych w latach dwudziestych i trzydziestych ubiegłego wieku. Na następne wagony z obniżonym wejściem pasażerowie musieli czekać do początku lat dziewięćdziesiątych, a w Polsce nawet dekadę dłużej.

 

Tramwaj S2D jest obecnie jedynym czynnym przedwojennym wagonem historycznym z niskopodłogowym wejściem. Ze względu na swoją wyjątkowość, krakowskie MPK zdecydowało się stworzyć jego replikę, którą planuje włączyć do posiadanej kolekcji historycznego taboru. Prace przy tym pojeździe pod koniec 2023 roku były na zaawansowanym etapie. Warto też wspomnieć, że w zbiorach krakowskiego Muzeum Inżynierii Miejskiej zachowany jest inny niskopodłogowy wagon tramwajowy o bardzo podobnym układzie, czyli poznański P1D o numerze 388. Pojazd ten w stolicy Wielkopolski określany jest jako "dwa pokoje z kuchnią". Wciąż czeka on niestety na renowację.

 

Odnowiony wagon S2D numer 423 po zakończeniu renowacji został zaprezentowany w krakowskiej zajezdni Podgórze w dniu 21 listopada 2023 roku. Tego samego dnia załadowano go na lawetę samochodową i w ciągu jednej nocy dotarł on do Poznania. Jego premiera w stolicy Wielkopolski miała miejsce w dniu 26 listopada, podczas uroczystej parady tramwajów z okazji 125-lecia istnienia tramwajów elektrycznych. Wagon S2D numer 423 został połączony z wozem KSW numer 158.

 

PSMKMS & Impuls

Wagon KSW numer...
Wagon KSW do ro...
Skład złożony z...
Skład wagonów K...
Oryginał i repl...
Skład KSW+S2D -...
Skład KSW+S2D -...
Skład KSW+S2D -...
Odnowiona docze...
Wejście do wago...
Jeden z dwóch p...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 273 gości oraz 1 użytkownik.