Pierwsze niskopodłogowe tramwaje we Wrocławiu
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje w Polsce
- Kategoria: Wrocław
- Opublikowano: niedziela, 06, czerwiec 2021 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 3909
Wrocławskie MPK dopiero w 2006 roku wprowadziło do eksploatacji pierwsze, niskopodłogowe wagony tramwajowe. Wcześniej przedsiębiorstwo skupiło się na modernizacji posiadanego taboru, jednocześnie rezygnując z zakupu używanych pojazdów, pochodzących z Europy Zachodniej, tak jak to czyniły inne polskie miasta.
Jednym ze skutków przemian gospodarczych w naszym kraju, zapoczątkowanych w 1989 roku, był kompletny zastój w wymianie taboru tramwajowego w polskich przedsiębiorstwach komunikacyjnych. W latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku jedynie Warszawa względnie wprowadzała do ruchu nowe pojazdy. W pozostałych miastach braki taborowe starano się łatać, sprowadzają z Zachodu używane pojazdy. Dopiero początek dwudziestego pierwszego wieku przyniósł zdecydowane zwiększenie "ruchu w interesie". Wejście Polski do Unii Europejskiej i wiążące się z tym możliwości uzyskania dofinansowania do inwestycji transportowych sprawiły, że także inne miasta w końcu zyskały realną możliwość zakupu nowych, niskopodłogowych tramwajów.
Wrocław był jednym z nielicznych miast w naszym kraju, który nie zdecydował się na zakup używanych pojazdów z Europy Zachodniej. W zamian tutejsze MPK zabrało się za intensywną modernizację posiadanego taboru. Skupiono się przede wszystkim na remontach wozów generacji 105Na, stopniowo wycofując z eksploatacji starsze pojazdy typu 102Na i 102Nd. Niemniej, zakup nowych pojazdów stał się w końcu niezbędny.
Protram 205WrAs
W 2004 roku bramy wrocławskiego zakładu Protram, dotychczas zajmującego się wyłącznie modernizacją wagonów typu 105N, opuścił zupełnie nowy pojazd - tramwaj typu 204WrAs. Konstrukcja ta chociaż całkiem nowa, w sporej części przypomina znane nam doskonale wozy 105N z Konstalu. W pojazdach tych zastosowano wiele nowoczesnych rozwiązań, jednak wciąż pozostała znacząca wada - wysoka podłoga. Stąd podjęte zostały prace nad kolejną wersją tramwaju, tym razem wyposażoną w niskopodłogowy człon.
Dwa lata później, w 2006 roku wrocławski Protram wyprodukował pierwszy częściowo niskopodłogowy, trójczłonowy wagon tramwajowy. Pojazd oznaczony został symbolem 205WrAs. Protram 205WrAs składa się z trzech członów, opartych na czterech wózkach. Niska podłoga stanowi w nim 22% powierzchni tramwaju. Człony skrajne pojazdu zaadaptowano wprost z wagonu 204WrAs. Środkowy człon jest zupełnie nowy i niemal na całej długości posiada obniżoną podłogę. Pojazd posiada pięcioro szerokich drzwi odskokowo-przesuwnych, z czego tylko jedne umożliwiają wejście do wagonu bezpośrednio na niską podłogę. Tramwaj napędzany jest 8 silnikami prąd przemiennego. Pojazd wyposażono w pantograf połówkowy, wyświetlacze diodowe, system zapowiadania przystanków, a także w piasecznice i klimatyzację kabiny motorniczego.
Pierwszy wóz 205WrAs wrocławskie MPK otrzymało w grudniu 2006 roku. Wóz oznaczono numerem 2701. W styczniu dołączył do niego drugi wagon i oba tramwaje, jeszcze w tym samym miesiącu, wyjechały na linię. Oba pojazdy przydzielono do zajezdni Borek. Można było je zobaczyć na większości linii obsługiwanych przez tę zajezdnię. Pojazdy te sprawdziły się w eksploatacji, stąd podjęto produkcję kolejnych wozów tego typu. Do 2011 roku powstało w sumie 26 tramwajów 205WrAs.
Typ | 205WrAs |
Rodzaj wagonu | Silnikowy, trójczłonowy, jednokierunkowy |
Producent: | Protram |
Lata produkcji | od 2006 |
Szerokość toru [mm] | 1435 |
Długość całkowita [mm] | 26550 |
Szerokość całkowita [mm] | 2354 |
Wysokość całkowita [mm] | 3279 |
Masa własna [t] | 35000 |
Liczba miejsc siedzących | 37 |
Liczba miejsc stojących: | 135 |
Liczba osi | 8 |
Moc godz. silników [kW] |
8x50 |
W 2020 roku rozpoczęto modernizację posiadanych wagonów 205WrAs. Prace zlecono firmie Modertrans Poznań. Jako pierwszy na przebudowę wysłano wóz numer 2707, który kilka lat wcześniej mocno ucierpiał wskutek pożaru po zderzeniu z pojazdem ciężarowym. Tramwaj powrócił na ulice Wrocławia jesienią 2020 roku, już jako typ Modertrans MF17AC. Szybko okazało się, że głęboka modernizacja pojazdu tak naprawdę polega na niemal całkowitej jego wymianie. Zastosowano bowiem nową konstrukcję członów. Ze starego tramwaju wykorzystano zaledwie wózki oraz niektóre podzespoły układu elektrycznego. Takie rozwiązanie wzbudziło wiele kontrowersji, zwłaszcza po pojawieniu się w Internecie zdjęć pudeł oryginalnych, zaledwie 15 letnich wagonów 205WrAs, czekających na złomowanie. Docelowo wszystkie tramwaje tego typu mają być zmodernizowane w identyczny sposób.
Škoda 16T
W wyniku przetargu na zakup tramwajów niskopodłogowych, w 2005 roku wrocławskie MPK podpisało dwie umowy ze spółką Škoda Transportation z Pilzna. Zamówienie z marca opiewało na dostawę ośmiu sztuk. W listopadzie zakontraktowano dalsze dziewięć pojazdów.
Czeska Škoda zaproponowała dla Wrocławia model 16T, posiadający aż pięć członów z 65% niskiej podłogi. Wóz liczy więc ponad 30 metrów długości. Pudło pojazdu podparte jest na trzech wózkach, które znajdują się pod pierwszym, środkowym i ostatnim członem. Wózki, znajdujące się w członach skrajnych, wyposażone są po dwa trójfazowe, asynchroniczne silniki, zasilane przez falowniki IGBT. Trzy pozostałe człony, z czego jeden podparty jest na wózku tocznym, są całkowicie niskopodłogowe.
Wygląd pudła wagonu zaprojektowany został przez studio Porsche Design. Nowoczesna sylwetka wielu jednak nie przypadła do gustu. Podobnie zresztą, jak niefunkcjonalne wnętrze. W członach wyposażonych w wózki, siedzenia ułożone zostały bowiem tyłem do okien. W rezultacie, nie dość że uzyskano mniej miejsc siedzących, to dodatkowo w przejściach pomiędzy fotelami w zasadzie nie ma miejsca dla pasażerów stojących, gdyż ci już siedzący zajmują w zasadzie cały korytarz.
Pierwsza Skoda przybyła do Wrocławia w połowie grudnia 2006 roku. 23 marca 2007 roku dwa pierwsze wagony o numerach 3001 i 3002 wyjechały na ulice miasta. Skody stacjonują w zajezdni Borek, gdzie do ich eksploatacji zmodernizowana została jedna z hal. Tramwaje początkowo można było spotkać tylko na linii numer 6. Z czasem pojawiły się także na innych liniach.
Typ | Škoda 16T |
Rodzaj wagonu | Silnikowy, pięcioczłonowy, jednokierunkowy |
Producent | Škoda Transportation |
Lata produkcji | od 2006 |
Szerokość toru [mm] | 1435 |
Długość całkowita [mm] | 30250 |
Szerokość całkowita [mm] | 2460 |
Wysokość całkowita [mm] | 3400 |
Masa własna [t] | 37,4 |
Liczba miejsc siedzących | 69 |
Liczba miejsc stojących: | 174 |
Liczba osi | 6 |
Moc godz. silników [kW] | 4x95 |
17 tramwajów Škoda 16T nie jest jedynymi pojazdami czeskiego producenta, które pojawiły się na ulicach Wrocławia. W latach 2010 - 2011 zakupiono bowiem 31 wagonów Škoda 19T, stanowiących dwukierunkową wersje modelu typu 16T. Tramwaje te pozyskane zostały z myślą o obsłudze nowych tras na Kozanów i Gaj, które wyposażono w końcówki do zmiany kierunku zamiast tradycyjnych pętli.