/** */

Tramwaje w Krakowie

105Na

Wagony tramwajowe, których przedstawiać nie trzeba. Do dnia dzisiejszego eksploatowane są we wszystkich polskich miastach posiadających sieć tramwajową. Mimo, że koncepcja tego pojazdu powstała prawie 40 lat temu, a układ elektryczny ma bardzo dużo wspólnego z amerykańskim tramwajem z lat trzydziestych ubiegłego wieku, wagony typu 105N wciąż możemy spotkać na wszystkich sieciach tramwajowych w kraju, a podtyp 105Na jest ich najliczniejszą odmianą. Po latach dominacji, ich liczba w wielu polskich miastach, w tym również w Krakowie w ostatnim czasie bardzo mocno spadła, a kres eksploatacji jest coraz bliższy.

Czytaj więcej...

105Nb

W czerwcu 1988 roku w ramach ciągłego unowocześniania tramwajów typu 105Na chorzowski Konstal wyprodukował prototypowy egzemplarz wagonu, który oznaczono symbolem 105Nb (numer fabryczny 2552). Zastosowano w nim po raz pierwszy większą kabinę motorniczego, dwa okna służące jako wyjścia ewakuacyjne, inne podwieszenie sprzęgów oraz małe klapy w dachu.

Czytaj więcej...

105NaD

Zakończenie produkcji wagonów typu N wiązało się także z kresem wytwarzania tramwajów doczepnych, nie posiadających zarówno silników, jak i stanowiska motorniczego. Wszystkie produkowane później wozy generacji: 13N, 102N i 105N były zdolne do samodzielnej jazdy. Nie oznaczało to jednak rezygnacji z budowy doczep czynnych, wyposażonych w silniki, ale już bez kabiny motorniczego.

Czytaj więcej...

N8S

W 1989 roku krakowskie MPK rozpoczęło sprowadzanie używanych wagonów z Norymbergi. Początkowo były to wozy T4, B4, a potem również GT6. Ostatni z nich przyjechał do Krakowa w październiku 2004 roku. Nie oznaczało to jednak końca współpracy krakowskiego przedsiębiorstwa z norymberskim. W lipcu 2006 roku wznowiono dostawy używanych wozów. W zajezdni Podgórze rozładowany został tramwaj typu N8S numer 364, tym samym rozpoczynając kolejny etap współpracy.

Czytaj więcej...

N8C

W lipcu 2006 roku do Krakowa dotarł pierwszy norymberski, dwukierunkowych wagon tramwajowy typu N8S. W sumie do 2011 roku do naszego miasta sprowadzono 11 wozów tego typu plus dwa wagony w wersji wąskotorowej typu M8S, pochodzące z Essen. W związku z tym, że pojazdy te od samego początku miały być eksploatowane dłużej niż przez kilka lat, opłacalne było więc podjęcie działań zmierzających do ich modernizacji.

Czytaj więcej...

EU8N

Krakowskie MPK poszukując tanich i szybkich rozwiązań pozyskania znacznej liczby wagonów tramwajowych wyposażonych w niskopodłogowy człon, zdecydowało się w 2008 roku sprowadzić pierwszy skład E6+c6 z Wiednia. Na jego bazie powstał pojazd EU8N, który zapoczątkował niezwykle udaną serię wozów tramwajowych w naszym mieście.

Czytaj więcej...

GT8S, GT8C, GT8N

W sierpniu 2009 roku krakowskie MPK pozyskało pierwszy wagon tramwajowy GT8S - 3037 z Dusseldorfu. W kolejnych latach sprowadzono w sumie 29 takich pojazdów, które po pewnym czasie eksploatacji zaczęły być modernizowane i wyposażane w niskopodłogowy człon. Dzięki temu jeszcze długo będą kursować po ulicach naszego miasta.

Czytaj więcej...

NGT6

Kraków jest czwartym miastem w Polsce po Warszawie, Poznaniu i Gdańsku, które zdecydowało się na zakup tramwajów niskopodłogowych. Pierwsze wagony typu NGT6 przybyły do Krakowa w grudniu 1999 roku. Miasto zakupiło w sumie 14 wozów, które sukcesywnie wchodziły do eksploatacji do października 2000 roku. Tylko cztery wagony montowane były w całości w Niemczech. Resztę wozów złożono w halach krakowskiego MZNT. Dzięki temu obniżono cenę tramwaju, jak również pracownicy zaplecza technicznego mieli szansę przyjrzeć się wszystkim szczegółom nowych pojazdów i zapoznać się z nimi w trakcie montażu.

Czytaj więcej...

NGT8

Począwszy od 1998 roku krakowskie MPK niezmiennie zamawiało nowe wagony tramwajowe firmy Bombardier. W ciągu 10 lat udało się zakupić 50 pojazdów typu NGT6. Szybko okazały się one być za małe na większość linii. Pomimo podejmowania wcześniejszych prób, dopiero w czerwcu 2009 roku ogłoszony został czwarty przetarg, w ramach którego udało się pozyskać 24 wagony Bombardier NGT8.

Czytaj więcej...

Stadler Tango Lajkonik

Wymiana taboru tramwajowego na nowy i dostosowany do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach ruchowych trwa w Krakowie nieprzerwanie od 1999 roku. W 2016 roku rozpoczął się kolejny etap tego procesu, którego końcowym efektem było wprowadzenie w latach 2020 - 2021 do liniowej eksploatacji 50 wagonów Stadler Tango Lajkonik.

Czytaj więcej...

405N-Kr

Kraków był miastem, w którym najdłużej w naszym kraju kursowały w ruchu liniowym pociągi 3x105Na. Przez ostatnie lata ich służby, w eksploatacji było nawet 30 składów i to pomimo wycofywania z ruchu coraz większej liczby wagonów typu 105Na spowodowanej zakupami nowego, niskopodłogowego taboru począwszy od 1999 roku, a także trwającego znacznie dłużej importu używanych wagonów z Zachodu. Pociągów 3x105Na nie dało się bowiem w łatwy sposób zastąpić. Jednak i na nie w końcu przyszła pora. Pierwszy krok w tym kierunku uczyniono w 2011 roku, ogłaszając przetarg na przebudowę trzech wagonów 105Na w jeden, liczący nieco ponad 40 metrów pojazd.

Czytaj więcej...

PESA 2014N

Kraków jest jednym z ostatnich miast w Polsce, które eksploatuje pociągi 3x105Na. Te bardzo pojemne składy tramwajowe z czasem również zaczęły wymagać wymiany na nowszy tabor. Od początku wiadomym jednak było, że nie mogą zastąpić ich typowe niskopodłogowe tramwaje, znane z innych polskich miast.

Czytaj więcej...

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 937 gości oraz 0 użytkowników.