Wydarzenia
Dzień Dziecka w zajezdni Podgórze - 28.05.2023
- Kategoria: Wydarzenia
- Opublikowano: niedziela, 28, maj 2023 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 1152
W niedzielę 28 maja w zajezdni Podgórze przygotowana została tradycyjna impreza z okazji zbliżającego się Dnia Dziecka. Atrakcji nie zabrakło zarówno dla najmłodszych, jak i nieco starszych. Zwłaszcza, że po raz kolejny otwarte zostały bramy Stacji Obsługi i Remontów, w której można było zobaczyć aktualnie odnawiane wagony tramwajowe.
Dzień Dziecka organizowany przez krakowskie MPK od lat cieszy się ogromnym zainteresowaniem mieszkańców i to nie tylko najmłodszych. Zawsze w okolicach 1 czerwca do jednej z krakowskich zajezdni tramwajowych zmierzają tłumy, by zobaczyć liniowy i historyczny tabor, przejechać się przez myjnię we wnętrzu wagonu, a nawet samodzielnie poprowadzić tramwaj. Nie inaczej było w 2023 roku.
W sumie na terenie zajezdni Podgórze udostępnione zostało kilkanaście różnych tramwajów i autobusów, zarówno współczesnych, jak i historycznych. Wśród nich po raz pierwszy pokazano wodorowy autobus Solaris Urbino 12 hydrogen oraz pojazd techniczny Unimog, zdolny do poruszania się po drodze i torowisku tramwajowym. Nie zabrakło też historycznego radiowozów MPK oraz taksówki, obu zbudowanych na bazie Fiata 125. Dużym zainteresowaniem cieszyły się też radiowozy i motocykl policyjny.
Oprócz zajezdni Podgórze, wszyscy chętni mogli również zobaczyć wnętrza Stacji Obsługi i Remontów. Tutaj na atrakcje mogli przede wszystkim liczyć pasjonaci komunikacji miejskiej. Pokazano bowiem aktualnie odnawiane wagony tramwajowe. Wśród nich było wiele historycznych pojazdów. Pierwszym z prezentowanych był wóz SN1 numer 59, który od poprzedniego publicznego pokazu we wrześniu ubiegłego roku zdecydowanie zmienił swój stan na korzyść. W ciągu ostatnich miesięcy przygotowano między innymi drewnianą konstrukcję pojazdu wraz z dachem.
Kilka torów dalej stał przygotowywany dla Krakowa wagon SN3, który do 2020 roku przebywał w Norymberdze i posiadał numer 144. Obecnie wóz ten ma już docelowe niebieskie barwy i wygląd nawiązujący do okresu eksploatacji w naszym mieście po II wojnie światowej. W lakierni można było natomiast zobaczyć replikę wykonywaną dla Norymbergi, tuż przed rozpoczęciem malowania w norymberskie barwy.
Na kolejnym torze stała eNka, która prawdopodobnie po remoncie trafi do Łodzi.
Dalej można było zobaczyć przygotowywany do eksploatacji w Krakowie wóz GT8SU numer 3209. Oczekuje on w tej chwili na nowy, środkowy, niskopodłogowy człon.
Przełamanie wśród dominującego taboru tramwajowego stanowił odnawiany wóz strażacki, zbudowany na bazie samochodu ciężarowego Star 20.
Najciekawsze pojazdy stały jednak w środku hali. Były to dwa stalowe szkielety bardzo charakterystycznych wagonów ze środkowym wejściem z obniżoną podłogą i dwoma przedziałami pasażerskimi. Nie są to jednak wozy powstające na bazie doczepy P1D numer 388 z Poznania, określanej jako "dwa pokoje z kuchnią", która od kilku dekad przebywa w Krakowie i czeka na renowację, ale wagonu typu S2D, nazywanego "Dużym Szczeciniakiem". Jeden z nich to oryginał wyprodukowany w 1930 roku w fabryce Waggonfabrik Wismar. Początkowo kursował w Szczecinie, stąd jego nazwa. Do Poznania trafił w 1946 roku, gdzie był eksploatowany z numerem 423 do 1970 roku. Dzięki zaadaptowaniu na altankę ogrodową, przetrwał do czasów współczesnych. Oryginał po renowacji ma wrócić do Poznania. Replika zyska szczecińskie barwy i prawdopodobnie pozostanie w Krakowie.