Wydarzenia
Parada historycznych i współczesnych tramwajów - 17.09.2023
- Kategoria: Wydarzenia
- Opublikowano: niedziela, 17, wrzesień 2023 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 803
W niedzielę 17 września 2023 roku w Krakowie odbyła się Parada historycznych i współczesnych wagonów tramwajowych. Wydarzenie miało miejsce w ramach trwającego Europejskiego Tygodnia Mobilności. W przejeździe udział wzięły 24 pociągi tramwajowe, złożone z 36 wagonów. Wszystkie były wypełnione pasażerami.
Parady pojazdów komunikacji miejskiej są wrześniową tradycją nie tylko Krakowa. Z początkiem roku szkolnego w wielu polskich i zagranicznych miastach odbywają się wydarzenia promujące transport publiczny. Tym razem w naszym mieście zdecydowano się zorganizować przejazd, w którym udział wzięły wagony tramwajowe, zarówno historyczne, jak i współczesne.
Początek wydarzenia zaplanowano w zajezdni Podgórze o godzinie 11:00. Tu zgromadzono wszystkie pojazdy biorące udział w przejeździe. Od godziny 10:00 miały zostać otwarte bramy podgórskiej Stacji Obsługi, ale nastąpiło to z około 15 minutowym opóźnieniem. Stąd na ulicy Brożka zdążyła ustawić się spora kolejka chętnych do przejazdu paradującymi tramwajami. W końcu jednak udało się wejść do środka.
Punktualnie o godzinie 11:00 kawalkada tramwajów wyruszyła w drogę z zajezdni Podgórze do zajezdni Nowa Huta. Trasa przejazdu prowadziła następującymi ulicami: Rzemieślnicza, Wadowicka, Brożka, Kapelanka, Monte Cassino, Dietla, Stradomska, św. Gertrudy, Westerplatte, Lubicz, Mogilska, aleja Jana Pawła II, aleja Solidarności, Ujastek. Koniec parady zaplanowano w zajezdni Nowa Huta. W przejeździe udział wzięły 24 pociągi tramwajowe, złożone z 36 wagonów:
1. N+lora - 26+1031;
2. SN1+PN3 - 37+555;
3. 4N+4ND - 43+573;
4. LH+PN2 - 1076+524;
5. SN2+PN2 - 87+530;
6. Ring - 272;
7. K+ND - 437+538;
8. N+ND - 20+511;
9. N+ND+ND - 607+502+436;
10. 102N - 203;
11. 102Na+102NaD - 210+155;
12. 105N - 271+266;
13. 105NT - 789;
14. T4 - 220;
15. T4+B4 - 127+527;
16. GT6 - 187;
17. E1 - HW101;
18. GT8N - RF302;
19. NGT6 - RP650;
20. NGT8 - RY818;
21. N8S - HK459;
22. EU8N - HL406;
23. 2014N - RG907;
24. Tango - RY882.
Warto podkreślić, że jako dziewiąty w kolejności jechał skład N+ND+ND - 607+502+436, złożony z wagonów pochodzącego z Warszawy - 607 i Poznania - 436. W przejeździe zabrakło natomiast wozu SN4 - 151, który w dniu parady przebywał w Warszawie oraz KSW - 126, wypożyczonego do Poznania. Poza tym w paradzie uczestniczyły wszystkie czynne, historyczne wagony tramwajowe, obecne w naszym mieście, a także przedstawiciele praktycznie wszystkich typów wozów eksploatowanych liniowo. Paradę prowadził historyczny radiowóz Nadzoru Ruchu Fiat FSO 1500, natomiast zamykał... dźwig służący do wstawiania na tory wykolejonych tramwajów. Na szczęście dzisiaj nie był potrzebny.
Około 12:30 parada tramwajów dotarła do zajezdni Nowa Huta. Tu zaplanowano dalsze atrakcje dla wszystkich przybyłych, w tym gry i zabawy dla najmłodszych. Swoje stoiska przygotowała Policja i Straż Miejska. Wszyscy chętni mogli zobaczyć zarówno historyczne wagony tramwajowe, jak i współczesne. Dostępna była też wystawa historycznych i współczesnych pojazdów technicznych.
Dużym zainteresowaniem cieszyła się możliwość przejazdu jednym z trzech historycznych samochodów. Oprócz radiowozu i taksówki, po raz pierwszy pokazano odnowiony samochód Tarpan. Tego typu pojazdy również służyły w przeszłości w ramach krakowskiego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego.
Sporym zainteresowaniem cieszył się wagon typu N, niedawno sprowadzony ze Śląska. Pojazd ten czeka obecnie na renowację w zajezdni Nowa Huta.
Jeśli komuś było mało podróżowania tramwajami, na koniec mógł jeszcze odbyć przejazd z zajezdni Nowa Huta na Plac Centralny. Pierwotnie zaplanowano kursowanie historycznego trójskładu N+ND+ND - 607+502+436. Zainteresowanie przejazdami było tak duże, że w trasę wyruszył też wagon 102N - 203. Impreza zakończyła się o godzinie 15:00. Wcześniej, podgórskie wagony zabierały wszystkich chętnych w drogę powrotną.